یکشنبه گذشته در گزارشی به حال و هوای ستاد ترخیص وسایل نقلیه و آنچه برای مراجعه‌کنندگان مشهدی در حین ترخیص موتورسیکلت‌ها و خودروهایشان می‌گذرد، پرداختیم.

هفت خوان ستاد ترخیص

در آن گزارش از شلوغی ایجاد شده در اداره پست مرکزی به عنوان تنها جایی که مراحل ترخیص وسایل نقلیه توقیف شده در آن انجام می‌شود، پرداخته شد.

مردم گلایه‌مندی‌های زیادی داشتند از رفت‌وآمدهایی که برای صدور برگه ترخیص با آن دست به گریبان بودند و اینکه برخی از آن‌ها چند روز حتی کار و زندگی روزمره‌شان را رها کرده بودند تا بلکه بتوانند موتورسیکلت یا خودروشان را از پارکینگ‌هایی که توقیف شده بود دربیاورند.

خلاصه اینکه در ساختمان مرکزی پست‌محلی که باجه‌های ترخیص قرار دارد از سروصدا و درگیری لفظی گرفته تا حتی یقه به یقه شدن مراجعه‌کنندگان وجود دارد تا احساس درماندگی برخی از آن‌ها ناشی از معطلی و رفت‌وآمدهای زیادشان. محل ستاد ترخیص وسایل نقلیه توقیف شده حتی بعد از ساعت ۱۴ که پایان ساعت اداری است ازدحام و شلوغی دارد چه برسد به اینکه ابتدای صبح و ساعات اولیه آغاز به کار باشد.

گلایه‌مندی‌ها از شرایطی که در ستاد ترخیص وجود دارد بسیار بود و قابل توجه، اما دیروز برای پیگیری ادامه همین گزارش راهی سه تا از پارکینگ‌هایی که وسایل نقلیه توقیف شده در آنجا متوقف شده‌اند را در پیش گرفتیم تا ببینیم آنجا شرایط چگونه است.

 توقف بیشتر درآمد بیشتر

در منطقه خین عرب و خیابان شهید طرحچی، دو پارکینگ یکی برای خودروها و یکی برای موتورسیکلت‌های توقیفی وجود دارد. ابتدا سری به پارکینگ خودروها می‌زنیم.

آقایی که خودش را حسینی معرفی می‌کند با ادعای اینکه از ۲۰ اسفند سال ۹۶ خودرواش توقیف شده و تاکنون که حدود ۱۵ ماه می‌گذرد نتوانسته ماشینش را از توقیف خارج نماید! می‌گوید: در مراحل قضایی اختلافاتی که با فروشنده خودرو داشتم موجب شده تا این زمان طولانی شود و البته بنیاد تعاون ناجا را هم مقصر در این جریان می‌داند که به قول خودش اشتیاق به توقیف دارد، چون هرچه خودروها در پارکینگ بماند درآمد آن‌ها از محل هزینه‌های پارکینگ بیشتر و بیشتر می‌شود!

وی مدعی می‌شود: سلسله مراتبی که باید برای رفع توقیف طی شود فقط و فقط موجب پول گرفتن از مردم می‌شود. من در این مدت چند باری برای سرکشی از ماشینم به اینجا مراجعه کرده‌ام با اینکه ماشین از جایش تکان نخورده است، اما برای اینکه از آسیب رسیدن به ماشینم جلوگیری کنم درخواست دادم چادری روی آن بکشم که گفتند این کار غیرقانونی است و امکان ندارد گرچه اکنون گویا این موضوع حل شده و می‌توان روی ماشین چادر کشید.

 ترخیص روزانه ۱۰ تا ۱۵ خودرو

از متصدی پارکینگ در مورد ترخیص خودروها در هر روز سؤال می‌کنیم، او می‌گوید: روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ خودرو از این پارکینگ ترخیص می‌شود مالکان بعد از دریافت نامه ترخیص از ستاد ترخیص به اینجا مراجعه می‌کنند و خودروشان را می‌برند.

وی درخصوص اینکه هنوز هم مباحث قبلی درباره گم شدن وسایل خودرو در زمان توقیف وجود دارد، گفت: به هیچ عنوان این گونه نبوده فقط این حرف‌هایی است که بین مردم وجود دارد. تمام محوطه پارکینگ تحت پوشش دوربین‌های مداربسته است و کسی نمی‌تواند اقدامی بکند. یکی از دلایلی که اجازه استفاده از چادر را نمی‌دادند همین بود که وقتی چادر کشیده شود ماشین بخوبی و با جزئیات قابل رؤیت نیست و امکان هرگونه اتفاقی وجود دارد.

در مدت حضور ما در محل پارکینگ خین‌عرب تنها مراجعه‌کننده همین آقای حسینی است، اینجا نه خبری از شلوغی ستاد ترخیص است، نه درگیری و سروصدای آنجا. اما به نظر یک جای کار لنگ می‌زند که آن همه شلوغی چرا باید فقط در پست مرکزی باشد!

برای رسیدن به پاسخ این پرسش به سمت پارکینگ موتورسیکلت‌ها به راه می‌افتیم. اینجا سه چهار نفری هستند که برای ترخیص آمده‌اند.

چند جوان مقابل در پارکینگ برای روشن کردن موتوری که ترخیص کرده‌اند تلاش می‌کنند. با یکی از آن‌ها که مالک موتورسیکلت است هم‌صحبت می‌شوم. او می‌گوید: ۲۰ روز است که موتورم اینجا توقیف بوده تا توانسته‌ام با کلی دوندگی نامه ترخیصش را بگیرم حالا هم که تحویل گرفته‌ام از بس در این مدت زیر باران و آفتاب مانده اصلاً رنگ و روی آن از بین رفته و خیلی جاهایش زنگ زده است. پرسش من این است که اگر همین موتور متعلق به خودشان بود با آن همین گونه برخورد می‌کردند و همین طوری رهایش می‌کردند؟

چند قدم آن طرف‌تر جلو پنجره اتاق متصدی پارکینگ مردی را می‌بینم که با التماس به متصدی می‌گوید: دیروز مراحل ترخیص موتورسیکلتم به طول انجامید و تا کارم انجام شد ساعت اداری تمام شده بود، لطفاً موتورم را ترخیص کنید. وقتی از او ماجرا را می‌پرسم، می‌گوید: یک هفته است برای ترخیص موتورم یکسره در ستاد ترخیص تردد دارم هر روز به شکلی من و امثال من را دنبال موردی فرستادند که به قول خودشان باید رفع می‌شد تا نامه ترخیص را به من بدهند، با کلی دوندگی دیروز نامه ترخیص را گرفتم، چون آخر وقت اداری بود و اینجا هم تا ساعت ۳ بیشتر باز نبود، نتوانستم خودم را به پارکینگ برسانم و موتورم را تحویل بگیرم برای همین امروز آمدم، اما اینجا به من می‌گویند چون تاریخ ترخیص شما برای دیروز بوده آنچه در سیستم برای تسویه حساب وجود دارد با این نامه نمی‌خواند و باید مجدد به ستاد ترخیص بروی و هزینه امروز پارکینگ را که ۸۰۰ تومان می‌شود را بپردازی تا موتورت را بتوانیم تحویل دهیم!

او که حالا از گرفتن موتورش ناامید شده، می‌افزاید: به نظر من همه این نامه‌نگاری‌ها و معطلی‌ها برای این است که زمان حضور موتورسیکلت در پارکینگ بیشتر شود تا پول بیشتری از مردم گرفته شود.

 پارکینگ‌هایی با کمترین ارباب رجوع

پارکینگ ابتدای روستای چاهشک پارکینگ بعدی است که به آنجا مراجعه می‌کنیم. اینجا نیز مثل دو پارکینگی که رفتیم خلوت است فقط یک نفر مراجعه‌کننده در زمان حضور ما برای ترخیص ماشینش مراجعه کرده است.

اینجاست که به دلایل شلوغی ستاد ترخیص و خلوتی پارکینگ‌ها پی می‌برم.

تجمع همه مالکان وسایل نقلیه توقیف شده شهر مشهد در یک مکان آن هم وسط شهر با ترافیک و مشکلات خاص خودش و با تنها چند نفر نیرو و ساعت کاری محدود ستاد ترخیص، عمده‌ترین دلایلی است که برای معطلی مراجعان می‌شد به آن رسید. اگر حداقل در چهار نقطه اصلی شهر مشهد مراکز ترخیص راه‌اندازی شود، قطعاً از این همه ازدحام و شلوغی کاسته خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.