معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح مبارزه با آفت ملخ در این استان به 200 هکتار از زمینهای کشاورزی رسیده است.

مبارزه با ملخ در 200 هکتار زمین کشاورزی خراسان رضوی انجام شد

به گزارش قدس آنلاین ؛ نجفقلی صالحی روز دوشنبه  افزود: ملخ یاد شده از انواع بومی استان است و هر ساله به طور طبیعی در این مقطع زمانی مبارزه با آفت ملخ در استان انجام می شود.

وی اضافه کرد: این سطح مبارزه در شهرستانهای سرخس، درگز، فریمان و کلات انجام شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به محض تشکیل و شناسایی کانونهای فعالیت ملخ، مبارزه انجام می شود به همین دلیل شاهد عدم گسترش این کانونها در شهرستانها هستیم.
صالحی افزود: کانونهای شناسایی شده در بقیه شهرستانهای خراسان رضوی نیز تحت نظر است و به محض نیاز به مبارزه شیمیایی اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: ملخهای دریایی هنوز به خراسان رضوی نرسیده اند و در صورت ورود به استانهای همجوار نیز برای کمک به مبارزه با ملخ به آنان ملحق می شویم تا وارد خراسان رضوی نشوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از کشاورزان، دامداران و چوپانان درخواست می شود در صورت مشاهده کانون ملخ بلافاصله به ادارات جهاد کشاورزی استان اطلاع دهند.
صالحی افزود: 26 کانون ملخ خیز در خراسان رضوی شناسایی شده و تحت کنترل است و در بیش از 95 درصد شهرستانهای این استان احتمال مواجهه با آفت ملخ بومی وجود دارد و به همین دلیل با توجه به وضعیت آب و هوایی در این زمینه حساسیتها و کنترلهای لازم انجام می شود.
آفت ملخ به وضعیتی گفته می شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل به حالت طغیان درآید.
در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت ‌جمعی می ‌زنند و با حمله به مزارع، زیانهای بسیار وارد می‌ کنند.
پیش از این مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از هجوم ملخهای صحرایی در پی بارندگیهای اخیر به مناطقی از کشور شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و گفته بود: هجوم ملخ می تواند تهدید جدی برای زمینهای کشاورزی و عرصه های طبیعی باشد.
ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده است می تواند روزانه بین 200 تا 400 کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می تواند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند.
دو میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت می کنند
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.