ایلام- وقتی شوق زیارت داری و هوس کربلا به دلت می‌افتد برای تهیه مقدمات سفر راهی به‌جز مراجعه به دفاتر زیارتی تحت نظارت سازمان حج و زیارت نداری و ازآنجاکه سفری ناشناخته در پیش داری بی‌اختیار مجبوری تا به همین دفاتر زیارتی اعتماد کنی غافل از اینکه این دفاتر نیز خود مشکلاتی را برای زائران تاکنون رقم زدند که در این گزارش نمی‌گنجد.

ویزاهای گروهی برای زائران عتبات درد ساز شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: از دفاتر زیارتی غیرمجاز و فعالیت‌های غیرقانونی برخی از آن‌ها که در طول سال‌های گذشته بسیاری از زائران را به‌زحمت انداخته و در پایانه‌های مرزی با ویزاهای جعلی رها کردند و یا آن‌هایی که حق بیمه را از زائر دریافت کرده و پوششی نداشتن که بگذریم طی هفته گذشته عدم اطلاع‌رسانی مناسب و متأسفانه نبود هماهنگی مناسب و یا شاید بهتر بتوان گفت خلأ نظارت زائران عتبات را در مرزهای کشور سرگردان کرد.

ازدحام پشت مرز

 از ۱۲ فروردین‌ماه امسال که بنا بر توافق مسئولان دو کشور ایران و عراق سفر به عتبات عالیات و بالعکس بدون پرداخت هزینه اعلام شد لذا حجم بیشتری از زائران راهی این سفر معنوی از طریق مرزهای زمینی هستند.

باوجوداینکه هزینه صدور ویزا رایگان اعلام‌شده است اما بازهم شرکت‌های زیارتی به بهانه‌های مختلفی نسبت به دریافت حق‌الزحمه‌های مختلف اقدام می‌کنند که باید در گزارش دیگری به آن پرداخت اما مشکلی که در حال حاضر در مرزها به‌ویژه پایانه مرزی ایلام چند روزی است که زائران را کلافه کرده جلوگیری از تردد از ویزاهای گروهی است.

در طی هفته گذشته از ورود زائرانی که به‌صورت گروهی ویزای «مانیفست» تهیه‌کرده‌اند به کشور عراق جلوگیری شده و لذا این موضوع بسیاری از خانواده‌ها را سرگردان کرده است.

کوتاهی دفاتر زیارتی

در همین رابطه علی گل محمدی که خانواده‌اش را در قالب همین گروه‌های زیارتی از مشهد مقدس به مرز ایلام اعزام کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: برای دریافت ویزا و سفر ۴ تن از اعضای خانواده‌ام به یکی از دفاتر زیارتی مشهد واقع در بلوار آزادی مراجعه کردم اما مسئولان ابراز کردند که برای دریافت ویزای گروهی حداقل باید ۵ نفر معرفی شوند.

وی افزود: در همین راستا تعداد اعضای خانواده و مشتاق زیارت را به ۶ نفر رساندیم تا نسبت به صدور ویزا برای آن‌ها اقدام شود.

وی بیان کرد: پس از دو روز مسئولان این دفتر نسبت به دریافت ویزا از سازمان حج و زیارت اقدام کردند و لذا من نیز خانواده‌ام را به مرز ایلام روانه کردم ولی متأسفانه در مرز ایلام از تردد خانواده بنده برای عزیمت به عتبات  عالیات جلوگیری کرده و آن‌ها در پایانه مرزی سرگردان هستند.

وی ابراز کرد: مرزبانی مدعی است که زائران فقط با در اختیار داشتن ویزای تک‌نفره و انفرادی حق عبور دارند.

وی از ما سؤال می‌کند آیا مرزبانی با سازمان حج و زیارت و از آن‌طرف سازمان حج و زیارت یا دفاتری که مجوز گرفته‌اند هماهنگ نیست و باید از حال‌وروز قوانین بی‌خبر باشند؟

وی افزود: از دفاتر زیارتی که شکایت می‌کنیم به ما می‌گویند که بروید به حج و زیارت بگوئید.

وی ادامه داد: برای این موضوع به حج و زیارت شکایت بردیم اما از ما می خواهند که جوابش را از مرزبانی بگیریم!

وی یادآور می شود: از مرزبانی سوال می کنیم اما شکایت ما را به  نیروی انتظامی پاس می دهند و در آخر انتظامی نیز می‌گوید به سازمان بازرسی شکایت کنید!

گل محمدی ابراز کرد: به نظرم این موضوع نه درخورشان یک زائر است و نه درخور شان سازمان‌هایی که خود را خادم مردم می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌اش در ایلام و پشت درهای بسته مرز سرگردان هستند از ما می‌خواهد تا سؤال شود چرا در عصر تکنولوژی هنوز هماهنگی لازم بین دفاتر زیارتی، حج و زیارت و مرزبانی برای جلوگیری از وقت و هزینه مردم و سرگردانی در این مرز شکل نگرفته است؟

تردد فقط با مجوز انفرادی

سرپرست پایانه مرزی مهران در این رابطه اظهار کرد: پیش‌ازاین به اداره گذرنامه اعلام‌شده امکان خروج از کشور برای زائران به‌صورت گروهی فراهم نیست.

در طی هفته گذشته از ورود زائرانی که به‌صورت گروهی ویزای «مانیفست» تهیه‌کرده‌اند به کشور عراق جلوگیری شده و لذا این موضوع بسیاری از خانواده‌ها را سرگردان کرده است

مجتبی سلیمانی در پاسخ به حل مشکل زائران سرگردان در پایانه مرزی ایلام که برای حل این مشکل چه اقدامی باید انجام دهند بیان کرد: ازدحام زائران و جلوگیری از خروج آن‌ها تنها مربوط به این پایانه و مرز ایلام نیست.

وی افزود: در حال حاضر تمامی زائرانی که به‌صورت گروهی به این پایانه وارد شدند طبق هماهنگی انجام‌شده برای خروج از مرز می‌توانند به نزدیک‌ترین کنسولگری در کرمانشاه مراجعه و نسبت به اخذ روادید انفرادی اقدام کنند.

وی بیان کرد: از زمانی که طبق موافقت بین کشورهای عراق و ایران مسافران این دو کشور بدون پرداخت هزینه روادید می‌توانند به کشور مقابل سفر کنند متأسفانه عده‌ای از هم‌وطنان بر پایه این تصور که برای عبور از مرز نیاز به مجوز نیست به این پایانه مراجعه کرده و خواستار خروج بدون مجوز هستند که این موضوع نیز بر ازدحام مراجعه‌کنندگان افزوده است.

وی تأکید کرد: مسافران به‌هیچ‌وجه بدون ویزا به پایانه‌های مرزی مراجعه نکنند چراکه در صورت نداشتن روادید اجازه خروج یا ورود به مرز مقابل به آن‌ها داده نمی‌شود.
وی یادآور شد: بسیاری از زائران و برخی از کاروان‌ها نیز که با ویزای گروهی حضور یافته‌اند بر اساس قانون اجازه تردد نداشته و باید نسبت به اخذ ویزای انفرادی اقدام کنند.

وی گفت: ازآنجاکه در ویزای گروهی یک برگ برای همه گروه صادر می‌شود و  در قانون گذرنامه ویزا باید برای تک‌تک افراد صادر شود لذا امکان اجازه تردد برای ویزاهای گروهی میسر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.