رئیس کمیته عالی انقلاب یمن با اشاره به خروج یک‌جانبه انصارالله از بنادری در استان الحدیده، متذکر شد که شورای امنیت و سازمان ملل متحد مسئول کامل تداوم بحران وخیم انسانی در یمن هستند.

 انصار الله خروج یکجانبه از سه بندر اصلی یمن را تائید کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، سازمان ملل اعلام کرد که انصارالله با عقب‌نشینی یک‌جانبه از بنادر استراتژیک «الحدیده»، «الصلیف» و «رأس عیسی»، واقع در استان الحدیده، موافقت کرده است.

در همین راستا، «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در پیامی در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: «خروج یک‌جانبه ارتش و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله، به دلیل مخالفت ( برخی طرف‌ها) با اجرای توافق استکهلم انجام خواهد شد.»

الحوثی افزود: «این عقب‌نشینی تاکید می‌کند عامل تعویق در اجرای توافق استکهلم کشورهای آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی، امارات و همپیمانان‌شان هستند.»

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن افزود: «آغاز عقب‌نشینی در 11 ماه مه( 21 اردیبهشت) راس ساعت 10 صبح امروز( به وقت محلی) تأکید می‌کند که تجاوز مانع برقراری صلح می‌شود و گرسنگی را طولانی می‌کند.»

وی در ادامه، شورای امنیت و سازمان ملل متحد را مسئول کامل تداوم بدترین بحران انسانی خواند که در نتیجه محاصره و تحریم فرودگاه صنعا، عدم پرداخت دستمزدها و گرسنه نگه‌داشتن تعمدانه یمنی‌ها به‌وجود آمده است.

محمد علی الحوثی با اعلام این‌که «ملت یمن و رهبر و ارتش و کمیته‌های مردمی حمایت‌شان از صلح را با عقب‌نشینی یک‌جانبه از بنادر ثابت کردند»، خواستار اتخاذ تدابیری علیه کشورهایی شد که مانع اجرای توافق سوئد می‌شوند.

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، در آوریل گذشته اعلام کرده بود که موافقت رسمی طرف‌های درگیر در یمن- دولت مستعفی و فراری «عبد ربه منصور هادی» و انصارالله- را برای اجرای مرحله نخست از توافق سوئد، که بر خروج تمامی نیروها از سه بندر تصریح می‌کند، دریافت کرده است. انتظار می‌رود روند اجرای توافق تعلیق‌شده الحدیده، راه را برای مذاکرات سیاسی جهت پایان دادن به جنگ جاری در یمن هموار کند.

دولت مستعفی و فراری یمن (مستقر در ریاض) و جنبش انصارالله در مذاکرات صلحی که دسامبر سال گذشته در «استکهلم» پایتخت سوئد انجام شد به توافق‌هایی درباره استان‌های ساحلی الحدیده و تعز و تبادل اسرا دست یافتند، اما این توافق‌ها با توجه به اختلاف‌های دو طرف بر سر جزئیات آن، اجرا نشده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.