با بیان اینکه وضعیت آشفته بازار ارتباطی با نبود وزارت بازرگانی ندارد، گفت: ما تجربه وزارت بازرگانی را داشتیم. در سال‌های هم که این وزارتخانه وجود داشت، شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی بودیم.

وضعیت آشفته بازار ارتباطی با نبود وزارت بازرگانی ندارد/تولید و بازرگانی مجزا نیستند

آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن ایران، درباره تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گفت: تفکیک وزارتخانه صمت در نتیجه اصرار دولت است هرچند که این مساله در مجلس به صورت طرح هم عنوان شده است. در این رابطه لازم به چند مساله توجه شود. اول اینکه چرا این وزارتخانه ادغام شد؟ این سوال را مقام معظم رهبری پرسیدند. یعنی یکی از فرمایشات ایشان این بود که ما نفهمیدیم چرا اصلاً جدا بودند و چرا ادغام شدند. کسی برای ما توضیح درستی نداد. همین سوال مستمسکی شد تا عده‌ای عنوان کنند ظاهرا حضرت آقا هم خواهان تفکیک وزارت‌خانه هستند.

وی ادامه داد: در صورتی که سؤال ایشان این بود از نظر کارشناسی چه اتفاقی افتاد. در نتیجه باید بر مبنای سوال ایشان پاسخ کارشناسی تهیه شود نه اینکه این سوال را دلیل بر عدم رضایت از ادغام دانست.

خالقی با بیان اینکه تولید و بازرگانی در کشورهای توسعه یافته دارای مدیریت واحد است، گفت: مسئله اینجاست که ما باید ببینیم در دنیا الگوهای مشابه چگونه هستند. اقتصادهای بزرگتر و حتی مشابه ما چه کردند. برای روشن شدن این موضوع در خانه صنعت و معدن مطالعه‌ای انجام دادیم.

وی در ادامه افزود: نتیجه این شد که در اقتصادهای پیشرفته اصولاً وزاتخانه‌هایی که در حوزه تولید و تجارت دست‌اندرکار هستند در یک مجموعه جمع می‌شوند. ژاپن با جمعیت بزرگتر از ما با اقتصادی به مراتب پیشرفته‌تر از ایران، در امر تولید و تجارت یک وزارتخانه دارد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه تولید و بازرگانی از یکدیگر مجزا نیستند، گفت: بنابراین اگر نخواهیم از آنها تقلید کنیم، به خودمان می‌قبولانیم که کشور ما در شرایط ویژه اقتصادی قرار دارد و تحریم‌ها برای ما شرایط خاص به وجود آورده است و ما نیاز داریم دو مجموعه مجزا برای تجارت و تولید داشته باشیم.

*دلایل ادغام وزارت صنعت و وزارت بازرگانی

وی ادامه داد: در حالی که آنچه باعث حرکت ما به سمت ادغام شد، سیاست‌های متناقض تجاری و صنعتی‌ای بود که به تولید لطمه می‌زد. به این صورت که در آن مقطعی که باید کالا وارد نشود وزارت بازرگانی اقدام به واردات می‌کرد. برای صادرات هم به این ترتیب بود. وزارت بازرگانی تصمیمی را می‌گرفت و زیان آن به صادرکننده ما وارد می‌شد. برای اینکه این سیاست‌ها تجمیع شود و در یک مرجع واحد تصمیم‌گیری شود، ادغام اتفاق افتاد.

خالقی در ادامه تصریح کرد: همان موقع هم نظر ما در بخش خصوصی به طور واضح اعلام شد که باید وزارت صنعت، معدن و تجارت از نظر چیدمان ساختاری وزیر قدرتمند و قائم مقام‌هایی داشته باشد که دارای قدرت کافی باشند. در این ساختار وزیر در مقام هماهنگ کننده قائم مقام‌های صنعتی معدنی و تجاری باید عمل می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد. وزرایی که وارد کار شدند، این اختیار را نداشتند و مخصوصا در دوره آقای رحمانی که اجازه داشتن قائم‌مقام به او ندادند. در دوره آقای دکتر غضنفری، ایشان قائم مقام داشت و می‌توانست از نظر چارت سازمان این کار را بکند. بنابراین امروز آقای رحمانی ناچار است با معاونین این کار را کنند که معاونین هر کدام در حوزه خودش با توجه به چارت مصوب سازمان مدیریت کار می‌کنند.

*در زمانی که وزارت بازرگانی وجود داشت هم شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی بودیم

وی در پاسخ به اینکه مدافعان تشکیل وزارت بازرگانی معتقدند با تشکیل این وزارتخانه قیمت کالاها کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: این استدلال‌ها بیشتر در راستای ایجاد حساسیت در شنونده است. درحال حاضر چون بالا بودن قیمت‌ها برای مردم محل ناراحتی و گلایه است، موافقان این طرح چنین استدلال‌هایی عنوان می‌کنند.

وی در ادامه افزود: اما من فکر نمی‌کنم چنین نتیجه‌ای بدست آید. ما تجربه وزارت بازرگانی را داشتیم. در سال‌های هم که وزارت بازرگانی وجود داشت، شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی بودیم.

*وضعیت آشفته بازار ارتباطی با نبود وزارت بازرگانی ندارد

خالقی با بیان اینکه وضعیت آشفته بازار ارتباطی با نبود وزارت بازرگانی ندارد، گفت: اصولاً نوع تفکر ما در مورد این موضوع اشتباه است. ما اگر فکر می‌کنیم قرار است وزارت بازرگانی با مدیریت بهتر بازار و نظارت‌های زیاد اوضاع را سامان دهد، قطعاً اتفاق نمی‌افتد. مهم نوع مدیریت است که ما هنوز نتوانستیم سیستم یکپارچه مدیریت را تدوین کنیم؛ به ترتیبی که این سیستم به ما بگوید ظرفیت تولید در کشاورزی، در صنعت و در معدن چقدر است و از سمت دیگر کم و کسری ما چقدر است و چه زمانی ما به این کالا نیاز پیدا می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: این که بدانیم در ماه رمضان، عید نوروز و فصل تابستان چه کالاهایی بیشتر مصرف می‌شود، کار سختی نیست. با کنار هم قرار دادن آمار می‌توان مشخص کرد در هر دوره چه کالاهایی بیشتر مصرف می‌شوند، چه مدت نیاز داریم تا کالا تأمین شود و در دوره پیک مصرف یا دوره‌ای که ما مازاد تولید داریم، چه زمانی آن منتقل کنیم. انجام این کارها نیازمند مدیریت یکپارچه است. در این صورت هیچ نیازی به ایجاد وزارت بازرگانی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.