البرز- ۴ داروی ایرانی که توسط محققان در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه سرطان و دیابت به تولید رسیده‌اند و با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان البرز رونمایی شد.

۴ داروی ایرانی "ضدسرطان" و "دیابت" در البرز رونمایی شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مراسم رونمایی از ۴دستاورد مهم دارویی، صبح امروز (سه شنبه) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهرک صنعتی اشتهارد برگزار شد.

در این مراسم از دو داروی ضد سرطان بسیار مهم و گران قیمت "رگورافنیب" و "سورافنیب" و همچنین دو داروی پرکاربرد "آمپاگلیفلوزین" و "داپاگلیفلوزین"، مخصوص بیماران دیابتی رونمایی شد.

پیش بینی می‌شود که داروهای ضد سرطان، یک میلیارد دلار بازار بالقوه در کشور دارند. تولید این داروهای مهم، جایگاه ایران را در میان کشورهای تولید کننده داروهای پیشرفته، استحکام می بخشد.

رونمایی از ۲ داروی سرطان

داروی «رگورافنیب» یک داروی مهم در روند درمانی بیماران سرطان روده، معده و کبد است که تاکنون فقط در کشور آلمان تولید شده است. این دارو جز داروهای بسیار گران قیمت است که یک بسته ۲۸ عددی آن در بازار جهانی به قیمت ۵۸۷۰ دلار (نزدیک به ۸۲ میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) به فروش می‌رسد.

در حالی که نسخه ایرانی این دارو، با کیفیتی مشابه و یا حتی بهتر از داروی آلمانی، تنها به قیمت ۵ درصد نمونه خارجی قابل فروش است. این دارو، اولین بار در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شده است و محققان ایرانی توانسته‌اند پس از هفت سال، به تکنولوژی پیچیده تولید این دارو دست پیدا کنند.

«سورافنیب» نیز در درمان سرطان پیشرفته کبد، کلیه و «تیروئید» کاربرد دارد و تا کنون تنها در دو کشور آلمان و آمریکا به قیمت ۴۸۸۰ دلار (نزدیک به ۶۸ میلیون تومان با احتساب دلار آزاد) تولید می شده است.

نمونه با کیفیت این داروی مهم نیز از این پس با قیمتی کمتر از یک دهم قیمت جهانی، در بازار ایران قابل دسترس خواهد بود. دو داروی فوق در دسته داروهای ضد نئوپلاسم، مهارکننده تیروزین کیناز و مهارکننده فاکتور رشد اندوتلیالعروقی جای می‌گیرند.

رونمایی از دو داروی دیابت

داروی ضد دیابت «آمپاگلیفلوزین»، نخستین داروی ضد دیابت در جهان است که نرخ مرگ و میر بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. این دارو پیش تر فقط در انحصار آلمان و آمریکا بوده که از این پس، ایران نیز به عنوان سومین تولید کننده این دارو در جهان شناخته می‌شود. داروی ضد دیابت «داپاگلیفلوزین» نیز، یک داروی درمان دیابت شیرین نوع ۲ است که ایران بعد از انگلستان، موفق به تولید آن شده است.

قیمت این دو دارو در بازار داخلی، تنها کمتر از ۲ درصد نمونه خارجی آن خواهد بود. این داروها در گروه داروهای مهار کننده ناقل سدیم-گلوکز نوع ۲ دسته بندی می‌شوند. دو داروی فوق در سال ۲۰۱۴ به بازار ارائه شده‌اند و ایران با فاصله فقط طی ۵ سال موفق به تولید این داروهای پرکاربرد شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.