رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد از امروز دیگر اورانیوم غنی شده تولیدی کشور به فروش نخواهد رسید.

اورانیوم غنی شده و آب سنگین ایران دیگر فروخته نخواهد شد/ملزم به رعایت سقف تعیین شده در برجام نیستیم

علی اکبر صالحی در حاشیه جلسه هیأت دولت در تشریح دستورات رئیس جمهور به سازمان انرزی اتمی برای کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: صحبتی که امروز آقای روحانی مطرح کردند مبنی بر بند  ۲۶ برجام است که می‌گوید هرزمان ما تشخیص دهیم طرف مقابل به بخشی از تعهداتش عمل نکرده است، می‌توانیم بخشی از تعهدات خود را تعلیق کنیم. امروز ایشان فرمودند که براساس این بند و حق ایران، بایستی یک توازن بین تکلیف و حقوق باشد.

صالحی تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهوری اعلام کردند، از امروز به بعد آب سنگین و اورانیوم تولید شده در کشور به فروش نخواهد رسید. این بدان معنا است که دیگر ملزم به رعایت سقف ۳۰۰ کیلو برای اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ و همچنین سقف ۱۳۰ تن برای آب سنگین نیستیم و دیگر التزامی به رعایت این سقف‌ها نداریم.

وی ادامه داد: آخرین اقدامی که آمریکا کرد نیز این بود که تلاش کرد بخشی از حقوق ما را هم در فروش اورانیوم غنی شده از ما بگیرد. براین اساس و سیر تحولات و عدم پرکردن خلاء خروج آمریکا از برجام؛ جمهوری اسلامی ایران امروز این قدم را برداشت و عدم فروش آب سنگین را اعلام کرد و ما دیگر ملتزم به سطح ۱۳۰ تن برای آب سنگین نیستیم و در حقیقت پیام رئیس‌جمهور این بود.

صالحی تأکید کرد: همچنین این مسأله برای ۶۰ روز است و اگر در این ۶۰ روز آنها توانستند نظرات ایران را تأمین کنند، ایران شرایط را به حالت امروز برمی‌گرداند و اگر کماکان بخواهند بر بدعهدی خود بمانند ایران هم قدم‌های بعدی را خواهد برداشت. ما بحث خروج از برجام نداریم بلکه در چهارچوب برجام از حقوقی که برای ما مشخص شده استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با سیاست هوشمندانه خود توانست به صورت مؤثر رفتار نفاق‌گونه دولت آمریکا را در سطح افکار جهان نشان دهد. پیش از این آمریکا ادعا می‌کرد که اهل مذاکره نیست اما با ورود ایران در مذاکره و برجام،‌ این ادعا بی اساس بود.

وی ادامه داد: 14 گزارش از سازمان انرژی اتمی تصریح کرده که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. بعدها صحبت‌های دیگری بود که ایران در کشورهای دیگر دخالت می‌کند و آن را به برجام ربط دادند درحالی که به برجام ربطی نداشت. سپس مسائل موشکی را مطرح کردند که در قطعنامه ۲۲۳۱ این موضوع تبیین شده بود.

صالحی اظهار کرد: زمانی که این مطالب را پشت هم قرار می دهیم، بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد قصد داشت ما را در دام خود بیندازند و ما در زمین بازی خود قرار دهد تا رفتار ما را مدیریت کند که ایران با صبر راهبردی توانست رفتار منافق گونه آنها را بی تأثیر کند.

وی بیان کرد: ایران توانست در افکار عمومی جهان مظلومیت خود را نشان دهد و ظالمیت دولت آمریکا را در افکار عمومی جهان جا بیندازد.

صالحی اظهار کرد: دولت آمریکا بنیانگذار سازمان ملل است اما این کشور مصوبه سازمان ملل را از طریق خروج از برجام، بلااثر می‌کند. همه این‌ها گویاست که دولت امریکا تلاش می‌کند تا ایران را برای اتخاذ شیوه ای تحریک کند که مورد انتظار خودشان است اما جمهوری اسلامی ایران با درایت، هوشمندی و صبوری دست آمریکا را رو می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.