دکتر اسماعیل حسین زاده کارشناس اقتصاد سیاسی و بین الملل، چرایی قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران در لیست سازمان های تروریستی ایالات متحده را تشریح کرد.

چرا آمریکا سپاه پاسداران ایران را سازمان تروریستی اعلام کرد؟

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، روز دوشنبه ۱۹ فرودین ماه ۱۳۹۸ دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا طی بیانیه‌ای تهدیدی را که پیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرده بود، رسماً عملی کرد.

کاخ سفید در این بیانیه که از زبان ترامپ بیان شده بود، این ارگان مهم نظامی ایران را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی و تحریم کرد و نام خود را به عنوان نخستین دولت در جهان که نیروی رسمی نظامی کشور دیگری را مورد تحریم قرار داده است به ثبت رساند.

 این اقدام رئیس جمهور آمریکا همچون دیگر اقداماتش در قبال قراردادها و تعهدات بین‌المللی آمریکا همچون برجام جنجال برانگیز بود و انتقادات بسیاری را در داخل آمریکا و در میان متحدان این کشور برانگیخت.

این اقدام کاخ سفید البته با واکنش متقابل دولت ایران مواجه شد و ایران نیروی نظامی مستقر در ستاد مرکزی آمریکا در منطقه خاورمیانه(سنتکام) را در لیست گروه های تروریستی خود قرار داد.

اما به راستی چرا آمریکا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در لیست گروه های تروریستی خود قرار داد؟ برای اینکه بیش از پیش با دلایل این اقدام آمریکا آشنا شویم، گفتگویی را با دکتر اسماعیل حسین زاده استاد دانشگاه «دریک» آمریکا و کارشناس مسائل بین الملل انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید.

- قدس آنلاین:چرا کاخ سفید نام سپاه پاسداران را در لیست تروریستی کشور آمریکا قرار داد؟

- حسین زاده: درواقع این اقدام آمریکا فقط بهانه‌ای برای اعمال فشار بیشتر بر مردم ایران است و کاخ سفید از این اقدام، تغییر رژیم(رژیم چنج)  است که سالهاست سرلوحه برنامه های این کشور در قبال ایران محسوب می‌شود .

این مهم به راحتی قابل اثبات است و کافی ست شما نگاهی اجمالی به حضور نظامیان آمریکا در نقاط مختلف جهان بیندازید؛ واشنگتن به خود اجازه میدهد که در هر نقطه‌ای از کره خاکی ورود کند و منافع خود را در آن حوزه جستجو کند؛ منافعی که همواره امنیت و سلامت مردم و ملل مختلف را در نقاط بسیاری از جهان به خطر انداخته است؛ حال اینکه کشوری همچو ایران که یک قدرت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای محسوب می‌شود، چرا باید از این مهم محروم بماند!؟ البته باید گفت که در حال حاضر نوع منافع ایران و آمریکا هم باهم متفاوت است و منافع ایران در حال حاضر از حضور مستشاری در برخی کشورها، تعریف استراتژی دفاعی به خود می‌گیرد.

- قدس آنلاین:ترامپ از این اقدام چه هدفی را دنبال می‌کند؟

-حسین زاده: با توجه به این واقعیت که سپاه پاسدارن نقش به سزایی در حوزه اقتصادی و سازندگی ایران ایفا می‌کند، تحریم های ایالات متحده این فعالیت های اقتصادی سپاه پاسداران را هدف قرار داده است؛   درواقع تحریم های آمریکا در قبال سپاه پاسداران به ویژه تجارت خارجی این ارگان را نشانه رفته است که خود با افق اعمال فشار روزافزون به اقتصاد ایران صورت می‌گیرد.

- قدس آنلاین: آمریکا همواره مدعی است که هدف این تحریم ها دولت و حکومت ایران است و مردم هدف این تحریم ها نیستند و در اظهار نظرهای مقامات این کشور می بینیم که آنها تلاش می کنند خود را در کنار مردم ایران قرار بدهند؛ به راستی آیا مردم از تحریم های آمریکا متضرر نمی شوند؟

-حسین زاده: ببینید آمریکا یک جنگ تمام عیار اقتصادی را با ایران آغاز کرده است؛ یک نبرد برنامه ریزی شده با هدف ایجاد اختلال در سیستم اقتصادی کشور و اعمال فشار به مردم ایران با چشم انداز ایجاد نارضایتی و خشم در میان توده های مردم که در نهایت تمام اینها تغییر حکومت ایران را مدنظر قرار داده است. پس این مسئله که تحریم ها آسیبی به مردم ایران نخواهد زد حرف بیهوده و نابخردانه ای است؛ چرا که دقیقاً این تحریم ها با هدف اعمال فشار به مردم ایران صورت می پذیرد.

سران آمریکا به دنبال استراتژی دیرپای خود برای بازگرداندن ایران به مدار خودشان در منطقه هستند و برای دستیابی به این مهم، ایالات متحده به طور مداوم دو تاکتیک بی‌ثبات کننده را در قبال ایران مورد استفاده قرار داده است؛ اول این است که فشار کافی روی ایران اعمال کند تا حاکمانش را به اراده خود متکی کند و مقاومت آنها را درهم بشکند و باعث شود آنها طرح های ژئوپلیتیک خود در منطقه را متوقف کنند؛ این «تغییر رفتار بدون تغییر رژیم» نامیده می شود. تاکتیک دوم که در صورت شکست برنامه نخست مورد استفاده قرار می‌گیرد، فشار اقتصادی کافی به مردم ایران است تا آنها را به شورش و خشونت علیه حکومت ترغیب کند و پروسه تغییر رژیم از داخل را محقق کند.

قدس آنلاین- تغییر رژیم حکومت ایران از چه زمانی در برنامه های مقامات آمریکا قرار گرفت؟

- حسین زاده: طرح "تغییر رژیم" از زمان انقلاب ۵۷ که منجر به سقوط حکومت محمدرضا پهلوی -یعنی دولتی که اهداف آمریکا را در منطقه محقق میکرد- شد تاکنون در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال شده است؛ حال شدت و حدت این پروسه در برخی دولت های آمریکا متفاوت بوده است اما هیچ وقت از روی میز آنها کنار گذاشته نشده است.

- قدس آنلاین:به نظر شما آیا ایالات متحده می‌تواند به هدف خود یعنی تغییر رژیم در ایران برسد؟

-حسین زاده: آمریکا تاکنون موفق به تحقق این خواسته خود نشده است؛ این که آیا در آینده موفق خواهد بود یا خیر، بستگی زیادی به حمایت مداوم مردم ایران از قدرت حاکم بر کشورشان دارد. این حمایت، به نوبه خود، عمدتاً به مسائل مهمی همچون یک تغییر اساسی در سیستم اقتصادی ایران بستگی دارد؛ ایران به شدت نیازمند یک بازسازی اقتصادی است که به بهبود شرایط اقتصادی مردم این کشور بیانجامد؛ چرا که رفاه اقتصادی، حمایت تمام و کمال آنها را از حکومت این کشور به دنبال خواهد داشت چراکه مردم ایران نشان داده‌اند که حتی در بدترین شرایط اقتصادی هم پای حکومتشان ایستاده اند حال شما تصور کنید که اگر شرایط اقتصادی بهبود یابد مردم برای حکومتشان چه می‌کنند.

ما باید از افول اتحاد جماهیر سوروی درس مهمی بگیریم که فقط قدرت نظامی صرف در برابر تجاوز امپریالیسم کافی نیست و باید همزمان با آن قدرت اقتصادی را نیز به حد رضایت بخشی و حمایت کننده برسانیم؛ تجربه خود ایران در جنگ ۸ ساله عراق صدام حسین علیه ایران نیز در این زمینه می تواند آموزنده باشد؛ از آنجا که علاوه بر امنیت اجتماعیو اقتصادی آن زمان، یک احساس قوی بین مردم و حکومت وجود داشت که مردم ایران از صمیم قلب پشت سر حکومتشان و در مقابل تجاوز دشمن بعثی و حامیان قدرتمندش قرار گرفتند.

- قدس آنلاین: برای حفظ حمایت مردم صرفاً رونق اقتصادی کفایت می کند؟

- حسین زاده: ببینید حمایت به دست آوردنی است، اکتسابی است، نه معلوم است که رونق اقتصادی صرف چاره ساز نخواهد بود؛ مبارزه با اختلاس و سوء استفاده های مالی از منابع ملی باید در کنار رونق اقتصادی سرلوحه کار دولت مردان ایران قرار داشته باشد و در بهبود شرایط زندگی شهروندان موثر واقع شود و ایمان مردم را نسبت به حکومت و حاکمانشان بازسازی و تقویت سازد.

- قدس آنلاین: تحریم‌ها چه تاثیری بر فعالیت های سپاه پاسدارن می‌گذارد؟

- حسین زاده: بر خلاف ادعاهای ایالات متحده که مدعی شده اند این مسئله  فعالیت های سپاه پاسداران ایران را مختل کرده و قدرت آنها را تضعیف می کند، این امر موجب تقویت هرچه بیشتر قدرت و نفوذ این ارگان می شود؛ چرا که آنها منطقی تلاش می کنند و تلاش های خود را برای به حداکثر رساندن توانایی‌های آمادگیشان در برابر تهدیدات آمریکا ادامه می‌دهند. چنین واکنشی دفاعی به اقدامات تهاجمی امپریالیسم ایالات متحده منطقی است و نمونه‌های جهانی نیز دارد؛ فقط ایران یا سپاه پاسداران این کشور نیست، هر کشور دیگری یا نیروی نظامی که توسط قدرت خارجی مورد هجوم یا تهدید واقع می شود، مجبور است توانایی های دفاعی خود را تقویت کند؛ در واقع، این مسئله توضیح می‌دهد که چرا جنگ‌های انتخابی و نظامی گرایی ایالات متحده منجر به جهانی شدن نظامی گری در جهان شده است؛ بسیاری از کشورها همانند ایران به دلیل این زیاده خواهی ها و روحیه امپریالیستی آمریکا مجبور شدند از منابع مالی گرانبها خود و از هزینه های اجتماعی منصرف شوند و خود را در زمینه نظامی تقویت کنند؛ آنها اغلب به انجام این کار مجبور شده‌اند تا حاکمیت خود را در برابر تجاوزات مداوم امپریالیسم حفظ کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.