مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: نخستین نشانه‌های فرسودگی بافت‌های شهری در ابتدای دهه ۱۳۴۰ تشخیص داده شد.

 نخستین نشانه‌های فرسودگی بافت شهری تهران ابتدای دهه ۴۰ نمایان شد

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، کاوه حاجی علی‌اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس و افتتاح پروژه‌های سازمان نوسازی شهر تهران که با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی، حناچی شهردار تهران، محسن هاشمی رئیس شورای شهر و جمعی دیگر از اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد: برای مرور ۵۰ سال سابقه نوسازی شهر تهران در سازمان نوسازی یادآوری این نکته لازم است که در پی تشخیص نشانه‌های فرسودگی برخی بافت‌های شهری تهران در ابتدای دهه چهل و تشدید چالش‌هایی مانند عدم یکپارچگی فضای شهری در دهه ۴۰ سه موضوع در دستور کار انجمن شهر و شهرداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: این سه موضوع شامل تهیه نخستین طرح جامع شهر، نوسازی شهر تهران و تهیه برنامه‌ای برای زمین گودهای تهران، بر این اساس و به دنبال اصلاح قانون شهرداری‌ها و همچنین همزمان با تصویب قانون نوسازی شهری در سال ۴۷، سازمان نوسازی شهر تهران تاسیس شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، تصریح کرد: ماموریت اصلی سازمان تهیه و اجرای طرح نوسازی چند محله قدیمی که نخستین آنها عودلاجان بود تعیین شد. در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ و از آنجا که این سازمان با هدف نوسازی شکل گرفته بود اقدامات عمرانی و توسعه‌ای مختلفی مانند ساخت پایانه‌های مسافربری، پارک بعثت، پارک ملت، میادین میوه و تره‌بار و چند ایستگاه آتش‌نشانی توسط این سازمان انجام شد.

حاج علی اکبری خاطر نشان کرد: ابتدای دهه ۷۰ و پس از یک دوره رکود نسبی ناشی از حادث شدن جنگ تحمیلی فعالیت‌های سازمان از سر گرفته شد و در ادامه اقدامات عمرانی و توسعه‌ای نیز ساخت و ساز حاشیه بزرگراه نواب صفوی با هدف تامین هزینه‌های ناشی از احداث بزرگراه به سازمان نوسازی محول شد.

وی ادامه داد: در ابتدای دهه ۸۰ و پس از انتشار گزارش‌هایی درباره میزان آسیب‌پذیری محدوده‌هایی از شهر تهران در برابر زلزله و همچنین وقوع زلزله بم، شهرداری تهران ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را به عنوان یکی از برنامه‌ها در دستور کار خود قرار داد و سازمان نوسازی متولی این ماموریت شد. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، اظهار داشت: نیمه نخست دهه ۸۰ و پس از چندین تجربه با رویکرد مداخله مستقیم در محدوده‌های فرسوده شهری این حقیقت مورد پذیرش قرار گرفت که اهمیت، گستردگی و پیچیدگی مشکل احتمال موفقیت کاربست نوسازی مبتنی بر این رویکرد را در پایین‌ترین سطح ممکن نگه می‌دارد. تسهیل‌گری و نگاه پایین به بالا در مواجه با این مسئله منجر به تعریف رویکردی نوین در نوسازی بافت‌های فرسوده و شکل‌گیری نخستین دفتر تسهیل‌گری در سال ۱۳۸۶ شد.

حاج علی اکبری ادامه داد: در نیمه نخست دهه هشتاد همکاری‌ها و هماهنگی‌های بین بخشی به ایجاد ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهری تهران منجر شد تا بستری برای گفت‌وگوها و تعاملات بین سازمانی فراهم شود. امروز سازمان نوسازی شهر تهران در آغاز ششمین دهه فعالیت خود در تلاش است تا جایگاه خود را که فلسفه تشکیل آن نوسازی شهر است، ارتقا دهد.

وی ادامه داد: در این راستا زمینه محوری، در برگیرندگی، همکاری بین دستگاه‌های متعدد و لزوم توجه همزمان به همه جنبه‌های مشکل و ضرورت اتصال سیاست نوسازی جزو اصول حاکم بر نوسازی تبیین شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطر نشان کرد: براساس این اصول سازمان نوسازی شهر تهران در یکسال گذشته سه ماموریت کلیدی را در دستور کار خود قرار داده است که شامل توسعه محله‌ای، پروژه‌های بازآفرینی شهری و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی همکارانه می‌شود. در حال حاضر مشکلات شهری نیازمند راه‌حل‌های مدیریت و نرم‌افزاری هستند که باید از طریق ایجاد همراهی عمومی محقق شوند.

حاج علی اکبری در پایان گفت: سازمان نوسازی شهر تهران در این چارچوب نیازمند یاری دستگاه‌ها و نهادهای دخیل در بخش‌های عمومی، خصوصی و غیرانتفاعی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.