یک کارگردان سینما معتقد است شفاف سازی و اعلام بودجه های سینمایی فارغ از اینکه دست مدعیان به استقلال در فیلمسازی را رو می کند باعث افزایش فضای اعتماد و صداقت در بین سینماگران می شود.

شفاف‌سازی تنها به اعلام آمار محدود نشود/ دست فیلمسازان مدعی استقلال رو می شود

پرویز شیخ طادی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین با اشاره به این که ما نیازمند طرح‌هایی هستیم که تمام و کمال به مرحله اجرایی شدن برسند، اظهار کرد: به اعتقاد من شفاف سازی در حوزه هزینه کرد بودجه در سینما بایستی به صورت کامل و جامع انجام شود، نه این که فقط این اطلاع رسانی را محدود به اعلام میزان دریافت بودجه کنیم. اینها کفایت نمی‌کند بلکه در یک شفاف‌سازی درست و کارآمد باید هزینه هایی که طی یک سال مصروف موارد مختلف شده همراه با دلایل هزینه کرد آن مشخص شود.

وی در ادامه افزود: چراکه در غیر این صورت هر نوع اطلاع رسانی صرفا یک بعد نمایشی گرفته و قطعاً اثربخشی لازم را ندارد اما اگر بتوان سینماگران را هم در جریان هزینه کرد قرار داد و یک حسابرسی هم انجام شود این اتفاق مؤثر خواهد بود اما صرف اعلام یک عدد به جامعه فیلمسازی کمکی نمی‌کند اما اگر تراز آن مشخص شود آن زمان می‌توان آن را در اختیار دفاتر فیلمسازی و تهیه کنندگان قرار داد و این روند کامل خواهد شد.

این کارگردان تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که پیش از اعلام این مسئله که چه هزینه هایی صورت گرفته بهتر است هر سال اعلام شود که چقدر بودجه داریم و میزان این پول از سال قبل مشخص و تکلیف معلوم باشد که چه مقدار هزینه برای چه ژانرهایی در نظر گرفته شده است، این مسئله مسیر روشنی هم روبروی فیلمسازان قرار می دهد.

مراقب باشیم در عمل با یک طرح نیمه شفاف روبه‌رو نشویم 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از مهمترین مزیت‌های طرح شفاف سازی اشاره کرد و افزود: به نظرم کلیت این طرح یک امتیاز مثبت دارد و آن هم این است که بسیاری که مدعی هستند بودجه‌ای از دولت برای ساخت فیلمشان دریافت نکرده‌اند، دستشان رو می شود. خیلی‌ها ادعا می‌کنند که مستقل هستند و هیچ بودجه ای از دولت دریافت نمی‌کنند و کاملاً در استتار اپوزیسیون قرار گرفتند. این شفاف سازی باعث می‌شود که ماهیتشان معلوم و مشخص شود که برخلاف گفته هایشان اتفاقا از دولت پول هم می‌گیرند و هر فیلمی هم که می‌خواهند میسازند. به نظرم این مهمترین مزیت این سیاست جدید است به شرط آن که واقعا در عمل چنین چیزی را ببینیم و با یک طرح نیمه شفاف روبرو نشویم.

شیخ طادی تصریح کرد: از سوی دیگر این شفاف سازی فضای صداقت و اعتماد را در سینما ارتقا می‌دهد چرا که همه چیز با سند و مدرک است و برای بودجه های اختصاص داده شده تعیین تکلیف می‌شود، در حالی که این سیاست اگر به درستی اجرا نشود آفت بزرگی با خود به همراه می‌آورد و به شدت حساس و آسیب پذیر می شود و به عدم اعتماد بیشتر کمک می کند تا اعتمادسازی. به همین علت باید با حساسیت با این اتفاق برخورد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم اگر سازمان سینمایی را به طور دقیق رصد کنیم و این بررسی در نظام مالی فرهنگی کشور به صورت یک رویه شود و البته با دقت هم اتفاق بیفتد خیلی از موانع و مشکلات مشخص می‌شوند و به خوبی می‌توانیم ببینیم که این پول ها کجا متورم و مسدود شده است. حقیقتاً ما نیازمند چنین نگاه کلانی در حوزه شفاف سازی و رصد همه اتفاقات در یک اتاق شیشه‌ای هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.