مقامات و تحلیلگران مختلف رژیم صهیونیستی که از تن دادن نخست‌وزیر این رژیم به آتش‌بس در نوار غزه عصبانی هستند ، اظهارات تندی علیه وی مطرح کردند.

 نتانیاهو برای بقای سیاسی به آتش‌بس تن داد

حملات رژیم صهیونیستی و پاسخ متقابل موشکی مقاومت غزه در دو روز شنبه و یکشنبه (4و5 می) به شدت ادامه پیدا کرد و سرانجام امروز (دوشنبه) یا میانجی‌گری طرف‌های عربی مانند مصر و قطر و نیز سازمان ملل، آتش‌بس برقرار شد.

گروه‌های مقاومت فلسطین در این دور از درگیری‌ها و تنها طی دو روز بیش از 600 فروند موشک و راکت به سمت فلسطین اشغالی شلیک کردند (+) که منجر به کشته شدن چهار اسرائیلی و مجروحیت بیش از 130 نفر دیگر شد.

تن دادن «بنیامین نتانیاهو» به آتش‌بس در نوار غزه باعث اعتراض بسیاری از مقامات این رژیم یا تحلیلگران آن شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، «موشه یعلون» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در این باره ادعا کرد: نتانیاهو بار دیگر تسلیم باج‌خواهی حماس شد و فقط آرامشی موقت را برای بقای سیاسی خود خرید.

«باراک راوید» تحلیلگر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: همچنان تلاش می‌کنم به پاسخ دفتر نخست‌وزیر درباره آتش‌بس با حماس و جهاد اسلامی دست پیدا کنم.

«بنی گانتز» رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی از این زمینه مدعی شد: حدود 700 موشک از نوار غزه شلیک و منجر به تخریب‌های بسیار، 4 کشته و دهها زخمی شد - همه اینها نتیجه نبود (قدرت) بازدارندگی است – پس از همه اینها، با تسلیم دیگری مقابل حماس و سازمان‌ها (-ی دیگر) تمام می‌شود.

«بتزلل سموتریچ» (Bezalel Smotrich) از اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) هم در اظهاراتی تند اعلام کرد: نبرد با غزه باید با 700 کشته در غزه (به تعداد موشک‌های شلیک شده یعنی یک کشته در مقابل هر موشک) و وارد کردن خسارت‌های وحشتناک به حماس تمام می‌شد تا (این جنبش) برای احیای قدرت خود و فکر کردن به حمله دیگری، سال‌ها زمان نیاز داشته باشد.

«تامیر عیدان» رئیس شورای منطقه‌ای «سدوت هنگب» به رادیو رژیم صهیونیستی گفت: اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد بدون شک به لیکود یا رئیس آن بنیامین نتانیاهو رأی نمی دادم.

ژنرال «تال روسو» از رهبران حزب کار و فرمانده پیشین منطقه جنوبی (مرز غزه) ادعا کرد: حماس از اسرائیل باج‌خواهی کرد به همین دلیل باید ضربات قوی به این جنبش زد. دلیل تکرار دورهای درگیری این است که دو طرف یعنی حماس و اسرائیل تمام قواعد را به هم نمی‌ریزند و این باعث می‌شود ما در هر بار این سوال را از دولت اسرائیل بپرسیم که قبل از آغاز این دور درگیری چه کردی و پس از آن چه خواهی کرد؟ متاسفانه معتقدم این سیاست حماس یا اسرائیل تغییر نخواهد کرد.

وی ادامه داد: نتیجه این می‌شود که فلسطینی‌ها جدول کار اسرائیل را مشخص می‌کنند و در برابر دولت اسرائیل چیزی بیشتری برای انجام وجود ندارد فقط می‌تواند سطح ضربه به حماس را بالا ببرد؛‌ مطمئن نیستم که این مشکل را تمام کند اما این رفتار نظامی مسیر رویارویی فعلی و آینده را احتمالا مشخص خواهد کرد.

«یوال اشتاینیز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با «یدیعوت آحارونوت» اذعان کرد: هیچ راه‌حلی برای مشکل غزه وجود نخواهد داشت زیرا ما پس از 30 سال مجبور به برخورد با تهدیدات آینده خواهیم بود، راه‌حل‌های سحرآمیز برای این وضعیت وجود ندارد، اسرائیل حملات خود را با مدیریت میدانی و محاسبات گسترده انجام می‌دهد؛ در صورتی که ناچاز شویم در روز استقلال خواهیم جنگید؛ درست است که ما به توانایی‌های نظامی حماس ضربه زدیم اما ضربه پایانی را نزده‌ایم؛ مسأله بازدارندگی "پیچیده" است.

وی در ادامه اعلام کرد، غزه هیچ جا نخواهد رفت و آنگونه که «اسحاق رابین» نخست‌وزیر اسبق اسرائیل آرزو می‌کرد در دریا غرق نخواهد شود، هیچ سناریوی واقعی وجود ندارد که تشکیلات خودگردان به غزه برگردد  و اگر تل‌آویو این تصمیم را بگیرد ناچار به اشغال دوباره غزه، ‌کنار زدن حماس و  برگرداند دوباره «ابومازن» (محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) خواهد شد با وجود اینکه نمی‌توان به تشکیلات خودگردان تکیه کرد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت فلسطین در دور اخیر درگیری‌ها، 25 فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از 150 نفر دیگر زخمی شدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.