مسکن یکی از نیازهای مهم برای هر فرد و خانواده است. حال برخی صاحب آن هستند و دردسرهای بی خانه ماندن و حواشی آن را ندارند و بعضی دیگر مجبورند جایی برای گذران زندگی پیدا کرده و اجاره‌نشین شوند.

زورآزمایی موجر و مستأجر در گود نقل و انتقالات

مشکلات همیشه برای مستأجران بوده و آن‌ها بودند که برای داشتن سرپناهی درخور ضرورت مجبور هستند هر روز خواسته‌های ریز و درشت صاحبخانه‌ها را بر آورده نمایند! مشکلات وقتی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که مستأجر حقوق و درآمدی ثابت داشته باشد و تورم رو به افزایش باشد. چیزی شبیه به شرایطی که از یک سال گذشته در کشور رخ داده است. در چنین شرایطی است که قاعدتاً صاحبان ملک هم سو با اتفاقات بازار مبالغ اجاره را بالا می‌کشند و مستأجر توانش هر روز کمتر از روز قبل برای پرداخت این هزینه‌ها تحلیل می‌رود.

در همین شرایط فعلی با اینکه افزایش حقوق و درآمد کارمندان و قشر کارگر چیزی درحدود ۲۰ درصد مصوب شده است، آنچه در بازار اجاره‌ای مسکن دیده می‌شود ارقامی دو تا سه برابر افزایش حقوق‌ها یعنی حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد است!

زن و مرد میانسالی در حال خروج از دفتر مشاوره املاک در حالی که با هم حساب و کتاب می‌کنند، می‌گویند: اگرصاحبخانه ۵۰۰ هزار تومان روی اجاره نمی‌کشید و با ما راه می‌آمد می‌توانستیم امسال را هم همین جا بمانیم. وقتی خودم را معرفی می‌کنم و در خصوص مشکل آن‌ها سؤال می‌کنم مرد می‌گوید: بحث ما برای تمدید و توافق با صاحبخانه بود برای ماندن در خانه‌ای که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم. حدود ۲۰ روز دیگر مدت اجاره‌نامه ما به پایان می‌رسد قبل از مراجعه به دفتر املاک با خودمان حساب و کتاب کردیم و گفتیم طبق روال هر سال بهای اجاره‌خانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بیشتر اضافه نخواهد شد اما وقتی قرار شد به اینجا بیاییم و صاحبخانه هم همزمان با ما آمد وقتی بحث مبلغ اضافی برای امسال شد به یکباره صاحبخانه حرف از افزایش ۶۰۰ هزار تومانی اجاره کرد که اصلاً برای ما قابل درک نبود و فکرش را نمی‌کردیم که این قدر اجاره بها بالا برود.

وی اضافه می‌کند: در شرایط فعلی و با توجه به تورمی که به وجود آمده پرداخت همین اجاره فعلی برای ما سخت شده و به سختی آن را پرداخت می‌کنیم چطور می‌توانیم به یکباره ۶۰۰ هزار تومان به این مبلغ اضافه کنیم.

همسرش نیز می‌گوید: به صاحبخانه گفتیم ما فکر می‌کردیم ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قرار است اجاره را اضافه کنید و درخواست داشتیم با همین مبلغ با ما کنار بیاید اما پاسخش این بود که شما مگر در این مملکت زندگی نمی‌کنید و نمی‌بینید چقدر قیمت همه چیز بالا رفته است، تازه من خیلی خوب با شما راه آمدم الان مستأجر بعدی که بیاید ۸۰۰ هزار تومان بیشتر از اجاره اکنون باید پرداخت کند.

با صاحبخانه این زن و مرد که هنوز داخل مشاور املاک نشسته سر صحبت را باز می‌کنم. وی می‌گوید: باور کنید با توجه به شرایطی که خانه من دارد مبلغ اجاره‌ای که برای آن در نظر گرفته ام زیاد نیست در همین محله خانه‌های بدتر از من را الان با همین اجاره یا بالاتر گذاشته‌اند برای اجاره، ضمن اینکه اگر شرایط بازار را بسنجیم و سرمایه‌ای که من بند خانه‌ام کرده ام را حساب وکتاب کنید باور کنید برای من به صرفه نیست.

وی می‌افزاید : باور کنید همان طور که مستأجران از شرایط اجاره بهای خانه‌ها ناراضی اند صاحبخانه‌ها هم وقتی حساب و کتاب می‌کنند می‌بینند از بقیه فعالیت‌های اقتصادی که الان انجام می‌شود و درآمدهای آنچنانی کسب می‌کنند عقب مانده‌اند و این موجب نارضایتی آن‌ها نیز می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که نگران نیستید بعد از رفتن مستأجر فعلی ملک شما خالی بماند، می‌گوید: مطمئن باشید هنوز مستأجر فعلی نرفته قرارداد جدید را با مستأجر بعدی خواهم بست چون خودم شرایط را می‌دانم اما به فرض اینکه خانه من چند ماه خالی باشد این را مطمئنم که با روند صعودی قیمت‌ها یکی، دو ماه دیگر با مبلغ بیشتر از این خانه اجاره می‌رود.

شهروند دیگری که به قول خودش حدود یک ماه است به دنبال خانه برای خود و خانواده‌اش می‌گردد در تشریح شرایط فعلی بازار اجاره مسکن می‌گوید: وضعیت مسکن برای آن‌هایی که دنبال اجاره کردن جایی هستند بشدت وخیم و نگران کننده است. اجاره بهایی که تا یک سال قبل مثلاً یک میلیون تومان بوده الان به حدود ۲ میلیون تومان رسیده که این

نشان دهنده افسار گسیختگی در این بخش از بازار مسکن است. وی می‌افزاید :من همان طور که گفتم حدود یک ماه است دنبال خانه هستم شاید باورتان نشود با رهن ۵۰ میلیونی هیچ جای مناسبی گیرم نمی‌آید، هرچی که هست بالای ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون تومان است در حالی که تا همین یکی، دو سال قبل با ۵۰ میلیون در بهترین نقطه شهر مشهد می‌شد خانه گرفت.

   نه مستأجر رضایت دارد نه صاحبخانه

از مسئول دفتر مشاور املاک در مورد شرایط  فعلی بازار اجاره مسکن می‌پرسم. وی می‌گوید: فقط این را بگویم که در شرایط فعلی نه مستأجر رضایت دارد نه صاحبخانه و نه ما. از طرفی مستأجر باید زیر بار اجاره‌هایی برود که هر روز در حال افزایش است و طرف دیگر مالکان هم با توجه به بی‌ثبات بودن بازار دغدغه این را دارند که خانه و ملکشان را با شرایط به روزتری واگذار کنند و به قول خودشان از غافله عقب نمانند. برای ما هم چندان خوب نیست چون همین ملکی که امروز قراردادش را تنظیم می‌کنیم قرارداد بعدی که تنظیم می‌شود قطعاً با این شرایط نیست و در خیلی از موارد مشتری‌های ما از ما دلخوری دارند که چطور قرارداد فلانی را این طوری بستید و قرارداد ما را طوری دیگر؟.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.