ماه رمضان برای تمام ایرانی‌ها و به طور کلی مسلمانان پر از خاطرات است، خاطراتی که عمدتاً مربوط به دوره کودکی می‌شود از ذوق بیدار شدن سحرگاهی با بزرگ‌ترها تا انتظار شنیدن اذان ظهر برای روزهایی که روزه کله‌گنجشکی می‌گرفتیم.

دو روی سکه روزهای رمضان در مشهد

به هر حال این چرخه خاطره‌سازی‌ها همچنان برای نسل‌ها در حال تکرار شدن است و این روزها با فرا رسیدن ماه رمضان حال وهوای همه جا تغییر کرده و همه خود را ملزم به رعایت قواعد و آداب این ماه می‌دانند. اما جدا از جنبه شخصی روزه‌داری، برخی از مسائل آن جنبه عمومی دارد که اصلی‌ترین آن همان موضوع خوردن و نوشیدن در ملأ عام است و هرساله با آغاز این ماه مشاغل مرتبط با امر غذا و خوراکی به معنای عام کلمه از قبیل رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و کافه‌ها روزها مجاز به فعالیت نیستند و از چند ساعت مانده به اذان مجاز به عرضه غذا هستند.

بر همین اساس در ادامه تصویری کلی از شهر مشهد در این روزها ارائه می‌کنیم، چراکه شهر مشهد به سبب جایگاه ویژه خود دارای الزاماتی نیز هست که شاید در شهرهای دیگر وجود نداشته باشد.

 دینداری در شهر امام رضا(ع)

با گذری در خیابان‌های شهر می‌توان بخوبی فهمید که مشهد با روزهای دیگر سال تفاوت فاحشی دارد، دیگر از آدم‌های مختلف که کنار خیابان یا در حال رانندگی مشغول سیگار کشیدن و یا خوردن چیزی بودند خبری نیست.

مغازه‌های اغذیه‌فروشی تعطیل است و تنها کودکان خردسالی را می‌توان دید که با خیالی آسوده در حال خوردن خوراکی خود هستند، چایخانه‌ها و قهوه‌فروشی‌ها که تا چند روز پیش به هنگام ظهر و عصر پر از جمعیت بود و هنگام عبور از مقابلشان بوی چای دم کشیده غلیظ تشویقت می‌کرد یک استکان چای بخوری حالا در تعطیلات رمضانی هستند.

با زائران و مجاوران که هم‌صحبت می‌شوی به این نکته اشاره می‌کنند که اینجا شهر امام رضا(ع) است و باید بیشتر از هر جای دیگری در کشور حس و حال ماه رمضانی داشته باشد.

 دستورات یک ماهه

بر همین اساس هرساله با فرارسیدن ماه رمضان دستورات مختلفی از سوی متولیان حوزه‌های مرتبط با امر خوردن و نوشیدن صادر می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها نحوه فعالیت اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌ها هستند.

همچنین از آنجایی که بخش قابل توجهی از مسافران در این ایام در هتل‌ها اقامت دارند، بنابراین دستورات ویژه‌ای هم برای نحوه عرضه غذا در این مکان‌ها صادر می‌شود که بر همین مبنا محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی می‌گوید: همه هتل‌ها در ایام ماه مبارک رمضان موظفند پنج وعده پذیرایی و ارائه خدمات را برای همه مسافران داشته باشند. وی می‌افزاید: در همه هتل‌ها پنج وعده پذیرایی و ارائه خدمات را برای همه مسافران داریم که این پنج وعده شامل صبحانه، نهار، شام، افطار و سحری است که البته این پذیرایی‌ها به شکلی خواهد بود که جنبه تظاهر نداشته باشد تا احترام این ماه مبارک و روزه‌داران آن حفظ شود، بنابراین به غیر از مسافران هتل به افراد دیگر خدمتی ارائه نمی‌شود.

 فعالیت محدود اغذیه‌فروشان

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان مشهد هم می‌گوید: اغذیه‌فروشان تا قبل از اذان‌مغرب اجازه فعالیت ندارند.

ابوالقاسم کاشفی وحدتی درخصوص ساعت کاری اغذیه‌فروشان در ماه رمضان، می‌افزاید: در ماه مبارک رمضان طبق مصوبه کمیسیون نظارت قرار شد تمامی واحدهای صنفی اغذیه، پیتزا، رستوران و کبابی تا قبل از افطار هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشند.

اغذیه‌فروشان تنها از ساعت ۳۰/۵ بعدازظهر می‌توانند به عنوان بیرون‌بر غذا را تهیه و بسته‌بندی کرده و به مردم عرضه کنند و تا قبل از اذان مغرب اجازه سرویس‌دهی در داخل مغازه را ندارند، اما بعد از افطار تا سحر فعالیت آن‌ها هیچ‌گونه منعی ندارد.

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان مشهد در خصوص وضعیت اغذیه‌فروشی‌ها در اطراف حرم مطهر نیز می‌گوید: برای اطراف حرم مطهر موافقت نکردند که اغذیه‌فروشی‌ها بتوانند فعالیتی داشته باشند و بنا شد که همه تعطیل باشند.

 

روی دیگرسکه روزهای رمضانی

آنچه در ابتدا بیان شد بخش قواعد تعریف شده و لازم برای حرمت‌داری این ماه است، اما روی دیگر سکه اندکی متفاوت است، چراکه در همین چند روز تماس‌های مختلفی از سوی مسافران شهر مشهد با روزنامه برقرار شده و از مشکل تغذیه در اماکنی چون پایانه‌های مسافربری گلایه دارند.

یک زائر اهل گرگان می‌گوید: من و همسرم به دلیل بیماری و کهولت سن حتی در شهرمان هم قادر به روزه‌داری نیستیم و متأسفانه در محل پایانه مسافربری مشهد هیچ مکانی برای مسافران در نظر گرفته نشده است. مسافر دیگری می‌گوید: در سال‌های گذشته حداقل چند واحد صنفی در محدوده پایانه مسافربری مجاز به عرضه غذا بودند، اما در سال جاری هنوز این مجوز هم صادر نشده و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند شرایط دیگری رقم خواهد خورد که باز مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. احمدی می‌افزاید: به طور مثال عده‌ای از این شرایط سوءاستفاده خواهند کرد و به دور ازچشم از مأموران و کارکنان پایانه اقدام به فروش ساندویچ خواهند کرد که بی‌شک معضلات بهداشتی را به دنبال دارد؛ بنابراین لازم است متولیان نسبت به اجرای تصمیمات مشابه سال‌های قبل برای مشخص کردن چند واحد اغذیه‌فروشی خاص با شرایط تعریف شده از قبیل پوشاندن شیشه‌ها برای ارائه خدمات به مسافران اقدام نمایند.

زن وشوهر جوان دیگری هم که برای مداوا به مشهد آمده‌اند، می‌گویند: به دلیل وجود بیمارستان‌ها و امکانات درمانی خوب در مشهد تعداد قابل توجهی از ساکنان شهرها و استان‌های مجاور به این شهر می‌آیند و با گذری در اطراف مراکز درمانی بزرگ یا مطب پزشکان خاص با صحنه‌هایی مواجه می‌شوند که زیبنده این شهر نیست و لازم است تمهیداتی اندیشیده شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.