خراسان شمالی-مسئول بیماران خاص و صعب العلاج معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی گفت:تالاسمی یک بیماری ارثی است که به دلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین ایجاد می‌شود و هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست.

شناسایی ۴۰ بیمار مبتلا به تالاسمی در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مهری فرشاد ضمن گرامیداشت هشتم ماه می، برابر با ۱۸ اردیبهشت ماه و روز جهانی تالاسمی گفت: ۲۳ مرد و ۱۷ زن مبتلا به تالاسمی در این استان شناسایی و تحت درمان قرار دارند.

وی اظهار داشت: هدف از نام‌گذاری این روز به نام این بیماری، توجه بیشتر جامعه؛مسئولین و مردم به بیماری تالاسمی است.

فرشاد ادامه داد: فراهم آمدن امکانات درمانی مطابق با استانداردهای جهانی و دستیابی به خون سالم و کافی برای همه بیماران تالاسمی و عدم تولد بیمار تالاسمی در کشور، اهداف عمده ای است که همه افراد و سازمان های درگیر در این بیماری به آن می اندیشند و برای دستیابی به آن تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه خدمات دارو و درمان بیماران تالاسمی در مراکز دولتی رایگان است، خاطرنشان کرد: اما بیماران ام اس و پیوندی بیماران سرپایی محسوب می‌شوند که ۹۰ درصد هزینه داروی آن ها در تعهد بیمه و ۱۰ درصد را بیمار پرداخت می کند.

فرشاد اضافه کرد: کمک های خیرین برای درمان بیماران خاص، به خدمات رسانی در حوزه درمان کمک شایانی می‌کند.

وی در خصوص بیماری تالاسمی توضیح داد: تالاسمی یک بیماری ارثی است که به دلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین ایجاد می‌شود و هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست.

وی با بیان اینکه این بیماری به صورت شدید (ماژور) و خفیف (مینور) ظاهر می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر والدین هر دو دارای ژن معیوب باشند، بیماری به صورت شدید یعنی ماژور (Major) و اگر یکی از والدین فقط ژن معیوب داشته باشد به صورت خفیف یعنی مینور (Minor) ظاهر می‌شود.

مسئول بیماران خاص و صعب العلاج معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:تالاسمی برای کسانی که نوع (مینور) را داشته باشند، مشکل ایجاد نمی‌کند و آن ها هم مثل افراد سالم می‌توانند زندگی کنند و فقط در موقع ازدواج باید خیلی مراقب باشند و نباید با یک فرد تالاسمی مینور ازدواج کنند.

فرشاد علایم بیماری تالاسمی را کم خونی شدید و تزریق مکرر خون، افزایش حجم شدید مغز استخوان به خصوص در استخوان‌های صورت و جمجمه، اختلال رشد در سنین بزرگتر، رنگ پریدگی، زردی، بزرگی کبد و طحال ، علایم ناشی از رسوب آهن در بافت‌های مختلف از جمله پانکراس و قلب و غدد جنسی و ایجاد دیابت و نارسایی قلبی و تاخیر در بلوغ و استخوان‌های نازک شده و مستعد شکستگی را از علائم این بیماری عنوان کرد.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.