سیاسی- مسعود بصیری: زندگی و سرگذشت شیخ زکزاکی یکی از درس آموزترین زندگی های بشری برای کسانی است که می خواهند ایستادگی و مقاومت را فراگرفته و آن را تجربه کنند. زکزاکی که الان 66 سال از عمرش می گذرد، به نماد مقاومت اسلامی در آفریقا بدل شده و اکنون میلیون ها مسلمان در نیجریه و دیگر کشورهای آفریقایی او را همراهی می کنند.

زکزاکی انسان عجیبی است/ شیخ باید فوراً تحت درمان قرار گیرد/ دیدن شیخ مرا یاد امام خمینی می‌انداخت/ هنوز گلوله داخل شکم همسر زکزاکی از بدنش خارج نشده است/ هر روز هزاران نفر در نیجریه تظاهرات می کنند

حدود 3 سال و نیم پیش، ارتش نیجریه به بهانه واهی به محل زندگی و حسینیه او حمله کرد که در نتیجه آن حدود هزار نفر از یاران شیخ کشته شده و خود و همسرش نیز به شدت زخمی شدند. زکزاکی 9 فرزند داشته است که فقط 3 نفر آنها- دو دختر و یک پسر- باقی مانده اند و بقیه در این حمله وحشیانه و دیگر حملات ارتش نیجریه به شهادت رسیده اند.

او اکنون بعد از سه سال و نیم توانسته است با یک تیم پزشکی خارجی دیدار کند و عکسی از این دیدار منشتر شده که دکتر شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر انگلستان را در کنار وی نشان می دهد. خوشبختانه توانستیم گفت و گویی را با دکتر مسعود شجره درباره ملاقاتش با شیخ زکزاکی و مشاهداتش از وضعیت نیجریه داشته باشیم که در ادامه می خوانید:

• آقای دکتر شما توانستید با شیخ دیداری داشته باشید. خب این خیلی اتفاق مهمی است که یک تیم پزشکی بتواند شیخ زکزاکی را ببیند و معاینه کند. ممکن است توضیحاتی درباره این دیدار و چگونگی انجام آن بدهید؟

تقریباً سه سال و هفت ماه است که از حمله وحشیانه ای که در زاریا از طرف پلس و ارتش نیجریه بر علیه شیخ زکزاکی و یارانش انجام شد می گذرد و متاسفانه در آن حمله وحشیانیه حدود هزار نفر از نمایندگان و یاران شیخ به همراه سه پسر ایشان به شهادت رسیدند و خواهر ایشان هم زنده در آتش سوخت. خود شیخ و همسر او هم در آن زمان گلوله های زیادی خوردند که عکسهای منتشر شده از آنها وضعیت وخیمی را برایشان نمایش می‌دهد به نحوی که خیلی ها فکر می‌کردند اینها کشته شده‌اند. اما جالب اینجاست که بعد از حدود یکسال از این واقعه دادگاه عالی نیجریه حکم به آزادی شیخ و همسرش و جبران خسارت‌ها داد اما سیستم امنیتی این کشور بیش از دو سال است که از آزاد کردن شیخ حتی با وجود حکم آزادی او اجتناب می کند. آنها توجیه می کنند که آزاد نکردن شیخ برای حفاظت از جان اوست اما دادگاه عالی نیجریه این توجیه را نپذیرفته و بر حکم آزادی تاکید کرده است. طی این مدت مقامات نیجریه اجازه نداده بودندکه پزشکان دیگر کشورها یا پزشک شیخ زکزاکی از ایشان عیادت کند ولی حدود دو ماه پیش در دادگاهی اعلام شد که ایشان می توانند با دکترهایی که خودشان بخواهند درباره سلامتی خود صحبت کرده و مورد معاینه قرار گیرند. از آن موقع ما شروع به برنامه‌ریزی برای اعزام چند متخصص به نیجریه کردیم ولی متاسفانه به دلیل مشکلاتی که بود این کار کمی طول کشید و سرانجام یک تیم متخصص برای سفر به نیجریه آماده شد ولی وقتی به این کشور رسیدیم عملاً ما را برای دسترسی به شیخ و همسرش ناامید کردند.

• مگر شما مجوز قانونی لازم را نداشتید؟

چرا داشتیم . ما ویزای کشور نیجریه را گرفتیم اما دستگاه امنیتی اول گفت باید با شما صحبت کنیم و بعد گفتند امکان دیدار شیخ وجود ندارد. بعد از این مردم به خیابان ها آمدند و دست به تجمع در مقابل مجلس این کشور زدند و رسانه ها فشار آوردند تا اینکه برای اولین بار شیخ و همسرش توانستند توسط یک تیم متخصص خودشان مورد معاینه قرار بگیرند. آزمایشات زیادی انجام شد و یک چکاپ کامل انجام شد اما متاسفانه وضعیت بینایی آقای زکزاکی خوب نیست. یک چشم ایشان کامل تخلیه شده و چشم دیگر هم بیش از 20 درصد بینایی ندارد. هنوز یک گلوله در شکم خانم ایشان وجود دارد و ترکش هایی در بدن هر دو وجود دارد. چند تیر به بدن شیخ و همسرش اصابت کرده بود که از بدن آنها خارج شده اند اما خانم ایشان می گفت برخی از گلوله ها را در ابتدای حادثه بدون بیهوشی از بدن ایشان خارج شده است. پاهای خانم زکزاکی باید فوراً عمل شود. چون ایشان با ویلچر حرکت می‌کند و اصلاً امکان راه رفتن برایش وجود ندارد.

• روحیه این دو چگونه است؟آیا از وضعیت موجود خسته شده اند؟

ببینید روحیه این آقا و خانم واقعا عجیب است. اصلاً باور پذیر نیست و من وقتی ایشان را می دیدم همواره به یاد امام راحل می افتادم. آنها از هیچ چیزی نمی‌ترسند و حرف‌هایشان را با قدرت بیان می‌کنند و این ماموران اطلاعاتی هستند که از آنها می‌ترسند. در نیجریه هم اوضاع عحیب است. شاید باور نکنید اما در نیجریه مردم 5 روز کاری در خیابان تظاهرات می کنند آن هم نه چند نفر یا چند صر نفر بلکه هزاران نفر . آنها هر روز به خیابان می آیند و خواستار حکومت اسلامی و آزادی شیخ زکزاکی هستند. جالب اینجاست که گاهی ارتش این کشور به سمت آنها تیراندازی کرده و عده ای را هم می کشد اما تظاهرکنندگان بازهم به کار خود ادامه می دهند. یکی از تظاهرکنندگان به من می گفت ما هر روز که به تظاهرات می آییم با نیت شهادت می آییم.

• گروه‌های داخلی نیجریه با این جریان مخالفتی ندارند؟

من با خیلی از آنها اعم از سنی و مسیحی صحبت کردم. آنها هم شیخ را قبول دارند. او زندگی ساده ای داشته و 6 فرزندش را در راه آرمانش و خداوند فدا کرده است. آنها می گویند او مرد خوبی است که دروغ نمی‌گوید و برای هدفش ایستادگی کرده است. او تمام زندگی اش را فدا کرده است و واقعاً یک انسان عجیبی است. من با او که صحبت می کردم نکته جالبی را گفت. او اظهار داشت: ببین آدم‌های خوب زیاد هستند. کسانی که کار خیر می‌کنند یا مدرسه و بیمارستان می‌سازند و از درآمد حلالشان خرج مردم می کنند اما من با آنها متفاوتم. من باید مقابل طاغوت بایستم. باید احکام شرع در جامعه اجرا شود. وظیفه من ساخت مدرسه و انجام امور خیر که خیلی‌ها در دنیا انجام می‌دهند نیست. وظیفه من ایستادگی مقابل طاغوت و پیاده کردن اسلام است. روحیه آنها خیلی عجیب بالاست. اهداف الهی آنها خیلی عجیب است

• گویا جمعیت زیادی هم آنها را همراهی می‌کند؟

بله. خیلی زیاد. در مراسم اربعین لااقل 5 میلیون نفر جمعیت به زاریا می آیند. یا تجمعات دیگر اینها بسیار عجیب و زیاد است. یکی از مقامات نیجریه به آنها گفته بود روز قدس را برگزار نکنید. اما شیخ زکزاکی افکار خیلی نزدیکی به امام خمینی دارد. صراحتاً می گوید تنها دولت مورد قبول ما دولتی است که به احکام الهی متصل باشد.

• شیخ الان در زندان است یا در محیط خاصی نگهداری می شود؟

ایشان در یک ساختمان امنیتی در یک محیط امنیتی است ولی با اینکه اطراف ما ماموران امنیتی با صورت‌های پوشیده و اسلحه حضور داشتند ایشان خیلی راحت صحبت می‌کرد و ماموران از شیخ می‌ترسیدند. ما خیلی سختی کشیدیم که به شیخ برسیم و به نظرم فقط کار خدا بود که ما به شیخ برسیم. البته همیشه همه چیز در دست خداست اما این بار کاملاً قابل لمس بود و من می‌دانم تیم پزشکانی هم که با من همراه بودند خیلی متحول شدند. اما این را هم بگویم که شیخ امکان ملاقات زیادی ندارد. گاهی با خانواده و فامیل دیدار می‌کنند. گاهی هم برخی افراد به ایشان سر می زنند که این هم بیش از یک بار درماه نیست. بعضی وقتها هم اجازه می دهند ایشان به پسر یا دخترانشان تماس بگیرند.

• ادامه معالجه آیا در بیرون محیط امنیتی انجام خواهد شد ؟

گزارش ما تاکید دارد که ایشان باید فوراً برای ادامه درمان به کشوری برود که از نیجریه پیش‌رفته‌تر باشد اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست. پیشنهاداتی برای انتقال ایشان به هند یا آفریقای جنوبی یا هلند مطرح شد اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است. اما من می خواهم بگویم نگه داشتن شیخ در این وضعیت به نفع هیچ کس نیست

• در نیجریه آیا به رسانه ها دسترسی داشتید؟

برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی هستند که بسیار اثر دارند . به خصوص آنجا و در آفریقا پرس تی وی خیلی محبوبیت دارد. آنها اخبار ایران را به ویژه پی‌گیری می‌کنند اما شاید جالب باشد بدانید که برخی‌ها که در انتخابات نیجریه شرکت کرده بودند برای اینکه رای بیاورند عکس‌هایی از خودشان در ایران منتشر می‌کردند.

• آیا با مقامات دولتی نیجریه هم درباره شیخ زکزاکی صحبت کردید؟

نه . ما با رییس دستگاه امنیتی گفت‌وگو کردیم چون شیخ در زندان امنیتی است و این دستگاه امنیتی است که درباره او تصمی می گیرد. ولی به هرصورت فضا روشن است. دولت نیجریه باید تصمیم بگیرد چون ادامه این روند به نفعش نیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    0 0
    خدا نگهدارش باد