نماینده ایران در سازمان ملل در مصاحبه با رسانه آمریکایی تاکید کرد که ایران یک سال شکیبایی کرد اما به دلیل زورگویی واشنگتن، به عواید وعده داده شده در برجام نرسید.

تخت‌روانچی: ایران به عواید وعده‌داده‌شده در برجام دست نیافت

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، «مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل و عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای، در مصاحبه با شبکه «پی‌بی‌اس» آمریکا اعلام کرد: به دلیل زورگویی ایالات متحده به نزدیک‌ترین متحدانش، ما به عواید اقتصادی وعده داده شده در برجام دست نیافتیم.

 شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند (جزئیات بیشتر).


روانچی، ظریف و عراقچی در مذاکرات برجام

«مجید تخت‌روانچی» گفت: «در طول یک سال گذشته، ایران شکیبایی فوق‌العاده‌ای به خرج داد تا نشان دهد که در اجرای توافق هسته‌ای صادق است. اما متاسفانه به دلیل زورگویی ایالات متحده به نزدیک‌ترین متحدانش، ما به عواید اقتصادی وعده داده شده در برجام دست نیافتیم. گزینه‌ای جز این برای ما نماند که اعلام کنیم که ظرف ۶۰ روز اجرای بخش‌هایی از برجام را متوقف می‌کنیم. البته معتقدیم که پنجره دیپلماسی بسته نشده و ما آماده گفت‌گو با شرکای خود در برجام هستیم و باید دید که نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد».

تخت‌روانچی تصریح کرد: «در حال حاضر سطح غنی‌سازی ما همچنان ۳.۶۷ درصد باقی است و آنچه اعلام شد درباره میزان ذخایر است. در طول ۶۰ روز آینده ما در میزان ذخایر اورانیوم محدودیتی نخواهیم داشت، نه اینکه از سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد فراتر رویم. (پس از دوره ۶۰ روزه) قطعا غنی‌سازی (بالاتر از ۳.۶۷) خواهیم کرد، چراکه شرکای ما یک سال وقت داشتند تا آنچه ایالات متحده با برجام کرد، جبران کنند. اگر آنها در دو ماه آینده هم این کار را نکنند، یعنی اراده سیاسی وجود ندارد و در آن صورت ما بر اساس منافع ملی خود عمل خواهیم کرد».

نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره امکان دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا گفت: «ملاقات با کسی که بی‌ملاحظه یک توافق بین‌المللی را پاره کرد، هیچ فایده‌ای ندارد. این توافق فقط با ما نبود، توافقی بود با دیگر کشورها از جمله اتحادیه اروپا. اما دیدیم که ناگهان ترامپ آمد و اعلام کرد که به دلایل مختلف یا به این دلیل که اوباما پایه‌گذار این توافق بوده، آن را دوست ندارد. چطور می‌توان به فردی که چنین بی‌ملاحظه رفتار می‌کند، اعتماد کرد؟».

 خبرنگار آمریکایی از روانچی درباره این ادعا که اقدام اخیر ایران به تندروهای آمریکا بهانه می‌دهد، اینطور جواب داد: «تندروها، که وزیر خارجه ما به آن‌ها گروه ب می‌گوید، بی‌بی (نتانیاهو)، بولتون، بن زاید و بن سلمان، فارغ از اینکه ایران چه می‌کند، آنچه بتوانند انجام می‌دهند، بنابراین اهمیتی ندارد که ما در قبال برجام چه می‌کنیم، هدف آن‌ها تحریک‌آفرینی، تشدید تنش و فراهم کردن زمینه برای جنگ علیه ایران است. ما مخالف راه انداختن جنگ علیه هر کسی هستیم، اما به هر قیمتی از خود دفاع خواهیم کرد».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.