قدیمی‌ترین و کامل ترین قرآن دست ‌نویس جهان که منسوب به دست ‌خط مبارک امام اول شیعیان حضرت ‌علی(ع) است ، در گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی رونمایی شد.

رونمایی از قرآن دست نویس منسوب به امام علی(ع)

به گزارش قدس آنلاین، معاون اداره مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی در جلسه رونمایی گفت: این نسخه که نگارش آن در نخستین دوران اسلامی صورت گرفته ، در سال ۱۰۰۹ هجری قمری به دست شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر امام‌رضا(ع) شده و وقف‌نامۀ آن را شیخ بهایی در پشت برگ اول نسخه، با دستخط خود نوشته است.

سید محمدرضا رضاپور ادامه داد: این مصحف شریف، به جهت قراینی که دارد از جمله امضایی با عنوان " کَتَبَهُ عَلیِ ابنِ اَبیطالِب" که با خط قدیمی کوفی در صفحه آخر آن نوشته شده است و قدمت آن چنین برآورد می شود که  دستخط مبارک حضرت علی (ع) است.

وی عنوان کرد: این قرآن ۳۴۵ صفحه دارد و خط آن، کوفی کهن و اعراب گذاری آن با نقطه های قرمز انجام شده است. همچنین صفحات آن ۱۶ سطری و روی پوست آهو نوشته شده و از نظر قدمت و تعداد صفحات در جهان بی نظیر است.

وی افزود: در این مصحف از سوره حمد تا سوره ناس کتابت شده و  تنها ۲ درصد از کل قرآن در آن وجود ندارد که طی سالیان دراز مفقود شده است.

شایان ذکر است ،  بیش از ۲۰ هزار قرآن و جزوات قرآنی از دوران صدر اسلام تا کنون در موزه حرم مطهر رضوی که کهن ترین موزه جهان اسلام است نگهداری می شود.

در مراسم رونمایی از این مصحف شریف حجت الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مهدی زارعی معاون فرهنگی شهردار مشهد و جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی استان و آستان قدس رضوی حضور داشتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.