قزوین_ در ماه میهمانی خدا باید در کنار توجه به معنویات این ماه، به مصرف تغذیه سالم هم توجه کافی داشت که در این گزارش به هرآنچه در مورد خوردن و نخوردن در ماه رمضان توصیه شده، عنوان شده است.

همراهی با ماه مهمانی خدا با رعایت نکات مهم تغذیه/ همه آنچه در مورد خوردن و نخوردن در رمضان باید بدانیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،  ماه رمضان ماه میهمانی خداوند به دلیل دارا بودن حال و هوای معنوی و فرصت دوستی انسان با خدا،  حال معنوی عجیبی به انسان ها می دهد و انسان همواره به عبادت و نیایش با معبود علاقمند می شود.

در اهمیت ماه مبارک رمضان می توان گفت که اهمیت این ماه بر کسی پوشیده نیست و به قدری نزد پروردگار بالاست که خداوند شب های قدر را که سرنوشت انسان در آن رقم می خورد در این ماه قرار داده است و بهترین و زیباترین لحظه های زندگی انسان در این ماه و ماه میهمانی خدا رقم می خورد؛ بهترین روزهایی که هر لحظه و ثانیه اش عبادت است.

روزه و روزه داری جایگاه ارزشمندی در دین اسلام دارد و فرد روزه دار می تواند با روزه در طی روز، سلامت بدن خود را تضمین کند این در حالی است که برخی افراد تصور می کنند روزه تنها دارای اجر معنوی است و برای سلامت انسان هیچ فایده ای نخواهد داشت؛ روزه در زندگی هرانسان مومنی ارزشمند است و هم تضمین کننده سلامت جان و تن انسان و هم صیقل دهنده روح و روان انسان است.

حال باید به این نکته توجه کرد که در روزه داری توصیه هایی ارائه شده است که عمل به این توصیه ها می تواند ما را در ماه میهمانی خدا همراه کند و با روزه داری زکات بدن را پرداخت کنیم.

برخی تصور دارند که گرفتن روزه بدون سحری نشان از قوی بودن، بنیه داشتن و قدرت بدنی بالا است و ممکن است شخص بتواند بدون سحری روزه بگیرد و ظاهراً برای او مشکلی پیش نیاید اما نباید فراموش کنند که نخوردن سحری می تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامتی از جمله آسیب به کلیه ها شود.

*روزه بدون سحری، موجب آسیب به کلیه می شود

دکتر مصطفی نوروزی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص ضررهای سحری روزه بدون سحری اظهار می کند: این امر موجب می شود که به کلیه ها آسیب برسد و به ویژه در فصل گرما، حدود ۱۲ ساعت نیاشامیدن آب و مایعات ممکن است زمینه آسیب به کلیه‌ها و مجاری ادراری و احتمال سنگ‌سازی کلیه‌ها به ویژه در خانواده‌هایی که کلیه‌ی آنان مستعد سنگ سازی است، فراهم شود؛  در طی۲۴ ساعت، حدود ۵/۲-۲ لیتر مایعات نیاز داریم که باید کمک به تصفیه کلیه‌ها کند و مثل صافی کلیه دائماً نیاز به مایعات دارد.

*هشدار! در روزه بدون سحری مدت طولانی مصرف نکردن مایعات ممکن است باعث تجمع مواد سمی در بدن شود...

وی عدم دفع سموم را از سایر آسیب های روزه بدون سحری عنوان کرد و گفت: مواد سمی که مستقیم یا غیرمستقیم وارد بدن می‌شوند از قبیل نیتریت، نیترات مواد غذایی آشامیدنی، اورات، سولفات‌ها، آفت‌کش‌ها ی محیط موجود در میوه و سبزی‌ها، رنگ‌های مجاز و غیرمجاز و مواد غذایی وغیره برای دفع از کلیه‌ها باید محلول شده و یا بصورت نامحلول از کلیه‌ها و ادرار دفع شوند، در روزه بدون سحری مدت طولانی مصرف نکردن مایعات ممکن است باعث تجمع مواد سمی در بدن شود.

دکتر نوروزی یادآور شد: شخص در روزه بدون سحری توان جسمی، فکری و مغزی در طول روز بعد نخواهد داشت و راندمان کافی برای فعالیت روزمره ندارد و بعد عبادی و تقریب به درگاه خداوند و عبادت روزه در افرادی که روزه بدون سحری می‌گیرند، محقق نخواهد شد، زیرا ایام سحر زمان مناسبی برای عیادت و مناجات به درگاه خداوند است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به غذاهای توصیه شده در وعده سحر عنوان کرد: برای سلامت بدن و بخصوص کلیه ها گرفتن روزه بدون سحری توصیه نمی شود و سحر باید زودتر از خواب برخیزیم  و بویژه برای نوجوانان روزه دار تا با آرامش بیشتر و جویدن کامل غذای سحر صرف شود و در سحر باید غذای کاملی مثل انواع خوراک‌ها و پلو خورش‌ها صرف شود تا بدن در طول روز دچار مشکل نشود.

* به جای استفاده از غذاهای سرخ کردنی روش طبخ غذای خود را بصورت آب پز، کباب کردن و یا با بخار پختن تغییر دهید...

وی مصرف لبنیات از جمله ماست و مصرف میوه ها و سبزیها از جمله سیب، سبزی خوردن، سالاد، گوجه فرنگی و هندوانه را در وعده سحری توصیه کرد و گفت: زیرا به علت درصد بالای آب میوه جات در طول روز احساس تشنگی کمتری به شخص دست خواهد داد. استفاده بیش از اندازه از برخی مواد مثل غذاهای چرب، کشک، ته دیگ، آش در هنگام سحر ممکن است در طول روز شخص را دچار تشنگی کند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه به غذاهای پروتئین دار توصیه شده در زمان افطار پرداخت و گفت: بهتر است برای داشتن نیروی کافی جسمی و فکری در طول روزهای ماه مبارک رمضان شیر، نان، پنیر، تخم مرغ آب پز، شیر برنج و سوپ های سبزیجات، ماهی، گوشت های قرمز وسفید و مصرف گردو در حد اعتدال در زمان افطار مصرف و در بین افطار و سحر از ۵ گروه مواد غذایی شامل نان و غلات، میوه، سبزی، شیر و فراورده های آن وگوشت به طور متعادل و متنوع استفاده شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: البته فراموش نکنیم که محدودیت مصرف برخی از غذاها در ماه مبارک رمضان برای اشخاص روزه دار وجود دارد که استفاده از مواد قندی ساده مثل قند وشکر، آب نبات، غذاهای پر چرب، پر ادویه، سوسیس و کالباس، سس مایونز، غذاهای پر نمک، غذاهای نفاخ(مثل انواع آش ها)، افراط در مصرف حلوا، شله زرد، زولبیا و بامیه مصرف زیاد آب سرد و نوشابه های سرد از عادات غذایی نادرست است که باید در ماه مبارک رمضان از آنها پرهیز کرد و یا مصرف انها را محدود نمود و خانواده ها سعی کنند به جای استفاده از غذاهای سرخ کردنی روش طبخ غذای خود را بصورت آب پز، کباب کردن و یا با بخار پختن تغییر دهند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به فاصله توصیه شده بین مصرف افطار و شام اضافه کرد: بهتر است که افطار مختصر صرف شده و بعد از آن شام مصرف شود و فاصله کمی بین این دو باشد زیرا به شخص روزه دار کمک می کند تا اشتهای بیشتری برای خوردن سحری داشته باشد و اگر احتمال می رود که سلامت مادر و جنین در مخاطره است، ترجیحا بعداقضای آن را به جای آوردند.

وی در خصوص روزه ورزشکاران در ماه رمضان یادآور شد: توصیه می شود که رژیم غذایی ورزشکاران در این ایام بیشتر تحت کنترل باشد و از غذاهای پروتئین دار همچون گوئشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و آب میوه ها استفاده کنند و برای افطار مصرف لبنیات به خصوص شیر و خرما سوپ، بعضی دسرها مثل حلوا شله زرد و حلوا ارده بعد از مصرف غذای کامل توصیه می شود و شروع ورزش باید حدود ۲ الی ۳ ساعت بعد از افطار باشد تا بدن فرصت هضم موادغذایی مصرف شده را داشته باشد.

با رعایت توصیه های ذکر شده بدون شک  هم می توان سلامت بدن خود را تضمین کرد و هم بهترین استفاده را از این ماه عبادت و بندگی داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.