مجتبی ذوالنور گفت: شورای عالی امنیت ملی باید پیش از این درباره محدودیت و تحریم‌های هسته‌ای که از سوی آمریکا اعمال می‌شود واکنش جدی داشت. اروپایی‌ها در صورتی به هشدار ایران در قالب این بیانیه توجه کرده و اقدام عملی برای اجرای تعهدات در پیش می‌گیرند که بدانند موضع ایران تنها در حد حرف و بیانیه نیست و ایران به دنبال این بیانیه گام‌های جدی‌تری برخواهد داشت.

ایران باید اقدامات بعدی را نسبت به طرف‌های برجامی آماده کند

مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، در واکنش به بیانیه امروز شورای عالی امنیت ملی  که خطاب به کشورهای عضو برجام صادر شد، اظهار داشت: صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی اقدامی بود که باید قبل تر از این صورت می‌گرفت. نمی‌دانیم دولت آمریکا و کشورهای اروپایی چه واکنشی در برابر این بیانیه خواهند داشت، اما مسلماً دولت آمریکا و کشورهای طرف برجام باید بدانند نقض مقررات آنها نسبت به این معاهده بی پاسخ نمی‌ماند. ایران نباید یکطرفه به وظایف خود عمل کرده درحالیکه این کشورها از تعهدات خود شانه خالی کرده و ماهیت ایجاد این قرارداد را زیر سؤال می‌برند.

ذوالنور افزود: اقدام  شورای عالی امنیت ملی در صدور بیانیه، اقدام مثبتی بود اما باید گفت که این بیانیه شق القمر نیست و شورای عالی امنیت ملی و به خصوص دولت باید پیش از این درباره محدودیت‌ها و تحریم های هسته‌ای که از سوی آمریکا اعمال می‌شود واکنش جدی تر داشتند.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باید گفت که محتوای بیانیه اقدام خاص و الزام آوری را برای طرف های برجام مطرح نمی‌کند زیرا تنها به این اشاره کرده که کشورمان می‌تواند در ذیل برجام مقداری از برنامه های هسته‌ای را از سر بگیرد درحالیکه ما طبق معاهده حق داریم فعالیت هسته‌ای داشته باشیم.

وی همچنین درباره فرصت ۶۰ روزه ای که به اروپا برای اقدام عملی در قبال برجام داده شده، تصریح کرد: فرصت ۶۰ روزه‌ای که به دولت های اروپایی داده شده در صورتی اثربخش است که تنها به صدور بیانیه اکتفا نشود. اروپایی ها در صورتی به هشدار ایران در قالب این بیانیه توجه کرده و اقدام عملی را برای اجرای تعهدات در پیش می گیرند که بدانند موضع ایران تنها در حد حرف و بیانیه نمی‌ماند و ایران به دنبال این بیانیه گام های جدی‌تری برخواهد داشت.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: با توجه به این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا اروپا تحرکی خواهد داشت و مسلم است که دولت و شورای عالی امنیت ملی باید بیانیه ها و اقدامات بعدی را در قبال هرگونه واکنش طرف مقابل آماده کنند و پاسخ مناسبی به موضع گیری آنها داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.