۱۹ سال از فرمان حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل بسیج سازندگی می‌گذرد. نهادی که در این زمان منشأ خدمات ارزشمندی درحوزه تقویت مشارکت‌های مردمی و رفع محرومیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است.

ازساخت ۵۰۰ مسکن محرومان تا تجهیز ۱۰۰۰ کارگاه حرفه‌ای

سرهنگ محمد روحانی با اشاره به اهداف تشکیل این مجموعه می‌گوید: بنابرفرموده مقام معظم رهبری هدف از تشکیل این سازمان؛ بهره‌گیری از توان و شور و نشاط جوانان و ساماندهی اوقات فراغت این قشر بوده است. به این ترتیب در حال حاضراین مجموعه به سازمانی متشکل و منسجم تبدیل شده که جمعیت کثیری از جوانان مؤمن و انقلابی را درخود جای داده است. تبلور این حضور نیز به وضوح در حادثه سیلاب‌های اخیر مشهود بود؛ چنانکه بنابر فرامین مقام معظم رهبری؛ یاد و خاطره جوانان در دوران دفاع مقدس را زنده می‌کرد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بسیج سازندگی توانسته این ظرفیت را شناسایی کرده و از توان این نیروی ارزشمند به منظور خدمت به مردم و حضور در بحران‌های گوناگون به نحو احسن استفاده کند، می‌افزاید: مسئولان باید قدر این قدرت عظیم را دانسته و همان‌گونه که در مدیریت بحران‌ها همانند واقعه سیل اخیر استفاده کردند، در سایر عرصه‌ها و مواقع نیز از این انبوه نیروی انسانی سود ببرند.

  محرومیت‌زدایی با پشتوانه نیروهای مردمی

سرهنگ روحانی همچنین خاطرنشان می‌کند: تمرکز عمده این سازمان بر فعالیت برای محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی است که متکی بر حمایت‌های مردمی می‌باشد، چراکه اعتبارات چندانی از سوی مراجع دولتی به سازمان مزبور اختصاص پیدا نمی‌کند. البته حجم اقداماتی که توسط نیروهای جهادگر و با پشتیبانی مردم انجام می‌شود بسیار چشمگیر و در خور تحسین و تقدیر است.

به این ترتیب در سال گذشته در فعالیت‌هایی که در سطح استان خراسان رضوی انجام شده درمقوله محرومیت زدایی، بیش از ۵۰۰ مسکن برای اقشارکم برخوردار تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و حتی افرادی که زیر پوشش نهادهای حمایتی نبوده‌اند؛ ساخته، مرمت ویا تکمیل شده که حرکتی ارزشمند تلقی شده ودرقالب هزینه‌های ریالی مبالغ قابل توجهی می‌شود. همچنین نیروهای جهادی ما ۳۸۰ مدرسه را دراستان از ساخت یک کلاس تا ایزوگام سقف وساخت نمازخانه با کمترین بودجه‌های دولتی وفقط با اتکا به همت ومساعدت‌های خیرین انجام دادند که این تلاش‌ها برای نظام ارزشمند می‌باشد؛ چراکه درمناطق حاشیه نشین وروستاهای دورافتاده صورت گرفته که از محرومیت‌ها رنج می‌بردند.

 

همراهی با روستاییان وسود ۲۵۰ میلیارد ریالی

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی درادامه تأکید می‌کند: حجم ریالی خدماتی را که مهندسین کشاورزی ما درقالب ۴۰۰ شبکه «همگام با کشاورز» برای روستاییان انجام دادند، ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش محصول را به همراه داشت. چنان‌که اگر به توصیه‌های مهندسین توجهی نمی‌شد امکان داشت روستاییان دچار زیان شوند. همچنین درسال گذشته ۵۵ هزار ویزیت رایگان ازسوی نیروهای جهادی درمناطق محروم استان خراسان رضوی در زمینه‌های گوناگون همانند چشم پزشکی، دندانپزشکی و... انجام شد.

مهندس روحانی درزمینه فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی این مجموعه می‌گوید: با بهره‌گیری از سامانه‌های دولتی نظیر «سامانه کارا» بیش از ۱۰۰۰مجموعه حرفه‌ای و کارگاهی درحوزه‌های دامداری، کشاورزی و مشاغل خانگی درمناطق کم برخوردار و برای گروه‌های اجتماعی همانند روستاییان وزنان سرپرست‌خانوار راه‌اندازی شده است. همچنین درتعامل با دستگاه‌های دیگر بازارهایی برای فروش وعرضه محصولات تولیدی برپا کردیم که عرصه دیگری برای خدمت به مردم محسوب می‌شود. ناگفته نماند مقوله فروش اینترنتی را با همکاری کمیته امداد دردست اقدام داریم که می‌تواند فرصت مناسبی برای ساماندهی فعالیت بیش از ۱۰۰۰نفرتولید کننده درقالب بازاری اینترنتی باشد. به این ترتیب درسال جاری که به نام رونق تولید نامیده شده، قصد داریم از تولیدات داخلی حمایت افزون‌تری کرده و موجب رونق تولید شویم.

وی می‌افزاید: ایجاد بیش از۵۰۰ صندوق قرض‌الحسنه دراستان نیز بخش دیگری ازخدمات این مجموعه بوده که توانسته با جذب حدود ۲۰ میلیارد ریال ازسرمایه‌های خرد ومحلی مردمان؛ زمینه را برای فعالیت‌های اقتصادی گروه‌های مختلف سرعت بخشیده و تسهیل کند.

روحانی درباره فعالیت بسیج سازندگی درزمینه مدیریت آب نیز اظهارمی کند:درعرصه‌های آبخیزداری، آبخوانداری و منابع طبیعی همکاری‌هایی با مردم داشتیم و همچنین با مشارکت با جهاد کشاورزی وآستان قدس رضوی دربحث احیای قنوات کارنامه قابل توجهی ارائه داده ایم. به هرروی درحال حاضر ۱۱۵۰ گروه جهادی درعرصه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، رسانه‌ای وبهداشتی فعال هستند که به دلیل نیازهای موجود بیشترین فعالیت‌ها درحوزه عمرانی صورت می‌گیرد.

  تلاش جهادگران خراسانی در مناطق سیل‌زده گلستان

مسئول سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی با اشاره به انتخاب این استان به عنوان استان معین استان گلستان برای رفع مشکلات سیل‌های اخیر می‌گوید: به دنبال این حادثه از ششم فروردین ماه سال جاری دراین استان مستقرشدیم و مناطق گنبد، کلاله و مراوه تپه حوزه استحفاظی ما محسوب می‌شد. به این ترتیب با حضور بیش از۵۰۰ نیروی جهادگر خدمات متنوع ومتعددی را درعرصه پزشکی، تأمین لوازم خانگی، تخلیه آب ازمنازل وانتقال کمک‌های مردمی انجام دادیم.

همچنین اقلام مختلفی به ارزش بیش از۵/۳ میلیارد تومان کمک‌های مردمی استان خراسان رضوی را بین آسیب دیدگان سیل دراستان گلستان توزیع کردیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.