طرح مالیات بر عایدی مسکن که زمینه ساز کاهش قیمت مسکن می‌شود از سال گذشته در دستور کار مجلس و دولت بوده اما تا به امروز به مرحله اجرایی نرسیده است.

بلاتکلیفی اجرای طرح مالیات بر بازار مسکن/آیا مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت‌های مسکن را می‌شکند؟

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، این روزها وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای نابسامان شده است که قیمت‌ها در این بازار به صورت روزانه‌ و یا لحظه‌ای تغییر می‌کند و همین امر موجب ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای متقاضیان خرید مسکن شده است.

بسیاری از کارشناسان افزایش نجومی قیمت مسکن را ناشی از عدم اجرای سیاست‌های درست مالیاتی و همچنین عدم تولید مسکن می‌دانند همین عوامل باعث شده است قیمت مسکن در اسفند سال گذشته رشد ۸۷ درصدی داشته باشد.

سال گذشته بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک در کمیسیون اقتصادی و عمران مجلس مطرح شد و نمایندگان آن را مقدمه‌ای بر اخذ مالیات بر ثروت و یا دارایی می دانند. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک طی سال‌های مختلف متفاوت است به طوری که در سال اول اجرای قانون این نرخ ۵ درصد، در سال دوم ۱۰ درصد، در سال سوم ۱۵ درصد و از سال چهارم به بعد ۲۰ درصد خواهد بود.

اکثر کارشناسان مسکن معتقد هستند که تصویب و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک (CGT) می‌تواند از ورود سفته‌بازان و سوداگران به بخش مسکن بکاهد و منجر به کاهش قیمت مسکن شود، بنابراین در صورت تصویب و اجرای این طرح می‌توان بازار مسکن را از دستبرد سوداگران و سودجویان در امان نگه داشت.

گزارش های میدانی نشان می‌دهد که متقاضیان بازار مسکن هم خواستار اصلاح و بهبود وضعیت بازار مسکن هستند، زیرا بسیاری از متقاضیانی که سال گذشته سرمایه‌ای برای خرید مسکن جمع‌آوری کرده بودند امسال تنها با این میزان سرمایه می‌توانند تنها یک واحد مسکونی را اجاره کنند.

نابسامانی‌های شدید در بازار از سوی دیگر باعث شده بسیاری از سازندگان مسکن هم دچار مشکل شوند به طوری که به گفته رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان، ۸۰ درصد از سازندگانی که واحدهای مسکونی خود را در سال ۹۷ پیش‌فروش کرده‌اند ورشکست شده و همین امر باعث شده است که واحدهای مسکونی خود را نیمه‌کاره رها کنند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش قیمت زمین، عدم دریافت مالیات از سازندگان بخش مسکن و همچنین عدم دریافت مالیات از خانه‌های خالی مهمترین دلایل افزایش قیمت مسکن طی سال‌های گذشته به شمار می‌رود بنابراین با توجه به آنکه طی سال‌های گذشته دولت و همچنین مجلس نتوانسته اند قانون مالیات را در حوزه مسکن به درستی اجرا کنند افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت مسکن جای تعجب ندارد.

 قیمت های نجومی مسکن امان متقاضیان را بریده است

گزارش های میدانی حاکی از آن است که متقاضیان و حتی سازندگان بازار مسکن هم خواستار اجرای درست مالیات بر عایدی مسکن هستند به طور مثال یکی از متقاضیان خرید مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن،گفت: قیمت‌ها در تمامی مناطق استان تهران به صورت نجومی افزایش یافته است به طوری که باعث شده است مستأجران مناطق بالای شهر به مناطق متوسط، مستأجران مناطق متوسط به مناطق جنوبی و ساکنان مناطق جنوبی هم به حومه و حاشیه شهرها مهاجرت کنند که این امر  مشکلات فرهنگی بسیار زیادی به ویژه در حاشیه شهرها فراهم کرده است.

وی ادامه داد : از دولت درخواست می‌کنم که هر چه سریعتر راه چاره‌ای برای بهبود وضعیت بازار مسکن پیدا کند، چرا دولت طی سال‌های گذشته قانون مالیات بر خانه‌های خالی و یا مالیات بر عایدی مسکن را اجرا نکرده است.

 یکی دیگر از متقاضیان مسکن نیز در گفت و گو با خبرنگار  مسکن، با اشاره به اینکه در تمامی بنگاه‌های املاک قیمت‌ها به صورت نجومی و افسارگسیخته افزایش یافته است، گفت: در بسیاری از بنگاه‌ها فایل‌های مسکن برای خرید وجود ندارد و زمانی که از مشاوران املاک دلیل آن را جویا می‌شویم، می‌گویند سازندگان، خانه‌های خالی خود را عرضه نمی‌کنند و آنها را برای گران کردن نگه داشته‌اند.

وی اظهار کرد: چرا نباید از خانه‌های خالی و یا  افرادی که چندین واحد مسکونی دارند، مالیات گرفته نشود و وضعیت بازار مسکن به چنین روزی بیفتد.

 یکی از مشاوران املاک در جنوب شهر در گفت و گو با خبرنگار مسکن، گفت: متأسفانه عرضه واحدهای مسکونی طی چند ماه گذشته بسیار کاهش یافته به طوری که پیمانکاران و یا سازندگان مسکن این واحدها را خالی نگه داشته اند تا با کوچکترین تغییر در بازار ارز و سکه قیمت‌های خود را به صورت نجومی افزایش دهند این در حالی است که در هیچ کشوری وضعیت بازار مسکن این گونه نیست و نظارت بسیار دقیقی بر حوزه ساخت و ساز وجود دارد.

خروج دلالان از بازار مسکن با اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن

 یکی دیگر از مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار  مسکن، با بیان اینکه متأسفانه قیمت‌های مسکن از انتهای سال گذشته تا به الان رشد بیش از ۵۰ درصدی داشته است، گفت: متأسفانه هیچ نظارت و قیمت‌گذاری صحیحی در بازار مسکن وجود ندارد و ورود دلالان و واسطه‌گران باعث شده است که قیمت‌ها به صورت افسارگسیخته افزایش یابد.

وی تاکید کرد: اگر دولت  قانون مالیات را در حوزه مسکن به صورت درست و دقیق اجرا کند دلالان و واسطه‌گرانی از این بازار خارج می شوند.

 طرح مالیات بر عایدی مسکن در کمیسیون اقتصاد باقی مانده است

 رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار  مسکن، با بیان اینکه باید چندین مقوله را در حوزه مسکن تقویت کنیم، گفت: اجرای سیاست‌های درست مالیاتی و مسکنی از سوی دولت باعث می‌شود که بازار مسکن رنگ آرامش را به خود ببیند.

وی با بیان اینکه مالیات بر عایدی و خرید و فروش مسکن باعث می‌شود که قیمت‌ها در این بازار به ثبات برسد، گفت: این قانون برای نفر اول و برای مصرف کنندگان سوم و چهارم به صورت متفاوت اجرا می‌شود و باعث می‌شود که سوداگری و دلالی در این بازار از بین برود.

وی توضیح داد: این طرح را در کمیسیون عمران مجلس مصوب کرده‌ایم و هم‌اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده است و پس از تصویب در این کمیسیون امیدواریم به مرحله اجرایی برسد.

رضایی‌کوچی با اشاره به اینکه اجرای طرح مالیات باید در کنار سایر طرح‌های مسکنی اجرا شود، گفت: اجرای این طرح به تنهایی شاید نتواند برای بازار مسکن مناسب باشد بنابراین دولت باید طرح‌های قیمتی و تولیدی خود را اجرا کند.

طرح مالیات برعایدی باید در تمامی حوزه ها اجرایی شود

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار  مسکن، با بیان اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه و یا مالیات بر مسکن طی ۸ ماه پیش مطرح شده بود، گفت: این طرح به دلیل آنکه ایراداتی در اجرای آن وجود داشت، مجدداً برگشت داده شد، اما اگر این طرح به درستی و در تمامی سرمایه‌ها اجرا شود می‌تواند بازار مسکن را کنترل کند.

وی اظهار کرد: اجرای طرح مالیات بر عایدی نباید تنها در بازار مسکن اجرا شود، بلکه باید در تمامی حوزه‌های سرمایه‌گذاری از جمله بورس، خودرو، کشاورزی و... اجرا شود، زیرا که اجرای این طرح در یک حوزه باعث خروج سرمایه‌ از آن بازار می‌شود.

رهبر توضیح داد: اگر سازنده‌ای ملک خود را ۳۲۰ میلیون تومان به فروش برساند ۲۰ میلیون تومان آن بابت مالیات دریافت می‌شود بنابراین، این میزان از حجم مالیات تنها در حوزه مسکن باعث بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح سازنده ۲ سال فرصت دارد ملک خود را به فروش برساند، گفت: این مدت زمان می‌تواند دست دلالان و سوداگران را از این بازار کوتاه کند.

سوداگری در بخش مسکن مهمترین دلیل رشد قیمت مسکن است و اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن می‌تواند دست سوداگران و دلالانی که این بازار را طی سال‌های گذشته به هم ریخته است، کوتاه کند.

با توجه به اینکه مسکن بیشترین سهم را در هزینه‌های خانواده‌ها دارد و افزایش چشمگیر قیمت آن در طی یکسال گذشته فشار بسیار زیادی به اقشار متوسط جامعه به ویژه مستأجران وارد کرده است، بنابر این توجه بیشتر سیاست‌گذاران و دولتمردان ضروریست و تصویب و اجرای سیاست‌های تنظیمی مانند مالیات بر عایدی مسکن می‌تواند تا حدود زیادی بار هزینه‌های مسکن را از دوش خانواده‌ها بردارد.

مالیات بر سود سرمایه صرفاً محدود به دلالان و سوداگران است که برای سود بیشتر بیش از نیاز خود مسکن و یا کالای سرمایه دیگری خریداری می‌کنند و هرچه تعداد خریدهای آن‌ها افزایش یابد دریافت مالیات از آن‌ها بیشتر می‌شود تا انگیزه‌ای برای حضور در این بازار نداشته باشند.

اجرای این طرح حباب‌های موجود در بازار مسکن و خودرو که به بیش از ۷۰ درصد رسیده را از بین می‌برد و باعث شکسته شدن قیمت‌ها می‌شود البته وزیر اقتصاد وعده‌هایی برای تکمیل شدن این طرح داده است که امیدواریم تا خرداد ماه به مرحله اجرایی برسد هم‌اکنون مالیات بر سود سرمایه در ۱۸۷ کشور اجرایی شده و سرمایه‌های بسیار زیادی را به سمت تولید هدایت کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.