رسانه‌های سودانی اعلام کردند طی دو هفته اخیر تلاشی برای ترور رئیس شورای این کشور صورت گرفته اما از سوی دستگاه‌های امنیتی ناکام مانده است.

اخباری از تلاش برای ترور رئیس شورای نظامی سودان/ البشیر اتهامات علیه خود را پذیرفت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، رسانه‌های سودانی اعلام کردند سرویس امنیتی نظامی طی هفته گذشته طرح ترور «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی را خنثی کرد.

روزنامه «الراکوبه»، امروز- شنبه- به نقل از یکی از نزدیکان رئیس شورای نظامی انتقالی نوشت: البرهان تحت فشارهای زیادی است و طی دو هفته گذشته هدف ترور نافرجام قرار گرفت ولی این سوء‌قصد توسط دستگاه امنیتی قبل از اجرا، خنثی شد.

به گفته منبع مذکور، البرهان سه بار درخواست استعفا کرده است؛ اولین بار 19 آوریل و بعد از آن 25 آوریل. اما هر بار استعفایش رد شد. هفته گذشته نیز یک بار دیگر استعفا کرد که هنوز بررسی نشده است.

این منبع، هیچ اشاره‌ای به جزئیات طرح ترور البرهان و یا دلیل وی برای استعفا را اعلام نکرده است.

در پی افزایش اعتراضات مردمی در سودان، که از 19 دسامبر گذشته آغاز شده است، فرمانده ارتش سودان از عزل و بازداشت «عمر البشیر» خبر داد و اعلام کرد که شورای انتقالی نظامی برای اداره دوره انتقالی دو ساله تشکیل شده است.

برکناری البشیر از قدرت، دامنه اعتراضات در سودان را کم نکرده است. معترضان و جریان اپوزیسیون اعلام کردند تا زمان انتقال فوری قدرت به یک دولت انتقالی غیرنظامی، در خیابان‌ها باقی خواهند ماند. «نیروهای تغییر و آزادی» هم تهدید به جنبش ملی «نافرمانی مدنی» کرده‌اند.

رسانه‌های سودانی، امروز همچنین گزارش دادند که رئیس‌جمهور مخلوع اتهامات وارد شده به وی را پذیرفته است.

روزنامه «الجریده» در تیتر اصلی خود نوشت: البشیر به اتهامات وارد به خود را پذیرفت و گفت: «آه مظلوم ما را گرفت.»

دادستان کل سودان اعلام کرد بازجویی‌ها را از عمر البشیر، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور در رابطه با اتهام کودتا علیه دولت قانونی در سال 1990، را آغاز کرده است.

 دادستانی مبارزه با فساد همچنین از هفته گذشته بازجویی‌های جدیدی را از البشیر در خصوص اتهامات وارده علیه وی به موجب قانون استفاده از پول خارجی، قانون مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم آغاز کرده است.

از سوی دیگر، منابع رسانه‌ای چند روز پیش فاش کردند که یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس پیشنهاد میزبانی از البشیر را مطرح کرده است. نام این کشور و زمان ارائه پیشنهاد اعلام نشده است.

به نوشته «جریده الیوم»، این پیشنهاد شامل اقامت دائمی البشیر و اعضای خانواده‌اش است. اطلاعاتی نشان می‌دهد که البشیر با این پیشنهاد موافقت کرده و تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوع به شورای نظامی انتقالی محول شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.