۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 655112

چه کسی خوردن خرما را دوست ندارد؟! خرما مزایای فراوان و فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارد و بسیار هم خوشمزه است. اما باید بدانید که انواع خرما در مزه‌ها و بافت‌های مختلف وجود دارد.

انواع خرما | ۲۱ نوع خرما که باید بشناسید + عکس

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، دست کم همه می‌دانیم که هم خرمای نرم و هم خرمای خشک وجود دارد و هر کدام ویژگی‌های خود را دارند! و شاید برایتان جالب باشد که بدانید مردم عربستان سعودی حتی قبل از زمان حضرت عیسی خرما می‌دادند و در عوض آن ابریشم می‌گرفتند (تبادل کالا به کالا)؟ خرما و ابریشم مسافران همیشگی جاده‌ی قدیمی ابریشم (جاده ابریشم چین) بودند.

خرما! این میوه‌ی پر خاصیت در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری پرورش می‌یابد و انواع مختلفی دارد. خرما خواص متعددی برای سلامتی دارد از جمله: رفع یبوست، اختلالات روده، مشکلات قلبی، کم‌خونی، اختلالات جنسی، اسهال، سرطان دستگاه گوارشی و بسیاری دیگر از مشکلات جسمی. هم‌چنین از خواص خرما این است که برای افزایش وزن نیز مفید است. این خوراکی سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، و فیبر است. این میوه‌ی خوشمزه حاوی روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، و منیزیوم است که همگی برای حفظ سلامتی بدن مفید هستند. به گفته‌ی برخی متخصصان سلامت، مصرف روزانه یک خرما برای داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم بسیار ضروری است.

به دلیل خواص زیاد انواع خرما برای سلامتی، در این نوشتار قصد داریم انواع خرمای ایران و جهان را به شما معرفی کنیم. همان‌طور که می‌دانید ایران از جمله کشورهایی است که در بسیاری از مناطق جنوبی آن انواع خرما کشت می‌شود.

۱. خرمای پیارم

خرمای پیارم
خرمای پیارم

خرمای پیارم گران‌ترین خرمای ایران است. از نوع خرماهای نیمه خشک است و دیررس است. در گروه خرماهای نیمه خشک قرار دارد. عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز است که به راحتی و سرعت در متابولیسم بدن استفاده شده و به عنوان قند مجاز مصرفی توسط افراد مبتلا به دیابت بسیار مناسب است. این خرما عموما در استان هرمزگان به عمل می آید.

۲. خرمای مضافتی

خرمای مضافتی
خرمای مضافتی

خرمای مضافتی شناخته‌شده‌ترین نوع خرما در ایران است. رطوبت زیادی دارد و مورد اقبال مردم قرار گرفته است.

۳. خرمای گنتار

خرمای گنتار
خرمای گنتار

خرمای گنتار از جمله انواع خرمای تر است. این نوع خرما را می‌توان به‌صورت خارک  و رطب نیز مصرف کرد.

۴. خرمای استعمران

خرمای استعمران
خرمای استعمران

استعمران از جمله نمونه‌های تولید شده در ایران است. این خرما در گروه خرماهای نیمه خشک قرار دارد و از این رو حمل و نقل آن آسان است و برای صادرات خوب است. شایان ذکر است خرمای استعمران میزان قند بالایی دارد و برای ورزشکاران مناسب است. حدود ۷۰ درصد از نخلستان های خوزستان این نوع خرما را به بار می آورند.

۵. خرمای شاهانی

خرمای شاهانی
خرمای شاهانی

خرمای شاهانی از جمله انواع خرمای تر است که درجه یک محسوب می‌شود و طرفداران زیادی دارد. این نوع خرما بافت نرم و مرطوبی دارد و از آن برای تهیه‌ی انواع شیره خرما استفاده می‌شود. هم چنین بسیار خوش رنگ است. نام های دیگر این خرما که شاید شنیده باشید عبارت اند از شاوانی ، شونی و خورک. این نوع خرما بیشتر در نخلستان های هرم به ثمر می رسد.

۶. خرمای زاهدی

خرمای زاهدی
خرمای زاهدی

خرمای زاهدی طلایی و بیضی شکل است و دارای یک بافت نرم و طعم آجیلی است. آنها پوست ضخیمی دارند، نیمه خشک هستند و نسبت به سایر خرماها شیرینی کم‌تری دارند. این نوع خرما همچین دارای فیبر زیادی است. این خرما به گستردگی در جنوب ایران کشت به عمل می آید و به خاطر شیرینی معتدل اش طرفداران زیادی در خارج و داخل کشور دارد. چون این خرما به آسانی ذخیره و حمل می شود طرفداران در بین تجار خرما به ویژه صادرکنندگان طرفداران زیادی دارد.

۷. خرمای کبکاب

خرمای کبکاب
خرمای کبکاب

خرمای کبکاب از انواع نیمه خشک خرما است. پوست آن نسبت به دیگر انواع خرما زخیم‌تر است و از جمله انواع پرمصرف خرما در ایران است. این خرما که عمدتا از نخلستان های بهبهان استحصال می شود بسیار خوش رنگ است و شهد یا شیره ی فراوانی دارد.

۸. خرمای ربی

خرمای ربی
خرمای ربی

خرمای ربی از جمله انواع خرمای نیمه خشک است و از ماندگاری مطلوبی برخوردار است. این خرما در نواحی وسیعی از سیستان و بلوچستان پرورش داده می شود. هم چنین همانطور که در عکس می بینید ظاهری چروکیده و قدی کشیده دارد.

۹.خرمای برهی

خرمای برهی
خرمای برهی

این نوع خرما زرد و ترد است. این خرمای رسیده مزه‌ی کارامل و شکر قهوه‌ای را می‌دهد. مانند بیشتر خرماها شیرین است، و کاملا ارزش امتحان کردن را دارد. این خرماهای خامه‌ای واقعا لذیذ هستند و اغلب در حالی که هنوز روی شاخه‌های نازک هستند، به فروش می‌رسند. این خرماهای فصلی را می‌توانید فریز و ماه‌ها نگهداری کنید. این خرما اصالتا ریشه در نخلستان های عراق دارد. با این وجود به خاطر طعم و کیفیت بی نظیرش در بین نخل داران و مصرف کنندگان ایرانی طرفداران پر و پا قرصی دارد.

۱۰. خرمای آل مهتری

خرمای آل مهتری
خرمای آل مهتری

از ارقام زودرس خرما است. میوه آن نسبتا کوچک و کشیده است و زودرس بودن آن باعث شده است ارزش اقتصادی آن بالا برود. این خرما بومی استان هرمزگان است.

۱۱. خرمای خضراوی

خرمای خضراوی
خرمای خضراوی

خرمای خضراوی از انواع خرمای نرم است و به صورت خارک و رطب نیز مصرف می‌شود. این خرما نیز مانند خرمای برهی از نخلستان های عراق به ایران آمده است. خرمای خضراوی به لحاظ سطح زیر کشت دومین رتبه را در استان خوزستان دارد. هسته کاملا از میوه جدا است و به همین به راحتی می توان از تمام میوه بهره برد.

۱۲. خرمای خاصویی

خرمای خاصویی
خرمای خاصویی

خرمای خاصوئی از جمله انواع مرغوب خرما است و قابلیت نگهداری آن بالا است. این خرما نیز مانند خرمای کبکاب در بهبهان خوزستان به بار می نشیند. این خرما که ظاهری مانند بامیه دارد و کوچکتر از اقوام دیگرش است بسیار در خوزستان پرطرفدار و پرمصرف است.

۱۳. خرمای مرداسنگ

خرمای مرداسنگ
خرمای مرداسنگ

خرمای مرداسنگ از نظر اهمیت درجه‌ی متوسط دارد و از جمله ارقام معروف استان کرمان است. این خرما چون زیاد تولید نمی شود بنابراین فقط در کرمان و بعضا سایر نواحی جنوبی کشور مصرف می شود. پس اگر دوست دارید از این خرما میل کنید بد نیست در فصل برداشت این محصول یک سر به نواحی جنوب کرمان بزنید.

۱۴.  خرمای عجوه (Ajwa)

خرمای عجوه (Ajwa)
خرمای عجوه (Ajwa)

این نوع خرما ترکیبی از انواع نرم و خشک است، شیرین است و در دهان نرم می‌شود. گفته می‌شود که این خرماها دارای خواص شفابخش هستند و در حدیث آمده که پیامبر گفته‌است خوردن هفت عدد از این خرما در هنگام صبح از فرد در برابر سحر و جادو تا عصر محافظت می‌کند. این نوع خرما از محصولات عربستان سعودی است و این حدیث از منابع ذیل این متن ترجمه شده است.

۱۵. خرمای انبارار (Anbara)

خرمای انبارار (Anbara)
خرمای انبارار (Anbara)

این خرماهای بزرگ به دلیل ظاهر بزرگ و گوشتی و هسته‌های کوچکی که دارند، مورد علاقه‌ی مردم هستند. آنها همچنین یکی از گران‌ترین انواع خرما هستند! انبارا شیرین، قهوه‌ای و پر از پروتئین است.

۱۶. خرمای صفوی

خرمای صفوی
خرمای صفوی

این خرماهای سیاه، شیرین، گوشتی و سرشار از ویتامین هستند. آنها نرم هستند و در مدینه کشت می‌شوند. این خرماها برای خواص شفابخشی که دارند شناخته‌شده هستند. اگر این نوع خرما را با معده‌ی خالی بخورید، کرم معده‌تان از بین می‌رود. آنها همچنین دارای مواد معدنی فراوانی هستند.

مطلب مرتبط: بعد از هر وعده غذایی ۷ عدد خرما بخورید

۱۷. خرمای ساغای (Saghai)

خرمای ساغای (Saghai)
خرمای ساغای (Saghai)

این خرمای تر و تازه در ریاض کشت می‌شود، معمولا به رنگ قهوه‌ای است و قسمت نوک آن زرد کمرنگ است. ساغای چروک خورده است، اما پوسته پوسته نمی‌شود، و از آن مواردی است که حتما باید بخورید!

مطلب مرتبط: توصیه های امام رضا (ع) درباره مصرف خرما

۱۸. خرمای خدری (Khudri)

خرمای خدری (Khudri)
خرمای خدری (Khudri)

این خرماهای قهوه‌ای خشک و شیرین هستند. آنها پوست چروکیده دارند و ممکن است بزرگ یا کوچک باشند. خدری به دلیل تر و تازگی‌اش و قیمت مناسبی که دارد، یکی از انواعی است که به میزان زیادی صادر می‌شود. این نوع خرما یکی از بهترین خرماها برای مصرف است اگر می‌خواهید دوباره جان بگیرید و انرژی‌تان را افزایش بدهید.

مطلب مرتبط: صبحانه‌هایی که آدم را خوش اخلاق می‌کنند / از خرما و روغن حیوانی تا عدسی با گلپر!

۱۹. خرما شکری (Shukkari)

خرما شکری (Shukkari)
خرما شکری (Shukkari)

این خرماها ترد و واقعا شیرین هستند. خرمای شکری برای خواص شفابخش و مواد مغذی که دارد، شناخته‌شده است. این نوع خرما کلسترول را پایین می‌آورد، از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و همچنین کمک‌تان می‌کند که از شر خستگی رها شوید. خرمای شکری در منطقه‌ی قصیم عربستان و نواحی جنوبی ایران کشت می­شود.

۲۰. خرمای مدژول

خرمای مدژول
خرمای مدژول

این نوع خرما به عنوان “ملکه‌ی خرماها” شناخته می‌شود. مدژول دارای یک بافت بزرگ و نرم است، و طعم قوی و شیرینی دارد. در امریکا محبوبیت بسیار زیادی دارد و اغلب در ساخت شیک‌ها و اسموتی‌ها استفاده می‌شود. این نوع خرما معمولا در کل طول سال در دسترس است و در عربستان به گستردگی کشت می شود.

۲۱. خرمای خُلاص

خرمای خُلاص
خرمای خُلاص

این خرماها هنگامی که به طور کامل می‌رسد، عطر کاراملی دارد. خلاص زمانی که تازه است حالت چسبناکی دارد و معمولا با قهوه عربی مصرف می‌شود. این نوع خرما پوست شلی دارد و در مناطق قصیم و الخرج عربستان ریشه دارد.

این فهرست شامل انواع خرما است که افراد زیادی به آنها علاقه دارند! انواع مختلفی از خرما وجود دارد و یکی از بهترین راه‌های خوردن آنها همراه با بادام در داخل‌شان و همین‌طور همراه با کنجد است. شما همچنین می‌توانید خرما را در نوتلا بزنید و ببینید چه طعم و مزه‌ای به خود می‌گیرد!

مطلب مرتبط: چای را با خرما بنوشید

آیا شما هم به نوع خاصی از انواع خرما علاقه دارید؟! نظرات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کمیل ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    16 3
    با درود و احترام گرم و صمیمانه خدمت گرد آورنده ، این مجموعه که حتما زحمت زیادی هم کشیده. یک موضوع رو بگم ، تو معرفی و شناساندن خرماها ، با عکس ، جای چند تا خرماش رو اشتباه گذاشته.مثلا عکس خرماهای شاهانی و زاهدی رو اشتباه و معکوس گذاشته ، تو قسمت عکس ها ، لطفا یک بررسی مجدد کنید
  • سید مجتبی ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    0 0
    مطلب مفید بود تشکر
  • عباس ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    1 0
    انواع خرما در شهرستان شادگان جنوب خوزستان... برحی. گنتار. استعمران. خضراوی. بریم. عویدی. عویمری. ..حلاوی.. اَشگَر. . یوزی(خارکش خوبه). . دیری. .دگل.. . بنت السبع... لیلوی..
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
    0 0
    خوشمزه ترین خرمایی که تا بحال من خوردم برهی بوده . این خرذما هم خارکش ، هم رطب و هم خود خرماش واقعا خوشمزه است
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام بسیار عالی فقط بعضی خرماها مثل اعجوه رو محل کشت نگفتید.ممنون
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    0 0
    با سلام ،خرمای کبکاب اصلا این که شما عکسش گذاشتید نیست
  • خرمای ایران ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    خرمای ایرانی واقعا یکی از با کیفیت ترین خرماهای جهان هست
  • محبوبه ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    خرمای ایران واقعل یکی از خرماهای خوشمزه هست
  • محبوبه ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    خرمای ایران واقعا یکی از خرماهای خوشمزه در دنیا است. ممنون
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
    0 0
    اشتباه زیاد داشتین خرمای کبکاب اصل برای استان بوشهره . وبیشترین خرما کباب داره .
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    0 0
    سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون من علاقه زیادی به خرما ی پیارم دارم.
  • محدثه غلامپور ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    0 0
    جالب ولی بعضی از این خرما ها اصلا وارد ایران نمی شن، و یا خیلی گرونن من ی پستی تو سایت شرکت ابوشهر دیدم درباره خرمای کبکاب،خیلی کامل گفته بودن بتون پیشنهاد میکنم ی سر هم اونجا بزنید
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    0 0
    خرمای گیوانی یکی از نایاب ترین است رطب آن سبز میباشد ولی ذکرنشده
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام خوبید واقعا لذت بردم از خوندن مطلب و دیدن تصاویر. دوست دارم همه این خرما ها را بخرم و امتحان کنم.
  • عباس ملازاده از جیرفت ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 0
    بهترین و خوشمزه ترین و بیشترین مصرف جنوب استان کرمان جیرفت خرمای مرداسنگ است و خرمایی بی ضرر هست . کشاورزان جنوب کرمان شامل هفت شهر جیرفت عنبراباد و کهنوج فاریاب رودبارجنوب قلعه گنج و منوجان است . خرماهای معروف جنوب کرمان شامل مضافتی کلیته مرداسنگ خنیزی ربی شاهونی هلیلی ال مهتری و شکری و ....خرمای مضافتی بم هم از کیفیت بالایی برخوردار است و بیشترین خرمای جنوب استان کرمان کلیته میباشد و بیشتر صادر میشود
  • نگار ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 0
    من خرما گرفتم شهد ش زده بیرون خرابه
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    0 0
    باعرض سلام خدمت گردآورنده محترم :نویسنده ومحقق هرکی هست اطلاعات خوبی از مناطق خرماخیز کشور نداره، مثلا نوشته که بیشترین خرمای کبکاب درشهر بهبهان هست،درصورتی که بهبهان خرمای کبکابش پنج درصدخرمای کبکاب برازجان نمیشه، میبخشید.
  • رسول ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    0 0
    سلام، مرکز خرما کبکاب برازجان هست نه بهبهان،
  • عباسعلی کریمی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    0 0
    ما بیش از چهل نوع خرما داریم. خرماهایی که خیلیاشون خشک هستن ولی خوشمزه و عالی. و سالها میشه نگهشون داشت ولی ما تو یه ماه کلکشو میکنیم. خرمای. قوض. خرما بافقی. ترقوض. وخیلی که من موندم چیه اسمشون
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    0 0
    عکساش درسته
  • سجاد تاج ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    یک مجموعه اطلاعات کامل از تمامی خرما ها تشکر از همه دوستانی که زحمت کشیدند
  • کامبیز ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    0 0
    با درود فراوان خرمای خاصویی بومی شهرستان جم از استان بوشهر هست و اسمش رو از نام شهر خاص گرفته که از توابع این شهرستان هست. اگر جای دیگه باشه باز هم اصالتش به این منطقه برمیگرده
  • ریحانه تابش ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    سلام وقت بخیر.ممنون از توضیحات خوبتون عالی بود.
  • ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    بنظر من بهتر همه اسم خرما هارا بگید خیلی بهتر
  • مجتبی ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    برای من اصلا عکس خرما نداشت که شکل هر خرمارابشنایم
  • sara ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 0
    سایت شما عالی هستش امیدوارم موفق باشید
  • ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    0 1
    خرماهایی مثل خرمای مجول رو قابل ندونستن؟
  • فرشید ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    ممنون به خاطر پست مفیدتون . من بر اساس راهنمایی شما سایت های مختلف رو چک کردم .
  • ارگان خرما ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    ممنون از مطلب مفیدتون . لیستی که از انواع خرما تهیه فرمودید واقعا کامل و جامع بود .
  • ارگان خرما ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    ممنون از مطلب مفیدتون . لیستی که از انواع خرما تهیه فرمودید واقعا کامل و جامع بود .
  • غضنفر ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    چه خوب که هر کدوم از خرماها را با عکس گذاشتین
  • از جیرفت ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    1 1
    بهترین نوع خرما که خود ما خرماکاران استفاده می کنیم خرمای مرداسنگ و بهترین نوع رطب هم رطب نگار هست. مرداسنگ را از جیرفت و نگار را از کهنوج بخرین در تیرماه رطب نگار میرسه و در مرداد مرداسنگ شما فقط در بازار همین شهرستان ها می توانید این خرما ها رو تهیه کنید