شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

حجت الاسلام و المسلمین سهراب مظفری میانجی در گفت و گو با «قدس‌آنلاین» پاسخ داد

«روزه داری اسمی» به چه نوع روزه‌ای گفته می‌شود؟

ساحل عباسی

مظفری میانجی

حجت الاسلام و المسلمین سهراب مظفری میانجی گفت: حضرت علی (ع)در باره روزه داری غیر واقعی فرموده است: بسا روزه داری که از روزه داشتنش جز گرسنگی و تشنگی نمی‌ماند یعنی فردای قیامت در مقابل اجر و ثواب روزه داری حسنه‌ای به او داده نمی‌شود چرا که در ظاهر رنج گرسنگی و تشنگی را تحمل کرده و فقط به خود زحمت بی اجر داده، لذا کسی که بهتان می‌زند یا دیگران را آزرده خاطر می‌کند یا حقی را ناحق می‌کند مشمول رحمت خداوند و اجر روزه داری واقعی نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین سهراب مظفری میانجی نماینده آیات عظام شبیری زنجانی و علوی گرگانی در گفت و گو با «قدس‌آنلاین» گفت:  یکی از دستورات خداوند به انسان  روزه داری است تا در سایه آن انسان از شر هر گونه فساد و بیماری مصون بماند و با رهانیدن از دام های شیاطین زندگی خود را در مسیرهای متعالی انسان ساز و دور از گناه و معصیت قرار دهد. قرآن با سنت الهی خواندن قرآ کریم که به پیش از روزه داری و تأثیر آن را بر افزایش تقوی الهی متذکر شده است.

وی در این باره افزود: روزه، کلاس کسب تقوا است، تمرینی برای متقی شدن است و با روزه‌داری است که انسان می‌تواند از زندگی بهترین ثمرات را برای دنبا و آخرت کسب و به جای بگذارد چرا که در نتیجه روزه داری است که انسان به آگاهی قلبی و یقین کامل م یرشد و در نتیجه حکمتی که از روزه داری کسب کرده قادر به شناخت بیشتر عظمت خداوند و آفریده‌های او می‌شود، در چنین صورتی است که انسان به هدف اصلی آفرینش خود یعنی خلیفه الله بودن رسیده است.

استاد حوزه گفت: با آنکه مبدأ هستی و آفریدگار زمین و زمان، خداوند متعال است، اما در فرهنگ توحیدی، بعضی مکان‌ها و زمان‌ها ارزشی ویژه دارند. ماه رمضان که شهر اللّه (ماه خدا) نامیده می شود، ویژگی ها و خصوصیات بی نظیری دارد که هیچ کدام از زمان‌ها آن خصوصیات را ندارد، بنحوی که نفس کشیدن روزه دار در آن عبادت محسوب می‌شود و درهای نعمت رحمتد و مغفرت خداوند به روی روزه داران و همه توبه‌کنندگان باز است.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری میانجی گفت: آنچه ماه رمضان را از سایر ماه‌ها متفاوت می کند نعمت هدایتی است که دراین ماه بر بندگان عرضه می‌شود، کدام نعمت بالاتر از این که آدمی در کنار سفره گسترده خداوند حضور یابد و روح پژمرده خود را با آب حیات معنوی جان ببخشد. کدام نعمت بالاتر از این که انسان از اسارت دنیا و مادیات رها گردد و بر قله آزادی سرود حق سردهد. کدام نعمت بالاتر از این که انسان زندگی حیوانی و هوس های شیطانی خویش را به فراموشی سپرده و راه را برای رشد و تکامل معنوی خویش هموار سازد و بالاخره کدام نعمت بالاتر از این که آدمی تکامل به سوی خدا را دریابد و یقین کند که ارزش او بسیار والاتر و بالاتر از آن است که فقط از نظر مادی خود را بی نیاز کند و همه چیزش در مسائل و نعم دنیوی خلاصه شود.

وی بیان داشت: نه تنها دین اسلام بلکه بسیاری از دانشمندان و پزشکان غیر مسلمان نیز روزه را موضوعی عالی برای  تکامل جسم و جان عنوان کرده‌اند و تأثیرات آن را بر سلامت جسم و روان در بسیاری از کتابها ومقالات علمی متذکر شده‌اند، اما آنچه می تواند منجر به تاثیر گذاری روزضه بر بدن و روح و روان انسان شود توجه به روزه واقعی است نه اینکه تنها به روزه اسمی کتفا کنیم. رسول گرامی اسلام فرمود خداوند فرموده است روزه برای من است ومن بدون واسطه بر آن جزا می‌دهم. این حدیث بیانگر اهمیت روزه نزد خداوند متعال است اما اینکه کدام

روزه منجر به افزایش قدر ومنزلت ما نزد خداوند می‌شود در روایت های دینی آمده است.

 این کارشناس دینی تصریح نمود: حضرت علی علیه السلام در این  باره فرموده است: بسا روزه داری که از روزه داشتنش جز گرسنگی و تشنگی نمی‌ماند یعنی فردای قیامت در مقابل اجر و ثواب روزه داری حسنه‌ای به او داده نمی‌شود چرا که در ظاهر رنج گرسنگی و تشنگی  را تحمل کرده و فقط به خود زحمت بی اجر داده، لذا کسی که بهتان می زند یا دیگران را آزرده خاطر می‌کند یا حقی را ناحق می‌کند مشمول رحمت خداوند و اجر روزه داری واقعی نمی‌شود.

وی در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام گفت: روایتی از حضرت صادق علیه السلام درباره ویژگی روزه دار واقعی عنوان شده که آن حضرت می فرماید:  بی گمان روزه تنها دست کشیدن از طعام و آشامیدنی نیست برای آن شرطی است که روزه با آن محقق می‌شود و آن نگهبانانی معنوی ودرونی است پس هنگامی که روزه دارید زبان خود را از دروع نگه دارید و دیدگانتان را از ناروا فروپوشید با یکدیگر نزاع نکنید و بر هم حسد نبرید و غیبت یکدیگر نکنید و به هم خشم نورزید و سوگند دروغ نخورید و با زن خود میامیزید و از اختلاف با یکدیگر پرهیزید و نسبت به هم خشمگین نشوید و دشنام و ناسزا نگویید و القاب زشت بر یکدیگر نگداری و با هم دشمنی و جنگ نکنید و بر یکدیگر ستم نورزید واز هم دلگیر نشوید از یاد خدا و نماز غفلت نکنید و سکوت و خاموشی و پایداری و بردباری و راستی و دوری از بدکاران را ملازم باشید واز سخن ناروا و دروغ و افترا وگمان بد و سخن چینی اجتناب ورزید و چنان باشید که گویی قیامت و آخرت را در منظر خود و مرگ را در پیش روی دارید و چشم به راه تحقق وعده‌های الهی باشید و برای لقاء خدا توشه برگیرید و بر شماست مراعات آرایش وقار و خضوع وخشوع و چنان بنده ای که از کیفر مولایش می هراسد برای خدا شکستگی پیشه کنید در حالی که از عقوبت او در هراس و اضطراب و به رحمت او امیداور و مشتاقید و باید که دلهایتان را از عیب های پیراسته و باطن هایتان از حیله ها پاک و چنان باش که در راه خدا از آنچه غیر اوست بیزاری و با روزه‌ای کامل از آنچه خدایت نهی کرده در آشکار و نهان پیشه ساخته و جانت را در روزه داری تماما به پیشگاه خداوند تقدیم داشته ای و ذلت را برای او از هر چیز فارغ کرده ای و بر هر چه خدایت فرمان داده برگمارده ای پس جز این اعمال را به تمام به جا آوری حقیقتا برای خدا روزه دار خواهی بود و آنچه را که خدایت فرموده بنا ساخته ای و اگر از این اعمال بکاهی به همان مقدار از فضل و ثواب روزه ات کاسته خواهد شد به راستی روزه تنها دست کشیدن از طعام و آشامیدن نیست بلکه خداوند آن را مانعی در برابر رفتار وگفتاری که روزه را باطل می کند قرار داده است چه کمند روزه داران و چه بسیارند آنان که بر خود گرسنگی روا می دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.