اندیشکده کارنگی در یادداشتی تحت عنوان «9 دلیل که نشان می‌دهد به رسیمت شناختن اخوان المسلمین به عنوان سازمانی تروریستی یک اشتباه است» به انتشار اخباری در مورد اقدام دولت ترامپ در بررسی قرار دادن احتمالی نام اخوان المسلمین مصر در فهرست تروریستی کاخ سفید پرداخته

خالدی: اندیشکده کارنگی در یادداشتی تحت عنوان «9 دلیل که نشان می‌دهد به رسیمت شناختن اخوان المسلمین به عنوان سازمانی تروریستی یک اشتباه است» به انتشار اخباری در مورد اقدام دولت ترامپ در بررسی قرار دادن احتمالی نام اخوان المسلمین مصر در فهرست تروریستی کاخ سفید پرداخته و نوشت: رئیس جمهور ایالات متحده، مایل است اخوان را که مجموعه‌ای از گروه‌های اسلامگرای میانه‌رو هستند را به عنوان سازمانی تروریستی تعیین کند، اما با ذکر9 دلیل ناعادلانه و اشتباه بودن این تصمیم آشکار می‌شود.

ا - تعریف قانون از یک سازمان تروریستی خارجی اخوان المسلمین را در بر نمی‌گیرد؛ چرا که هیچ مدرکی معتبر وجود ندارد که نشان دهد این حزب به عنوان یک سازمان، از خشونت برای پیگیری اهداف سیاسی استفاده کرده و یا اینکه آمریکایی‌ها را هدف قرار داده باشد.

2 – برخی گروه‌های منشعب از اخوان نظیر حماس و گردان‌های القسام که آمریکا آن‌ها را تروریستی می‌داند، پیشتر از سوی واشنگتن به عنوان سازمان‌های تروریستی اعلام شده‌اند. اکنون و در صورت معرفی اخوان به عنوان سازمان تروریستی دولت آمریکا از ابزارهای لازم برای هدف قرار دادن این گروه برخوردار نخواهد بود.

3 - اخوان المسلمین بیش از هر چیز رویه دیپلماتیک را دنبال می‌کند؛ به طوری که احزاب سیاسی با ریشه‌های اخوان در پارلمان بسیاری از کشورهای اسلامی حضور دارند. بنابراین اتخاذ این تصمیم به منافع آمریکا آسیب خواهد زد.

4 - قانون ایالات متحده اجازه نمی‌دهد یک حزب تنها بر اساس ایدئولوژی و نه نوع عملکرد خشونت آمیز مورد تحریم واقع شود؛ چراکه این اقدام یک رویه نامناسب سیاسی را پایه‌ریزی می کند.

5 - با پیوستن احتمالی برخی کشورهای دیگر به روند ضد اخوانی (به عنوان مثال مصر، عربستان و اتحادیه اروپا) که احتمالاً به دلایل سیاسی صورت خواهد گرفت، مشروعیت جهانی نام‌گذاری‌های گروه‌های تروریستی به چالش کشیده شده و اقدامات ضد تروریستی اعتبار خود را از دست خواهند داد.

6 – با این اقدام احساسات ضد آمریکایی در میان مسلمانان سراسر جهان افزایش خواهد یافت. بیشتر مسلمانان این اقدام را در راستای دیگر اقدامات دولت ترامپ ضد مسلمان مانند ممنوعیت ورود شهروندان برخی کشورهای اسلامی به آمریکا و موضع واشنگتن در قبال فلسطین و قدس می‌دانند.

7 – مسلماً تروریستهای داعش و القاعده و دیگر گروه‌های افراطی و رادیکال از این تصمیم خشنود شده و تلاش خود را برای جذف افراد سرخورده، ناامید و جدا شده از گروه های اسلامگرای میانه‌رو بیشتر خواهند کرد. 

8 – این تصمیم همچنین می تواند عواقب ویرانگری بر مسلمانان ساکن در ایالات متحده، که در حال حاضر کمتر از 2 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، داشته باشد. با این اقدام دولت آمریکا به بهانه ارتباط با اخوان می‌تواند دارایی هر شهروند مسلمانی که با این گروه در ارتباط است را مصادره و یا حتی آن فرد را از این کشور اخراج کند.

9 – قرار دادن اخوان المسلمین در فهرست تروریستی تمرکز واشنگتن را از مقابله با گروه‌های تروریست اصلی مانند داعش و القاعده که واقعاً قصد ضربه زدن به منافع این کشور را دارند، دور خواهد کرد. در نهایت این مسئله تنها آمریکا را ناامن خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.