کشورهای اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران در بیانیه مشترکی ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران را رد کردند.

اروپایی‌ها «ضرب‌الاجل ۶۰روزه» ایران را رد کردند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، اتحادیه اروپا در ادامه بدعهدی‌های خود پس از خروج آمریکا از برجام، امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای هرگونه «ضرب‌الاجل» از سوی ایران درباره برنامه جامع اقدام مشترک را رد کرد.

اتحادیه اروپا در این بیانیه در واکنش به مهلت ۶۰ روزه ایران برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی خود اعلام کرده است هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرد.

کشورهای اروپایی در حالیکه از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال گذشته به هیچ‌یک از تعهدات و وعده‌های خود برای برخوردار نمودن ایران از منافع این توافق عمل نکرده‌اند، مجددا در این بیانیه در اظهاراتی تکراری تاکید کرده‌اند که همچنان متعهد به حفظ توافق هسته‌ای ایران هستند!

بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی یک روز پس از آن صادر می‌شود که حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در سالگرد خروج آمریکا از برجام، در پاسخ به بدعهدی غرب، از تعلیق بخشی از تعهدات برجامی ایران خبر داد.

روحانی در سخنرانی خود اظهار داشت: «توافق تصریح می‌کند که چنانچه برخی از اعضاء توافق را نقض نمایند، بند بیست و شش و بندهای سی و شش این حق را به ما داده است تا این موضوع را در کمیسیون مشترک مطرح نماییم و تعهداتمان را کاهش دهیم. امروز ما از تعهداتمان می‌کاهیم، ولی از توافق خارج نمی‌شویم.»

بر این اساس، ایران محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را رعایت نخواهد کرد. در عین حال، ایران تهدید کرده است که در مرحله بعد توقف بخش‌های دیگری از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد. این بیانیه، اولتیماتومی به پنج عضو دیگر امضاءکننده توافق هسته‌ای، یعنی کشورهای اروپایی، چین و روسیه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.