اینجا فروشگاهی است با پیراهن‌های سفید بلند پرچین و نگین و دست دوزی‌های بسیار. همان‌هایی که از کودکی در رؤیاهای هر دختری پوشیدن آن درگوشه‌ای از ذهنش هست.

برکت کارم را ازخدا می‌طلبم

وجیهه بیات، کارآفرینی است که از ۱۶ سالگی سرپرستی ومسئولیت مادر و دو برادرش را برعهده گرفته است. او در ابتدای صحبت تأکید می‌کند: خوشحالم که بعد از ۱۷ سال تلاش، علاوه بر خانواده خودم ۱۰ زن سرپرست خانوار هم در این سفره‌ای که پهن شد، روزی حلال برای بچه‌هایشان می‌برند.

  ازتجربه تا مزون داری

او می‌گوید :من باید کار می‌کردم اما نه سرمایه داشتم و نه تجربه، سال ۸۰ بود که وارد فضای خیاطی و برش و دوخت و دست دوزی روی لباس عروس شدم. سال‌ها برای مزون‌ها کار کردم تا مهارت دوخت و تزئین لباس عروس را پیدا کردم و سرانجام با توجه به کسب اعتبار توانستم فروشگاه خودم را افتتاح کنم.

این بانوی کارآفرین خاطر نشان می‌سازد: از همان اول سعی کردم کاررا به زنانی که سرپرست خانوار هستند بسپارم و حق و حقوشان را هم هیچ وقت ضایع نکنم.

او با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ خانم خیاط، تزئین کار، برش کار، شست وشو دهنده لباس عروس و... با او همکاری دارند، بیان می‌دارد : معمولاً تعدادی از کارورزان رشته طراحی و خیاطی هم برای آموزش و گذراندن ۴۰ ساعت کارورزی حضوردارند و من همه تجاربم را در اختیارشان می‌گذارم و کمکشان می‌کنم تا بتوانند در آینده مزونی برای خودشان راه‌اندازی کنند.

  لباس‌های ایرانی

بیات همچنین تأکید می‌کند : تمام لباس‌های عروس فروشگاه من ایرانی و دوخت مشهد و خودم هست و هر کسی مراجعه می‌کند، همان ابتدا این موضوع را یادآور می‌شوم، خیلی‌ها دنبال برند یا دوخت ترک و تهران هستند اما من با صداقت واقعیت را همان ابتدا می‌گویم.

 معتقدم باید تولید کشورم به دست مشتری برسد ما باید دنبال صادرات و ارزآوری برای کشورمان باشیم نه آنکه حتی پوشاک یا لباس عروسمان را از خارج وارد کنیم. وی توضیح می‌دهد: من مطمئنم خیاطان ایرانی از خیاطان و طراحان ترک کم استعدادتر نیستند و باید به این باور برسیم تا موفق شویم.

وی درهمین راستا تعریف می‌کند: مشتری لباس عروس عرب زیادی دارم که هنگام مراجعه برای خرید پس از انتخاب مدام سؤال می‌پرسند که دوخت ترک است و من همیشه توضیح می‌دهم که دوخت خودم هست و درباره اختلاف نرخ قیمت کارمان با کارهای ترک هم که می‌گویم، با آرامش و اطمینان خرید می‌کنند. برای مثال یک لباس عروس ترک ۵ میلیون تومان و همان طرح کار تهران یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در دوخت ما ۸۰۰ هزار تومان است.

این بانوی کارآفرین درخصوص خاطرات شغل خود می‌گوید: عروس خانمی که به همراه داماد مراجعه کرده بود لباسی را که قیمت کرایه آن ۸۰۰ هزارتومان بود را پسندید و ۱۰۰ هزار تومان بیعانه آن را داماد پرداخت کرد اما روز بعد داماد تنها به من مراجعه کرد و خیلی خالصانه به من گفت :من پیش همسرآینده و خانواده‌اش نتوانستم چیزی بگویم، چون همسرم لباس را پسندیده بود و نمی‌خواستم موجب اختلاف و دلخوری بشود اما این رقم برای من بسیار سخت است. پرسیدم تا چقدر امکان کرایه لباس را دارید؟ او گفت: ۲۰۰ هزار تومان و من با احترام با همین رقم لباس را کرایه دادم.

 این ۲۰۰ هزار تومان به طور قطع برکت‌های زیادتری از آن ۸۰۰ هزار تومانی که یک جوان درآستانه ازدواج بخواهد بپردازد برای من داشت. چون دعای خیر پشت سرآن برای من بود.

  برکتی که وجود دارد

او ادامه می‌دهد: به یاد دارم چندی پیش خانواده ای برای رزرو لباس عروس آمدند اما در شرایط مالی سختی بودند و گفتم کرایه لباس عروس هدیه من به عروسی آن دو زوج جوان باشد اما مادرعروس اصرار داشت حداقل ۵۰ هزارتومان برای شست و شو لباس کارت بکشم که به جهت احترام ۵۰ هزار تومان کارت کشیدم اما درست دو ساعت بعد از این موضوع یک آقا برای مزونش ۵ میلیون از من لباس عروس خرید کرد. حالا درباره توسعه کارش و چشم اندازش در آینده می‌پرسم و می‌گوید: من با دریافت ۱۰ میلیون وام از واحد خودکفایی واحد خود اشتغالی توانستم کارم را اندکی رونق دهم اما متأسفانه تورم و تحریم‌ها روی کارما هم مانند سایر مشاغل تأثیر گذاشته است.

برای مثال الان به دلیل نوسان قیمت‌ها، کسی پارچه را چکی نمی‌دهد و نیاز به سرمایه است. از طرفی قبلاً یک طاقه تور ۲۵۰ هزار تومان بود و الان به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده است و یا پارچه دانتل متری ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان بوده است که الان به متری ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. بیات تصریح می‌کند : یک رشته کریستال تزئینی روی لباس ۲۰۰۰ تومان بود اما الان ۸۰۰۰ تومان قیمت آن است و این یعنی بالاتنه یک لباس عروس با تزئین فقط رشته کریستال حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

  از در آمد تا خرج‌ و برج‌ها

از میزان درآمد ماهانه‌اش که می‌پرسم، می‌گوید : برج ۳ و ۱۰ که فصل امتحانات است بدترین زمان برای کار ماست زیرا هیچ مراسمی برگزار نمی‌شود اما در مجموع در آمد ماهانه من بین ۲ تا ۵ میلیون تومان است که با پرداخت اجاره منزل، مغازه و هزینه‌های دیگر این رقم مطلوب نیست.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.