همدان- مهندس منصور ستوده گفت: ظرفیت ۷ سد فعال استان همدان ۱۰۷ میلیون مترمکعب است که اکنون این سدها ۱۰۶.۵ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارند.

سدهای همدان بیش از ۱۰۶ میلیون مترمکعب آب دارند

 به گزارش قدس آنلاین، مهندس منصور ستوده مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت آب‌منطقه ای استان همدان اظهار کرد: با بارش های سیلابی اخیر استان همدان، ۹۹ درصد  از ظرفیت ۱۰۷ میلیون مترمکعبی ۷ سد در دست بهره‌برداری استان شامل سدهای اکباتان،   شنجور، آبشینه، کلان، شیرین سو، سرابی و نعمت‌آباد پر شده است.

  وی با اشاره بر اینکه اکنون ظرفیت ۷ سد فعال استان همدان ۱۰۷ میلیون مترمکعب است، افزود: هر چند باید شکرگذار نعمت خداوندی درباره بارش های امسال باشیم و هستیم اما این به آن معنا نیست که سطح سفره آب‌های زیرزمینی استان همدان در دشت‌ها بحرانی به حد مطلوب رسیده است چرا که در سال‌های قبل استان با خشکسالی مواجه بود و سطح آب سفره‌های زیر زمینی استان همدان هر سال حدود یک متر پایین رفته بود.

مهندس منصور ستوده اظهار داشت: اگر مقایسه‌ای از بارش ها در سال آبی امسال(۹۷-۹۸) با بارش سال قبل داشته باشیم که با  حدود ۵۹۲ میلیمتر بارش امسال متوجه می شویم۱۰۴ درصد افزایش بارش نسبت به سال قبل داشتیم و نسبت به بلند مدت هم ۹۰ درصد افزایش بارش داشتیم.

 وی اظهار کرد: مدیر عامل آب منطقه‌ای استان همدان گفت: در سال های قبل به دلیل خشکسالی در برخی از دشت‌های استان بین ۱ تا ۱.۵ متر هر سال افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی را شاهد بودیم به این دلیل از ۱۳ دشت استان همدان برخی دشت‌های بحرانی و برخی دیگر ممنوعه اعلام شدند. امسال بارندگی مناسب داشتیم اما سال‌های بعد مشخص نیست وضعیت بارندگی چطور باشد پس باید در مصرف آب دقت کافی داشت. و آنرا بهینه مصرف کرد.

رئیس هیات مدیره آب منطقه ای استان همدان، افزود: اکنون سد اکباتان در شهر همدان با ظرفیت ۳۴ میلیون مترمکعب ۱۰۰ درصد پر شده و سرریز آن را هم برای پر شدن سد پایین دست آن آبشینه که  ۵ میلیون‌مترمکعب ظرفیت دارد رهاسازی کردیم و سد آبشینه هم بد باز خارج کردن آب بی‌کیفیت قبلی ۱۰۰ درصد پر شده است البته تنها مسیر آبگیری سد آبشینه سد اکباتان نیست و از بند سیاه‌کمر هم توسط لوله آبگیری می‌شود.

 مهندس ستوده اظهار داشت: اکنون از سد اکباتان همدان ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آب برای تغذیه مصنوعی و زیست محیطی خارج می شود که به  همین مقدار هم رواناب از بالادست سد وارد سد می‌شودکه به غیر از بارش‌ها آب شدن ذخیره برف کوهستان را هم شامل خواهد شد. از سد اکباتان افزون بر سرریز یک هزارلیتر در ثانیه(یک مترمکعب) هم آب برای تامین آب شرب شهر همدان برداشت می‌شود.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.