شمارش معکوس برای رسیدن ماه مبارک رمضان به پایان رسید و از فردا عطر رمضان مشام شیفتگان این ماه پر خیر و برکت را نوازش می‌دهد؛ ماهی که نویدبخش حیاتی جدید برای مؤمنان است.

ماه عبادت درکلام زین العابدین (ع)

همانند دیگر معصومان، حضرت امام زین‌العابدین(ع) هم در دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه ضمن توصیف «شهرالله»، این ماه را یکی از راه‌های احسان خداوند برشمرده و به استقبال آن رفته‌اند. در گفت‌وگو با آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت حوزه علمیه مراغه به فرازهایی از این دعای شریف پرداخته و از برکات ماه رمضان بیشتر شنیدیم.

از خدا بخواهیم شیرینی عبادت را به ما بچشاند

آیت‌الله پورمحمدی با تأکید بر اینکه ماه رمضان، ماه برکت و مغفرت است، می‌گوید: در این ماه خداوند از گناهان می‌گذرد. در امالی شیخ مفید نقل شده است که خداوند تبارک و تعالی در هر شب از ماه رمضان سه بار می‌فرماید: آیا درخواست‏‌کننده‌‏ای هست تا خواسته‏اش را به او ببخشم؟ آیا توبه‌‏کننده‏ای هست تا توبه‌اش را بپذیرم؟ آیا آمرزش‏‌طلبی هست تا وی را بیامرزم؟ کیست به توانمندی که تهیدست نیست و به وفاکننده‌ای که ظالم نیست قرض دهد؟ که منظور خود خداست. همین طور گفته شده است که خداوند در پایان هر روز از ماه رمضان به هنگام افطار هزار هزار بنده را از آتش آزاد می‌کند و چون شب جمعه و روز جمعه شود، در هر ساعتی از آن، هزار هزار نفر را از آتش آزاد می‌کند که همگی مستحق عذاب می‏‌باشند و چون روز آخر ماه رمضان فرا رسد، خداوند در آن روز به تعداد افرادی که از اول تا آخر آن ماه آزاد ساخته آزاد می‏کند؛ البته شب‌های قدر که در این ماه قرار دارد نیز حساب ویژه‌ای دارد. رمضان، ماهی است که به گفته روایات؛ اول آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن پاداش است. در این ماه رحمت الهی شامل حال بندگانی می‌شود که دستورات الهی را سرلوحه کار خودشان قرار دهند؛ مهم این است که لذت این ماه را درک کنیم. به فرموده امام سجاد(ع) باید از خدا بخواهیم که شیرینی عبادتش را به ما بچشاند.

رمضان ماه شب زنده‌داری و ماه قرآن است

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه و با بیان اینکه عمل کردن به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در موضوعات مختلف اخلاقی، اعتقادی و... بهترین و آسان‌ترین راه برای شبیه کردن خود به آن بزرگواران و بهره بردن از برکات دنیوی و اخروی است، می‌گوید: از مهم‌ترین دعاها برای ماه پرفیض رمضان، دعاهای نقل شده در صحیفه سجادیه است. امام سجاد(ع) در این دعا، ماه رمضان را این گونه معرفی می‌کند: «شهر الصیام و شهر الاسلام و شهر الطهور و شهر التمحیص و شهر القیام الذی أنزل فیه القرآن، هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان» یعنی این ماه، ماه روزه‌داری؛ ماه پاکی و پیرایش، ماه شب ‌زنده‌داری و ماه قرآن است. ماهی که در آن هدایت و بینات برای مردم فرود آمده است؛ شاید به همین دلیل به این ماه، بهار قرآن نیز گفته می‌شود. ماهی پر از رحمت که پیامبر(ص) در خطبه شعبانیه درباره آن فرموده‌اند: ابواب جهنم به روی شما بسته است؛ درهای بهشت باز است و شیاطین در این ماه در غل و زنجیرند. ماهی که حتی نفس کشیدن در آن عبادت است و دعاها در آن مستجاب می‌شود.

ماه رمضان بر سایر ماه‌ها برتری آشکاری دارد

تولیت حوزه علمیه مراغه به بخش‌هایی از دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه درباره فضائل ماه رمضان نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در این دعا می‌خوانیم «فابان فضیلته علی سائر الشهور بما جعل له من الحرمات الموفوره و الفضائل المشهوره»؛ یعنی برتری این ماه را بر ماه‌های دیگر به سبب حرمت‌های فراوان و برتری‌های آشکار که برای آن قرار داد، هویدا گردانید. حرمت‌های این ماه مانند ضرورت چشمپوشی از حلال‌های فراوانی که سایر اوقات سال مورد استفاده قرار می‌گرفت و حالا موقوف است؛ یا حرمت اینکه خداوند اجازه نمی‌دهد زمان این ماه به تأخیر بیفتد. ماهی که آنچه در زمان‌های دیگر حلال بود، حرام کرد و برای اکرام آن، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها را منع نمود. علاوه بر آن در همین دعا آمده است که «ثم فضل لیله واحده من لیالیه علی لیالی الف شهر، و سماها لیله القدر» یعنی شبی از شب‌های آن را بر شب‌های هزار ماه برتری داد و آن را شب قدر نامید که بر اهمیت این ماه گواهی دارد؛ شبی که تا طلوع فجر در آن برکت وجود دارد؛ «سلام دائم البرکه الی طلوع الفجر».

بیشتر به فکر مستمندان باشیم

امام جمعه شهرستان مراغه در ادامه، با بیان شهادت دادن این ماه در دنیایی دیگر، در کلام معصوم(ع)، توضیح می‌دهد: در این دعا می‌خوانیم که بار خدایا ما را در روزهای ماه رمضان به روزه‌داری و در شب‌های آن به نماز و زاری به سوی تو و فروتنی برای تو و خواری در برابر تو یاری فرما تا روزهای این ماه بر غفلت ما و شب‌هایش بر کوتاهی ما گواهی و شهادت ندهند؛ یعنی این ماه شاهدی است بر اعمال و بخشی از عمر و زندگی تک تک افراد که در دنیایی دیگر بر نحوه عمل به توصیه‌های دینی شهادت می‌دهند.

در فرازی از صحیفه سجادیه آمده است: «معرفت برتری این ماه و بزرگداشت احترامش و خودداری از محرمات در آن را به ما الهام کن و ما را به روزه داشتن آن با حفظ جوارح از گناهان و به کار بردن آن‌ها در آنچه که تو را خشنود می‌نماید یاری ده، تا با گوشمان به گفتار لغو گوش نکنیم و با چشمانمان به تماشای لهو نشتابیم. دست‌هایمان را به حرامی دراز نکنیم و به سوی ممنوع تو گام برنداریم و شکم‌هایمان جز به حلال پر نشود و زبانمان به غیر آنچه تو گفته‌ای گویا نگردد. جز در کاری که به ثواب تو نزدیک می‌کند به کوشش برنخیزیم و جز آنچه از عقوبتت نگاه دارد فرا نگیریم.»

او در پایان می‌گوید: باید از خدا بخواهیم ما را در سایر ماه‌ها نیز روزه‌دار، شب زنده‌دار، فروتن در برابر خدا و رها شده از شیطان قرار دهد. باید خدا را بسیار شکر کنیم که به ما شایستگی داد شکرگزار احسان او باشیم؛ در این ماه باید بیشتر به فکر فقرا و مستمندان باشیم و از آن‌ها دستگیری کنیم؛ بخصوص در شرایط فعلی کمک به سیل‌زدگان را نباید فراموش کنیم.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.