شبکه اول سیما در ایام نوروز مجموعه «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی را روی آنتن برد. سریالی که با توجه به درون مایه طنزی که داشت و داستانش را در یکی از مناطق کردنشین روایت می کرد توانست توجه شمار زیادی از مردم را به خود جلب کند. صبا ایزدپناه از بازیگران این سریال است که در نقش کژال، دختر نورالدین خانزاده در کنار هدیه بازوند، ندا قاسمی و شیدا یوسفی، از بازیگران بومی جلوی دوربین رفته و شخصیت متفاوت و جدیدی را به نمایش گذاشته است.

«کژال» وام دار زنان قدیمی مناطق کردنشین است

این بازیگر کار خود را از صحنه های تئاتر آغاز کرده و دانش آموخته هنرهای نمایشی است. کارنامه کاریش در فضای تئاتر نشان از جدی بودن این عرصه برای او دارد و جوایزی همچون تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن در بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران و تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره شهر در کارنامه کاری او دیده می شود. در اولین سریال خود نیز نقش متفاوتی را ایفا کرده که به نظر می رسد شروع خوبی برای این بازیگران جوان باشد. گفت و گوی قدس را با این بازیگر می خوانید.

با این که در فضای تئاتر تجربه های بسیاری دارید اما حضور در سریال «نون.خ» نخستین تجربه تصویر شما بود. بازی در یک نقش بومی برای شما چگونه بود؟ چطور خودتان را به فضای بومی نزدیک کردید؟

در مورد نکته اول باید بگویم که «ن. خ» سومین کار تصویر من بود، اما بله، اولین سریالی بود که در آن بازی کردم. پیش از این هم در یک فیلم سینمایی بازی کرده بودم که اکران نشد. پدربزرگ من کرد است اما من آشنایی چندانی با زبان کردی نداشتم؛ با این حال به دلیل علاقه زیادی که شخصا به مناطق کردنشین دارم همیشه موسیقی بومی این خطه را بسیار گوش می کردم. پیش از این که تولید «نون.خ» آغاز شود نیز به این منطقه سفر کردم و با افرادی که آنجا زندگی می کردند گفت و گو و دیالوگ ها را تمرین می کردم. طبیعتا کسانی که نقش خواهران من را در سریال بازی می کردند و اهل کرمانشاه بودند در پیشبرد کار کمک بسیاری به من می کردند.

شخصیت کژال دو وجه مجزا دارد؛ اول این که باید نقش یک بومی را بازی کنید و دیگری این که ویژگی های شخصیتی کژال قدری با دختران دیگر متفاوت است. چطور این کاراکتر را پرورش دادید؟

تن صدایی که من برای کژال انتخاب کرده بودم شرایط را برای من قدری راحت تر می کرد. همانطور که می دانید مردم در خطه کردستان استقامت و تحکمی در صحبت کردنشان دارند و شخصیت کژال اینگونه بود که فرد محکم تری باشد و همین مسئله هم کمک زیادی به من کرد. فکر می کنم اگر کژال نسبت به چیزی که در سریال دیدید، ظریف تر بود امکان داشت خیلی از اصطلاحات و واژه ها به سمت لهجه فارسی برود.

یکی دیگر از کارهایی که من انجام دادم این بود که از تکه کلام ها و ضرب المثل های بسیاری در این کار استفاده کردم و از آنجایی که در رشته هنرهای نمایشی تحصیل کردم و به فرهنگ و هنر بومی علاقه وافری دارم؛ این مسئله خیلی به من کمک کرد و خلق آن تکه کلام ها به همین واسطه اتفاق افتاد.

و یک وجه دیگر از این کاراکتر به ویژگی های شخصیتی کژال برمی گردد که او را از خواهرانش متمایز کرده بود.

ساختار جغرافیایی در شکل گیری ویژگی های یک کاراکتر خیلی تاثیرگذار است. من در طبیعت این آدم ها خیلی جست و جو کردم. اینها در یک ساختار جغرافیایی هستند که طبعا روی شخصیتشان نیز اثرگذار است. من زندگی دختران چندین نسل قبل را که در کردستان یا کرمانشاه زندگی می کردند بررسی کردم و متوجه شدم این ساختار غالب آنجا بوده است. وقتی من در نقش کژال با آن ویژگی های خاص خودش صحبت می کردم با اتفاقی مواجه بودیم که نمی شد گفت آن را از خودم خلق کردم و ما به ازای بیرونی ندارد، بلکه این شخصیت براساس ویژگی هایی شکل گرفته که از جغرافیای آن منطقه دریافت کرده بودم.

شرایط زندگی در آن مناطق و حضور در طبیعت باعث می شد که زنان آن منطقه صدای واضح تر و بم تری داشته باشند و ویژگی های شخصیتی همچون محکم و با استقامت بودن از زندگی کردن در چنین فضایی بیرون می آمد. حال ما این ویژگی را به روز می کنیم و می گوییم زمخت بودند در حالی که این بخشی از شخصیت کسانی بود که آنجا زندگی می کردند.

آقای آقاخانی چقدر برای پیشبرد این نقش به شما کمک می کرد و اساسا چقدر امکان مانور دادن روی این کاراکتر را داشتید؟
ایشان خودشان کرد هستند و پیشنهادهای زیادی برای این شخصیت می دادند. البته این را هم باید بگویم پیش از این که برای این کار اتوود بزنم کژال هیچ محوریتی در این اثر نداشت و درباره او پرداخت اساسی شکل نگرفته بود؛ اما وقتی کار را اتوود زدم آقای آقاخانی خیلی با من بحث می کردند و مرا به چالش می کشیدند و وادار می کردند در یک موقعیت هایی قرار بگیرم که مجموع آنها خیلی به من کمک می کرد.  این جنبه باز بودن ذهن کارگردان که تو می توانی به عنوان بازیگر حق انتخاب داشته باشی که چگونه کاراکترت را تولید کنی و شکل دهی، بسیار خوب بود و ایشان دست من را باز گذاشته بودند. فقط یک سری اطلاعات به من می دادند که من باید براساس آنها اتوود می زدم و شخصیت پردازی می کردی که البته چنین اتفاقی ناشی از اعتمادی بود که بین ما شکل گرفت. از طرفی دیگر به دلیل اینکه من از فضای تئاتر آمده بودم شرایط اینگونه نبود که دست من برای کار بسته باشد. تعامل بسیار خوبی داشتیم و کار کردن با سعید آقاخانی واقعا تجربه لذت بخش و خوبی بود.

سریال شما پربیننده ترین مجموعه نمایشی نوروز امسال بود. خودتان چه بازخوردهایی از مردم می گرفتید؟

خوشبختانه بازخوردهای خیلی خوبی از کار گرفتیم. اما اگر نخواهم فقط به نکات مثبت تکیه کنم باید بگویم که شخصیت کژال به گونه ای بود که امکان داشت خیلی ها از همان ابتدا از او خوششان نیاد و یک سری هم او را دوست داشته باشند. پیشنهاد من برای کسانی که با این شخصیت ارتباط برقرار نکردند این بود که باید جنبه آگاهی خودمان را نسبت به فرهنگ یک منطقه بومی بالا ببریم و این آگاهی باعث می شود که این قضاوت را راجع به کژال نداشته باشیم که او شخصیت مردانه ای دارد. در حالی که من معتقدم کژال ویژگی های زنانه ای داشت که چه بسا خیلی پررنگ تر هم بود و البته اینها ویژگی های زنان آن منطقه در دوره های گذشته بوده است. اما با این حال بازخوردهای بسیار خوبی هم گرفتم. ما در دنیایی زندگی می کنیم که همه در جست و جوی قهرمان اند و دنبال کسی هستند که بتوانند به او اعتماد و رویش حساب کنند. به طوری که ما هنوز هم در حال پرورش اسطوره هایمان هستیم و کژال در نوع خودش می توانست کسی باشد که مخاطب در نگاه اول به او اعتماد کند و بتواند این را بپذیرد که او فردی است که در هر شرایطی از خانواده اش حمایت می کند. شاید در یک بخش هایی این خصصیه به سمت پرخاشگری می رفت که طبعا این خواست کارگردان بود.

خودتان کدام ویژگی کژال را دوست داشتید و با آن ارتباط برقرار کردید؟

با وجود اینکه آدم سختی بود اما دختری بود که با قلبش زندگی می کرد و زمان هایی که در فضای خانواده قرار می گرفت حس راحتی و شادی در او دیده می شد. شاید از بیرون دختر سختی به نظر می آمد اما در واقع کسی بود که با قلبش زندگی می کرد. امیدوارم مردم این شخصیت را باور کرده باشند و به جای این که راجع به یک منطقه قضاوت کنند مجموعه ای از آداب و رسوم را ببینند و بشناسند تا بتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم.

این روزها مشغول چه کاری هستید؛ پیشنهادی برای بازی در فیلم یا سریال داشته اید؟

بله. مشغول تمرین یک تئاتر هستم و یک سریال هم برای شبکه 5 به من پیشنهاد شده که هنوز در مرحله پیش تولید قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.