اهواز- به دلیل بارش‌های بی‌سابقه امسال در برخی از نقاط کشور به‌ویژه در استان خوزستان هیچ محدودیتی برای کاشت محصولات وجود ندارد اما این مزیت در حالی است که بسیاری از تأسیسات آب‌رسانی به‌ویژه در مناطق سیل‌زده از بین رفته است و این موضوع امکان بهره‌برداری زارعان را به‌درستی نمی‌دهد.

آب هست امکان کشت نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: سیلاب فروردین امسال که بخش‌هایی از مناطق شادگان ، دشت آزادگان ، حمیدیه ، باوی و الهایی اهواز هنوز درگیر آن هستند بیش از ۴۰۰هزار نفر را در ۱۲شهرستان خوزستان در معرض خطر قرارداد.

ازآنجاکه شغل بسیاری از مردمان جنوب کشور کشاورزی است لذا با فروکش کردن سیلاب و کاهش خروجی سدهای گتوند ، دز و کرخه ، در دو هفته اخیر تعداد زیادی از ساکنان روستاهای سیل‌زده خوزستان به خانه و کاشانه خود بازگشته‌اند اما متأسفانه به دلیل تخریب بسیاری از تأسیسات زیر بنایی کشاورزان بیم آن رادارند که کشت تابستانه را از دست بدهند.

آب هست کشاورزی نیست

در همین راستا  رئیس انجمن نظام صنفی کشاورزی خوزستان می‌گوید: بسیاری از کانال‌های بتنی آب‌رسانی شرکت‌های آبیاری یا توسط سیل از بین رفته و یا برای مهار سیل و انتقال سیلاب‌ها شکافته شده‌اند و برخی ایستگاه پمپاژها نیز به زیرآب رفته است.

مسعود اسدی عنوان می‌کند: بسیاری از زهکش‌ها شکافته شده و درمجموع درصورتی‌که استاندار خوزستان و سازمان آب و برق می‌خواهند وعده خود به کشاورزان برای کشت در حوضه شبکه‌های آبیاری عملی شود باید نسبت به ورود به قضیه و تخصیص بودجه اقدام کنند در غیر این صورت تنها کشاورزان حاشیه رودخانه‌ها امکان کشت کامل را خواهند داشت.

وی افزود: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد خسارات وارده ناشی از سیل به کانال‌ها، دریچه‌ها، ایستگاه پمپاژها و کلاً تأسیسات آب‌رسانی در حوضه دو شرکت آبیاری کرخه و شاوور و آبیاری شمال خوزستان به نحوی گسترده است که در صورت عدم ورود فوری به قضیه، امکان آب‌رسانی به بخش عمده‌ای از کشاورزان این حوضه‌ها عملاً مقدور نیست و این کشاورزان باوجود منابع آب کافی و فراوان از کشت تابستانه محروم خواهند شد.

زمان اندک است

در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان د ر نشست بررسی و اتخاذ راهکارهای اجرایی برای ساماندهی زمین های کشاورزی آب گرفته بابیان اینکه زمان کشت تابستان بسیار اهمیت دارد بیان کرد: براثر  سیل اخیر شاهد کاهش ۷۵۰ هزار تن گندم بودیم.

کیخسرو چنگلوایی افزود: حدود سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر از انهار سنتی، ۲هزار پمپ و دیزل، ۶۸ کیلومتر لوله‌های خط انتقال، ۱۱۲ کیلومتر جاده کنار شبکه آبیاری و زهکشی، بیش از ۶۰ کیلومتر کانال و ۷۰۰ کیلومتر دستگاه زهکشی ناشی از سیل در خوزستان نیز خسارت‌دیده  که در برآورد اولیه به ۱۲ هزار میلیارد ریال برای بازسازی نیاز دارند.

وی بیان کرد: حدود۵۴۰ هزار هکتار در ۲۷ شهرستان خوزستان زیر کشت گندم قرار داشت که به دلیل بروز سیلاب و آب‌گرفتگی ۱۵۸هزار هکتار به‌شدت آسیب دید و ۳۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شد.

وی افزود: اگر برای تخلیه آب از زمین‌های کشاورزی ناشی از سیل در خوزستان، و بازسازی زیرساخت‌ها اقدام عاجل و برنامه‌ریزی درستی صورت نگیرد نه‌تنها کشت تابستانه در هاله ابهام خواهد بود بلکه کشت پاییز آینده نیز با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

وی گفت: در همین رابطه با همکاری استاندار خوزستان، برای هر شهرستان چند دستگاه معین تعیین‌شده است تا هرچه زودتر اراضی برای کشت تابستانه و پاییزه آماده‌سازی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.