زابل- استان سیستان و بلوچستان افزون بر دو دهه است که با خشک‌سالی درگیر است و لذا موج مهاجرت مردمان این استان به استان‌های گلستان و هم‌چنین تخلیه بسیاری از روستاها خود گواه این مدعاست.

طرح انتقال آب به دشت سیستان در عطش اقدام و عمل

قدس آنلاین-گروه استان ها: شاید اگر این خشک‌سالی‌ها ادامه پیدا می‌کرد کار دیگر از خسارت می‌گذشت و کشاورزان باید برای همیشه قید کارشان را می‌زدند.

اما بارش‌های بهاری امسال بعد از چند دهه خشک‌سالی شدید درست به‌موقع به داد این مردم رسید و کشاورزی این استان را نجات داد.

البته به گفته کارشناسان باوجودآنکه وضعیت آبی استان از حالت هشدار خارج‌شده، اما نباید فراموش کنیم استفاده نادرست و غیراصولی از منابع آبی بار دیگر باعث بروز معضل خواهد شد؛ درواقع کشاورزان باید بپذیرند ترسالی امسال نمی‌تواند خشک‌سالی ۲ دهه گذشته این استان را جبران کند و لازم است که برنامه‌ریزی‌های دقیق به‌منظور مدیریت درست منابع آب داشته باشند

تشنگی ادامه‌دار

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در تشریح وضعیت بارش‌ها و این سؤال که آیا بارش‌های سیل‌آسا توانسته غول خشک‌سالی را در این استان به‌زانو دربیاورد یا خیر اظهار می‌کند: باوجوداینکه تاکنون ۹۴.۳ درصد از بارش سال آبی سیستان و بلوچستان تأمین‌شده است اما واقعیت این است که این شرایط بارشی جبران‌کننده کسری بارش‌های چندین ساله استان نیست به‌طوری‌که هنوز تمام مساحت منطقه درگیر درجات مختلف خشک‌سالی است.

محسن حیدری اظهار می‌کند: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۱۰۷ میلیمترباران در این استان ثبت‌شده که به لحاظ ارتفاع بارش کمترین مقدار را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

وی ابراز می‌کند: بارش‌های امسال زراعی سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۳۸۶ درصد افزایش داشته و بیشترین درصد افزایش بارش را در نمودار تغییر بارش استان‌های کشور از مهرماه سال گذشته تا ۱۴ اردیبهشت امسال به خود اختصاص داده است.

پروژه آب‌رسانی در نیمه‌راه

طرح ۴۶ هزار هکتار انتقال آب با لوله در دشت سیستان در سال ۹۳ بعد از سفر رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تأمین شد.

این طرح که باهدف استفاده بهینه از آب و به‌ویژه برای تأمین آب به‌منظور اجرای کشت‌های خارج فصل در دستور کار قرار گرفت اما هنوز با گذشته ۵ سال به سرانجام نرسیده است.

درحالی‌که مسئولان تا پیش‌ازاین و به‌کرات وعده اتمام این طرح را در طی سال‌های گذشته داده بودند و آخرین بار سال ۹۷  قرار بود این طرح به بهره‌برداری برسد اما ظاهراً این طرح هنوز کار دارد.

مجری طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان  بابیان اینکه وسعت این طرح شهرهای زابل، نیمروز، زهک، هامون و هیرمند و توابع آن را دربرمی گیرد به خبرنگار ما گفت: وسعت دشت سیستان بیش از ۲۰۰ هزار هکتار است که با توجه به محدودیت منابع آب و منابع اعتباری در این پروژه مقررشده ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب مطمئن و پایدار به ۴۶ هزار هکتار از اراضی این دشت حاصلخیز با لوله انتقال پیدا می‌کند.

با وجود بارش های حادث شده اما حتی یک دهم درصد از مساحت سیستان و بلوچستان نیز شرایط نرمال یا ترسال ندارد و تمام این پهنه وسیع دچارخشکسالی استمحمدجواد صالحی بابیان اینکه اجرای این پروژه بزرگ کشاورزی در شمال سیستان و بلوچستان تاکنون ۶۶.۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است می‌افزاید: اعتبار این طرح بزرگ درمجموع ۸۵۰ میلیون دلار است که سهم وزارت جهاد کشاورزی ۷۵۷میلیون دلار بوده که تاکنون ۵۳۷ میلیون دلار آن تخصیص‌یافته است.

وی گفت: این طرح در قالب ۲۰پروژه و ۱۶ ناحیه عمرانی و ۲ ایستگاه پمپاژ اصلی و۲ خط انتقال اصلی در محدوده پنج شهرستان حوزه سیستان با چهار هزار کیلومتر طول لوله‌گذاری به قطر ۱۱۰میلی‌متر تا ۲ هزار میلی‌متر در حال اجراست.

سیطره خشک‌سالی

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به بارش‌های اخیر در این استان بیان می‌کند: تصور این موضوع که برخی فکر می‌کنند خشک‌سالی تمام‌شده و منابع زیرزمینی و رودخانه‌ها سیراب شده‌اند نادرست است.

الله بخش ریگی اظهار می‌کند: باوجود بارش‌های حادث‌شده اما حتی یک‌دهم درصد از مساحت سیستان و بلوچستان نیز شرایط نرمال یا ترسال ندارد و تمام این پهنه وسیع دچار درجات مختلف خشک‌سالی است.

وی اظهار می‌کند: منظور این نیست که بارش‌های رگباری بی‌اثر یا بی‌ثمر است بلکه۴۰ درصد بارش‌های یک سال زراعی باید در ۴۰ درصد از بازه زمانی یک سال ببارد نه اینکه در یک‌شب این مقدار بارش دریافت شود.

وی ابراز می‌کند: باوجوداینکه سیستان و بلوچستان در سال زراعی جاری بارش‌های خوبی دریافت کرده اما خروجی  آمارها نشان می‌دهد که همچنان ۱۰۰ درصد مساحت منطقه درگیر خشک‌سالی بوده و ۶۱ درصد از این پهنه با خشک‌سالی بسیار شدید مواجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.