بوشهر- خرما یکی از محصولات کشاورزی است که هم‌زمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان درخواست مصرف‌کنندگان برای خریداری این محصول افزایش پیدا می‌کند. این محصول شیرین و زینت‌بخش سفره‌های افطاری و سحری مانند سایر محصولات غذایی مدتی است که نرخ آن‌هم چون نخل‌های جنوب سر به آسمان برداشته و بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده و لذا از قیمت ۷۵۰۰ تومان در هر جعبه در حال حاضر به قیمت ۳۵ هزار تومان و در نوع مجلسی به قیمت ۷۵ هزار تومان رسیده است.

دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

بسیاری از مردم که تا سال گذشته با پرداخت ۳هزار و ۵۰۰ تومان قادر به خریداری یک جعبه خرما بودند اما امروز به ازای آن می‌بایست ۳۵هزار تومان پرداخت کنند  و یا با ایستادن در صف‌های طولانی در قالب توزیع خرمای دولتی جعبه ۲۱هزار و ۵۰۰ تومان پول بدهند!

شایعات بازار

با جاری شدن سیل در مناطق جنوبی کشور ازجمله استان خوزستان این شایعه مطرح شد که محصول خرما از بین رفته است و لذا دلالان از این شایعه برای افزایش قیمت‌ها استفاده کردند اما این موضوع در حالی اتفاق افتاد که خرمای موجود در بازار متعلق به محصول برداشت‌شده سال گذشته است و ربطی به محصول برداشتی امسال ندارد.

بنا بر گفته رئیس انجمن ملی خرمای ایران حدود ۲۰ درصد از خرمای تولیدی کشور در انبارها به میزان حدود ۱۵۰ هزار تن موجود است و همه این محصول متعلق به سال گذشته است.

از طرفی قیمت جهانی خرما حدود یک دلار و ۳۵ سنت است که تا پیش‌ازاین و تا زمانی که دلار ۴ هزار تومان بود قیمت هر بسته ۷ هزار تومان در بازار ایران بود اما با افزایش قیمت دلار این محصول هم میلی بیشتری برای صادرات پیدا کرد  به‌گونه‌ای که دولت را بر آن داشت تا از صادرات آن جلوگیری کند اما هنوز این تصمیم عملی نشده است.

سود کشاورزان در جیب دلالان

شاید باورش برایتان سخت باشد که زبان نخل داران بوشهری بشنوید محصول خرمای موجود در بازار همان دسترنج آن‌ها و محصول نخل‌های سال گذشته است که فقط به میزان هر کیلو ۳۳۰۰ تومان توسط دلالان خریداری‌شده و در حال حاضر به قیمت ۳۳ هزار تومان  و درست ۱۰ برابر به فروش می‌رسد.

محصول خرمای موجود در بازار دسترنج نخل داران جنوب است که سال گذشته به میزان هر کیلو ۳۳۰۰ تومان توسط دلالان خریداری‌شده و در حال حاضر به ۱۰ برابر قیمت به فروش می‌رسدیاور دشتستانی یکی از نخل داران بوشهری در این رابطه به قدس می‌گوید: نخل داران و کشاورزان این منطقه دارای تمکن مالی خوبی نیستند و لذا به دلیل اینکه از عهده مخارجی ازجمله بسته‌بندی و یا هزینه سردخانه برنمی ایند  از طرفی در بازار توان فروش مستقیم را ندارند.

وی بیان می‌کند: متأسفانه نخل داران و کشاورزان با کمبود نقدینگی روبرو هستند و سال گذشته این موضوع به بحران تبدیل شد به همین دلیل کشاورزان و تولیدکنندگان خرما به سبب کمبود نقدینگی از چند ماه مانده به فصل برداشت اقدام به‌پیش فروش محصول خود به دلالان می‌کنند که همین امر زمینه را برای افزایش قیمت در بازار فراهم می‌کند.

وی ادامه‌ می‌دهد: با توجه به اینکه در برخی از سال‌ها کشاورزانی که محصول خود را نگهداری کرده بودند، درفروش آن با مشکل روبرو می‌شدند، الآن همه نخل داران محصول خود را به واسطه‌ها می‌فروشند.

وی با اشاره به ضعف انجمن‌ها و خانه کشاورز و تعاونی روستایی ادامه‌ می‌دهد: سال‌هاست که وعده‌هایی مانند خرید توافقی و یا حمایتی از طرف دولت مطرح می‌شود اما به سرانجام نمی‌رسد و لذا تا سازوکاری درستی برای فروش محصولات تعریف نشود در این وسط تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر شده و سود آن فقط به جیب دلالان می‌رود.

وی تأکید می‌کند: راه‌اندازی صندوق خرما هم یکی دیگر از راهکارها برای کنترل قیمت در بازار است که متأسفانه این موضوع هم با تعلل همراه است.

اشتغال شیرین

رئیس انجمن خرمای استان بوشهر می‌گوید: این استان با دارا بودن ۶ میلیون اصله نخل و تولید ۱۵۰ هزار تن خرما و هم‌چنین  ۵۷ واحد صنعتی، ۱۲ واحد فرآوری و ۳۷۰ واحد سنتی در زمینه صنعت بسته‌بندی خرما به‌مراتب رتبه اول کشور را دارد.
ابوالقاسم کاووسی می‌افزاید: باوجود تلاش‌های بی‌وقفه برای افزایش صادرات ولی به دلیل صدور مصوبه‌ها و بخشنامه‌های غیر کارشناسانه و برخی نیز حاصل تحریم‌های ظالمانه و سوء مدیریت‌های داخلی تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم.

وی بیان می‌کند: به علت نداشتن توجیه اقتصادی، تسهیلات پرداختی مکانیزاسیون و شرکت‌های پیمان‌کاری قابل‌توجه در بخش خرما در استان وجود ندارد.

 وی نبود جاده‌های بین نخیلات، نبود سرمایه در گردش، دشواری درجه‌بندی، افزایش نجومی حق بیمه سهم کارفرما و تعطیلی کارخانه‌ها را از مشکلاتی عنوان می‌کند که دامن‌گیر نخل داران شده است .

وی ابراز می‌کند: همین عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهد تا تولیدکنندگان محصول خود را به‌اجبار به دلالان بفروشند.

وی درباره مشکلات بخش تولید اضافه می‌کند: باوجود کم‌آبی‌های شدید ولی هنوز نخیلات استان به روش غرقابی ۱۰۰ سال پیش آبیاری می‌شوند و لذا اگر می‌خواهیم تعادلی ایجاد شود باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.