"غالب قندیل" گفت: ایران با تعلیق بندهایی از برجام، بر اقتدار و استقلال خود تاکید کرد و آمریکا دیر یا زود از اقداماتش علیه توافق هسته ای پشیمان خواهد شد.

اعزام ناو "لینکلن" به منطقه برای حفظ آبروی آمریکا بود/ایران با تعلیق بندهایی از برجام، بر اقتدار خود تأکید کرد

"غالب قندیل" کارشناس مسائل بین الملل مقیم در بیروت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در خصوص اقدام اخیر آمریکا در اعزام ناو هواپیمابر "لینکلن" به منطقه و اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص علت این اقدام گفت: آمریکایی ها خود می دانند که توان استفاده از این ناو علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارند، بلکه خواستند تا با این اقدام آبروی برباد رفته خود پس از ناتوانی در به صفر رساندن صادرات نفت ایران را بازگردانند.

غالب قندیل افزود: آمریکا در قدرت نمایی مقابل ایران شکست خورده است؛ این کشور شدیدترین تحریم ها را علیه ایران وضع کرد تا نظام ایران را تغییر دهد و مردم این کشور را علیه آن تحریک کند، اما با پایداری و مقاومت دولت و ملت ایران به رهبری امام خامنه ای مواجه شد.

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد سفر از پیش اعلام نشده اخیر "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا به عراق و دیدار او با مسئولان عراقی تصریح کرد: برخی گمانه هازنی به این موضوع اشاره دارد که مایک پمپئو در این سفر از مسئولان عراقی خواسته تا بین واشنگتن و تهران میانجیگری کنند تا منافع آمریکا در منطقه و عراق در معرض تهدید از سوی ایران قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: گرچه این اخبار از سوی مقامات عراقی به طور رسمی تایید نشده است، اما در هر صورت با توجه به موازنه قدرتی که در منطقه وجود دارد، آمریکا محکوم به عقب نشینی است. پنتاگون به خوبی می داند هزینه درگیری با جمهوری اسلامی بسیار بالا خواهد بود، به همین خاطر است که مقامات آمریکایی مدام تاکید می کنند قصد تشدید تنش و جنگ با ایران را ندارند و این بدان معناست که توان دفاعی و بازدارندگی ایران و محور مقاومت، به طور مستقیم بر گفتمان و اظهار نظرهای مقامات امریکایی تاثیرگذاراست.

غالب قندیل به برگ های برنده و ابزارهای قدرت ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین عوامل قدرت ایران، اتحاد و درک بالای مردم آن از شرایط کنونی و تبعیت رهبری خود است؛ آنها می دانند که رهبران خود به دنبال استقلال کشور از قدرت های اسکتباری هستند و این یک عامل بزرگ در قدرتمندی ایران است.

قندیل افزود: عامل دوم این است که جمهوری اسلامی علی رغم چهل سال تحریم از سوی آمریکا، توان نظامی و دفاعی خود را به منظور بازدارندگی دشمن از تعدی و تجاوز به خاک میهن به شکل بسیار مطلوبی ارتقا داده است. عامل سوم این است که ایران از دانشمندان بسیار خوبی برخوردار است و توانسته نیازهای خود را تا حد زیادی تامین کند و در این زمینه نسبت به دیگران برتری داشته باشد. تمام این عوامل موجب شده تا امریکا در حساب و کتاب خود با دقت بازنگری کرده و تا حد امکان از مقابله نظامی با ایران پرهیز کند.

این کارشناس لبنانی در بخش دیگری از گفتگو به اقدام اخیر ایران در تعلیق برخی از بندهای توافق هسته ای و اعلام آن از سوی رئیس جمهور پرداخت و گفت: این حق جمهوری اسلامی ایران است که در پاسخ به بدعهدی آمریکا و کشورهای اروپایی که تاکنون به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل نکرده اند، بر اساس قاعده مقابله به مثل عمل کرده و پایبندی خود به این توافق را کاهش دهد. این اقدام ایران اقدام شجاعانه ای در معادلات سیاسی بوده و آمریکا را با دشواری و دردسر بیشتر مواجه خواهد کرد.

غالب قندیل در پایان تصریح کرد: ایران با این اقدام، بر اقتدار، توانمندی، استقلال، آزادی خواهی خود تاکید کرد؛ در نتیجه آمریکا دیر یا زود از رویکرد تنش زای خود عقب نشینی خواهد کرد و از اقداماتش علیه توافق هسته ای پشیمان خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.