عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم شورای عالی امنیت ملی در قبال برجام عاقلانه و به جا بود.

اقدام شورای عالی امنیت ملی به مفهوم خروج از برجام نیست/اقدامات ایران بدون سود و منفعت در راستای برجام ضرورتی ندارد

سعید باستانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: برجام یک توافق نامه بین المللی و دارای  مفادی است که طرفین از زمان امضائ آن  باید نسبت به اجرای آن تعهد داشته باشند ونباید با خروج یک کشور از آن، در اجرای مفاد این توافقنامه خللی ایجاد میشد.

وی تصریح کرد:  ولی عملا بعد از خروج آمریکا از برجام ، کشورهای اروپایی نیز در عمل به آن دچار لغزش شدند و اجرای دو موضوع اصلی مراودات بانکی و فروش نفت که باید در برجام از سوی آنها رخ می داد با ابهام مواجه شد و کشورهای اروپایی به طور جدی نسبت به اجرای این موارد تعهد نشان ندادند .

نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی افزود: از طرفی اقدام شورای عالی امنیت ملی به مفهوم خروج از برجام نیست، بلکه به معنای کم کردن برخی اقدامات ایران در برجام شامل تعلیق فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین  به مدت دو ماه می باشد تا سیاست کشورهای اروپایی در قبال برجام به طور مشخص و واضح بیان شود.

باستانی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در این زمان ۶۰ روزه به مذاکرات فنی با کشورهای ۴+۱ خواهد پرداخت تا اروپایی ها به معنی واقعی پایبندی خود به برجام را اثبات کنند و اگر این موضوع در طول این ۶۰ روز برای ایران مشخص و مسجل نشود اجرای تعهدات برجام از سوی ایران در حالی که نفعی از این توافق هسته‌ای نمی‌برد، عاقلانه نیست.

وی افزود: اگر قرار باشد از برجام سود و منفعتی برای ایران حاصل نشود اقدامات ایران در راستای برجام ضرورتی ندارد و باید ایران به شرایط قبل از برجام برگردد و پیشرفت کشور را معطل گذر زمان نکند زیرا ما از ابتدای انقلاب تا کنون از سوی آمریکا تحریم بوده ایم و هرروز نیز این تحریم ها افزایش داشته اند و  در قبال برجام قرار بود کشور های اروپایی حمایت ها و مراودات خود با ایران را افزایش دهند که با خروج آمریکا از برجام در سال گذشته این موضوع نیز دچار تزلزل و سستی شد.

باستانی با اشاره به اینکه منافع برجام برای طرف های مقابل از ایران بیشتر بود، اظهار داشت: در صورتی که در این ۶۰ روز سیاست جدی از سوی اروپایی ها ارائه نشود، ایران باید به شرایط قبل از برجام برگردد و افزایش میزان ذخیره سازی اورانیوم غنی شده را با جدیت مورد پیگیری قرار دهد زیرا اجرای مفاد برجام با شرایط فعلی عملا کمکی به کشور نمی کند وپیشرفت و ارتقاء کشور نمی تواند معطل سیاست های ابهام آمیز اروپایی ها بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.