پس از وقوع چندین سرقت از منازل سطح شهر مشهد که در پی آن سارقان تمامی لوازم خانه را با خود برده بودند، مأموران عملیات ویژه پلیس آگاهی استان پس از چندین روز کار فنی و اطلاعاتی توانستند اعضای باند حرفه‌ای سرقت را که در پوشش ضایعات جمع کن، خانه‌ها را خالی می‌کردند شناسایی و دستگیر کنند.

ضایعات جمع کنی پوششی برای خالی کردن منازل!

عقیل رحمانی/

پس از وقوع چندین سرقت از منازل سطح شهر مشهد که در پی آن سارقان تمامی لوازم خانه را با خود برده بودند، مأموران عملیات ویژه پلیس آگاهی استان پس از چندین روز کار فنی و اطلاعاتی توانستند اعضای باند حرفه‌ای سرقت را که در پوشش ضایعات جمع کن، خانه‌ها را خالی می‌کردند شناسایی و دستگیر کنند.

*شیوهای تازه برای سرقت منازل

مدتی پیش یکی از مالباخته‌ها با مراجعه به پاسگاه محل نحوه وقوع سرقت از منزلش را این گونه بازگو کرد: صبح روز سرقت برای انجام امور شخصی از خانه‌ام در حوالی خیابان هاشمی‌نژاد خارج شدم و وقتی حدود ساعت 15 به خانه برگشتم، متوجه شدم درِ خانه باز است و لوازم زیادی مانند دو تلویزیون 42 و43 اینچ، ظروف مسی عتیقه و مقداری پول نقد به سرقت رفته است.

پس از دریافت شکایت مالباخته و انجام اقدامات اولیه پلیسی،پرونده برای کشف عامل و یا عاملان سرقت‌ها به اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی ارسال و در پی آن شناسایی متهمان با دستور سرهنگ حسین جوانبخت رئیس اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان به تیم دوم عملیات ویژه محول شد.

بر این اساس سرگرد قرائی، رد زنی‌های فنی و پلیسی خود را در راستای شناسایی متهم و یا متهمان آغاز کرد. در ادامه ، محل سرقت به صورت میدانی مورد اقدامات فنی قرار گرفت تا در ابتدا نحوه دقیق سرقت مشخص و در ادامه دیگر پازل‌های پرونده در کنار هم قرار بگیرد. بررسی‌ها نشان می‌داد سارقان که از خالی بودن خانه اطمینان داشته اند با خیال راحت و با تخریب قفل و درهای ورودی محل سرقت اقدامات خود را عملی کرده‌اند.

این ماجرا در حالی بود که بررسی یکی از دوربین های مداربسته‌ای که در نزدیکی محل سرقت قرار داشت پرده از شیوه ارتکاب جرم برداشت، چرا که در بازبینی تصاویر ذخیره شده مشخص شد کمی بعد از آنکه صاحبخانه از خانه‌اش خارج می‌شود، دو نفر که به ظاهر ضایعات جمع کن بودند و یک کالسکه کودک که روی آن کیسه پلاستیکی پُر از قوطی‌های نوشابه و... قرار داشت را هُل می‌دادند، از مقابل درخانه عبور می‌کنند، اما کمی بعد دوباره این دو ، به محل برمی‌گردند و زنگ در خانه مالباخته را می‌زنند، وقتی پی می‌برند که هیچ کس خانه نیست به وسیله دیلم و ... در ورودی را شکسته و وارد خانه می‌شوند.

بررسی تصاویر موجود همچنین مشخص کرد که چند دقیقه بعد یک وانت که تمامی ارقام روی پلاکش مخدوش شده بود از انتهای همان خیابان حرکت و مقابل در منزل توقف و دو ضایعات جمع کن، همراه با لوازم سرقتی از خانه خارج و اقلام سرقت شده را عقب وانت انداخته و پس از آن وانت حرکت کرده و دو سارق خیلی عادی به راه خود ادامه می‌دهند و از محل دور می‌شوند.

کمی بعد مشخص شد اعضای باند«ضایعاتی‌ها» یک خانه دیگر را که مالک آن در سفر بود به همین شیوه مورد سرقت قرار داده و در پی آن باتری خودرو، ماشین لباس‌شویی، سنگ فرز، موتورکولر و... را با خود برده‌اند.

*دقت نظر پلیس و یک سرنخ پیش پا افتاده

با روشن شدن نحوه سرقت باند مذکور، کارآگاهان اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی استان برای شناسایی هویت سه عضو باند که هنگام سرقت و با روش‌های خاصی صورت خود را پوشانده بودند، آغاز کردند. با توجه به اینکه عاملان سرقت پلاک خودرو را هم مخدوش کرده و سعی داشتند تمامی راههای به دام افتادنشان را مسدود کنند، اما مأموران تیم دوم عملیات ویژه پلیس آگاهی استان به واسطه یک سرنخ خیلی پیش پا افتاده که اعضای باند تصور آن را هم نمی‌کردند، موفق شدند مالک خودروی وانت را شناسایی کنند.

پس از این اقدام مأموران برای کسب دستور بازداشت متهمان که پرونده آن در شعبه 203 دادسرای مشهد مفتوح بود، با مقام قضایی هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده و عملیات دستگیری متهم را آغاز کردند.

در مرحله نخست مالک خودروی وانت به هویت (ج.الف) که در حوالی جاده سیمان سوار برخورد وانت بود دستگیر و وقتی در مقابل مستدات پلیسی قرار گرفت اعتراف کرد که با همراهی احمد و نادر و در پوشش ضایعاتی دست به این سرقت‌ها می‌زده است.

همچنین متهم لو داد که آن‌ها سه نفر نبوده و در برخی از سرقت‌ها فرد دیگر هم که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، اعضای باند را همراهی می‌کرده است.

*خاموش بودن لامپ و گرای سرقت

در گام بعد دو عضو دیگر باند هم در دو عملیات همزمان دستگیر و به پلیس آگهی منتقل شدند، آن ها هم پس از آنکه همه چیز را لو رفته می‌دیدند به انجام سرقتی دیگر در بولوار پیروزی اعتراف کردند که پس از شناسایی شاکی پرونده مشخص شد، ارزش لوازم سرقت شده از محل حدود 400 میلیون تومان است.

همچنین یکی از اعضای باند که به عنوان ضایعاتی در خیابانها پرسه می‌زد مدعی شد که برخی مواقع به سراغ خانه‌هایی می‌رفتیم که در هنگام تاریکی هوا، لامپ اتاق‌های آن‌ها خاموش بود. پس از انجام سرقت‌ها با راننده وانت تماس می‌گرفتیم که کمی پایین تر متوقف بود و به سرعت لوازم را بار وانت می‌کردیم و پس از آنکه راننده می‌رفت، ما هم دوباره به راهمان تحت پوشش ضایعات جمع کن ادامه می‌دادیم!

متهم ادامه داد: لوازم سرقتی را هم سر فرصت به یک مالخر می‌فروختیم، با توجه به اعترافات متهمان خانه هر سه عضو باند مورد تفتیش قرار گرفت و در پی آن مقادیر زیادی لوازم مسروقه که حجم آن‌ها نشان می‌داد تعداد سرقت‌های صورت گرفته باید بیش از اعترافات متهمان باشد، کشف شد. پس از آن اقلام مکشوفه به پلیس آگاهی استان منتقل و نتیجه اقدامات پلیسی به مقام قضایی منعکس شد. از همین رو با دستور بازپرس شعبه تحقیقات تکمیلی در خصوص کشف دیگر سرقت های احتمالی متهمان همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.