باران که بارید، همه دست‌ها را به سمت آسمان برای شکرگزاری بالا آوردیم، اما باورمان نمی‌شد که قطره‌های باران بشود سیل و موجب خانه براندازی.

گلریزان هنر گلستان در شهر بهشت

سیل که آمد، زندگی خیلی‌ها را با خود برد، اما یادآور شد که عشقمان به هم قوی‌تر از آن است که بتواند دست‌ها را برای همیشه از هم جدا کند.

حالا می‌دانیم هیچ نگاهی منتظر نخواهد ماند و هر کسی به اندازه بضاعت خودش برای گرفتن دست‌های منتظر و پاک کردن چشم‌های بارانی، حمایتش را شروع کرده است.

بهار است و صدای عاشقی و همدلی را امشب در فضایی حس می‌کنم که بساط این حس خوب برای همه ما مهیا شده است. وارد که می‌شوم صدای ربنا در بوستان مینیاتوری مشهد می‌پیچد. فضایی که شنیده‌ام ایران کوچک شده است. از ماکت‌های شهرهای مختلف می‌گذرم. همزمان با افطار به غرفه‌هایی می‌رسم که زنان زیادی با لباس‌های محلی منطقه ترکمن با فرزنداشان مشغول آماده‌سازی و چیدمان صنایع‌دستی و هنری‌شان هستند. کنار هر کدامشان که می‌نشینم، حرف‌ها زیاد و درد دل بسیارتر. به‌دلیل گویش خاص منطقه ترکمن‌ها برخی جملات را متوجه نمی‌شوم، اما گاه برای بیان ناگفته‌ها و گفته‌ها، حس ها، بهترین زبان مشترک دنیا می‌شود.

   هفتمین نمایشگاه «زنان، اشتغال، سلامت»

می‌دانم که این نمایشگاه، هفتمین نمایشگاه «زنان، اشتغال و سلامت» است که به همت شورای مشارکت‌های زنان و مجمع خیرین سلامت برگزار شده است.

در گفت‌وگو با آن‌ها درمی یابم با هنرمندانی مواجه‌ام که اهل دیار آق‌قلا و گمیشان هستند. همان‌هایی که امسال عید نداشتند.

نمایشگاه پر ازغرفه‌های صنایع دستی مختص به منطقه گلستان است؛ صنایعی چون نمد، قالیچه، کیف، رومیزی، کوسن، چارقد، زیورآلات، گیاهان دارویی و غذا و نان محلی و ...

  یک شروع دوباره در ماه مهربانی‌ها

«گلناز پقه» یکی از هنرمندان صنایع دستی است که غرفه‌اش پر از فرش و گلیم و نمد است. او می‌گوید: من در شرکت تعاونی و همچنین در کارگاه برای تولید محصولات هنری و فروش مشغول به فعالیت هستم و امیدوارم این کار خوب که با حس ایجاد فرصت برای ادامه کار و انگیزه زندگی در ماه رمضان آغاز شده است، آغاز دوباره خوبی برای ما باشد.

«بی‌بی نعیمه گوک» که ۵۰ ساله و از هنرمندانی است که از طرف میراث فرهنگی و صنایع گردشگری به این نمایشگاه دعوت شده است، می‌گوید: سیل زندگی خیلی‌ها را در منطقه ما برد. اینکه در یک لحظه همه چیز را از دست بدهی به یک کابوس شبیه است، اما برای ما واقعیت بود، امیدوارم دوباره شرایط برای ادامه کار مهیا شود.

«حاج بی‌بی انگیزه» ۶۰  ساله هم تأکید می‌کند: میهمان شهر امام مهربانی هستیم. هنوز روزهای آغازین نمایشگاه است، اما امیدواریم مردم با خرید محصولات هنری‌مان ما را یاری کنند.

   حضور هنرمندان با نشان ملی

احمد درودی دارنده گالری نقره و نگین ترکمن گلستان هم توضیح می‌دهد: کارگاهم کاهگلی بود، خراب شد و روزهای بدی را گذراندیم.

این هنرمند ترکمن تصریح می‌کند: کارم ساخت زیورآلات سنتی و اصیل ترکمن است و تاکنون دو تا از کارهایم موفق به کسب نشان ملی شده است.

قربان محمد شاه نظری رئیس شورای خیرین سلامت گمیشان هم خاطرنشان ساخت: برگزاری این نمایشگاه در مشهد از طرف مجمع خیرین خراسان رضوی پیشنهاد شد تا از طریق برپایی نمایشگاه برای سیل زدگان کمک‌ها جمع آوری شود.

   خراسان رضوی معین آق قلا

رئیس شورای مشارکت‌های زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی نیز درخصوص برگزاری هفتمین نمایشگاه «زنان، اشتغال، سلامت» می‌گوید:این نمایشگاه در چند جلسه طی تفاهمنامه‌ای که با استاندار خراسان و با حضور خانم ابتکار معاون رئیس جمهور منعقد شد،   برگزار شده است.

آرزو حیدریان می‌افزاید: شورای مشارکت زنان مجمع خیرین سلامت استان از بانوان توانمند در حوزه صنایع دستی دعوت به‌عمل آورد، زنانی که طبیعتاً به دلیل اینکه بخشی از کارگاهشان  و یا محصولاتشان از بین رفته، در شرایط روحی خوبی هم قرار ندارند. از آنجایی که قلب تپنده خانواده مادراست، این نمایشگاه با محوریت حضور زنان برنامه‌ریزی شده است. وی بااشاره به آنکه هدف از برپایی این نمایشگاه فروش تولیدات زنان فعال اقتصادی در صنایع دستی است که عمدتاً زنان سرپرست خانواده نیزهستند، بیان می‌دارد: همه هدفمان این است که یادآور شویم زندگی باز هم در جریان است و همه گروه‌های خیرین را به سمتی معطوف کنیم که کمک‌ها به صورت هدفمند برای بازسازی و کمک به سیل زدگان انجام شود.

   حضور بیش از۵۰ هنرمند ازاستان گلستان

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت مشهد نیز درهمین خصوص می‌گوید: پارک مینیاتوری را به خاطر فضای فرهنگی آن انتخاب کردیم تا در بحث امورفرهنگی و کارهای هنری و ارائه این کار خیر، میزبانی این میهمانان را برعهده داشته باشد.

علیرضا کلاهان تعداد هنرمندان میهمان را در حال حاضر بیش از ۳۰ نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: اگرچه تعداد هنرمندان ما بیش از ۳۰ نفر هستند که تاکنون از منطقه سیل‌زده گلستان در ماه رمضان، میهمان شورای مشارکت زنان هستند اما در مدت برگزاری، این تعداد به ۵۰ نفر خواهد رسید.

   مهربانی مردم برای مردم

مدیر پروژه (یه شهر رمضان) پارک مینیاتوری هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره علت همکاری برای برگزاری این نمایشگاه در پارک اظهار می‌دارد: اتفاقی که در نوروز ۹۸ در ایران رخ داد، همه ما را متأثر کرد و برای اکرام این حادثه‌دیدگان به فکر واداشت.

محسن باد فرسا خاطرنشان می‌سازد: ازاین رو این طرح توسط شورای مشارکت زنان خیرین سلامت استان خراسان، با محوریت امداد برای خانواده‌های سیل زده استان گلستان پیشنهاد شد. وی تصریح می‌کند: امیدواریم در ماه اکرام، احسان و همدلی را کنار هم داشته باشیم و هر شب شاهد حضور مسئولان و گروه‌های مختلف مردمی در کنار این عزیزان باشیم، زیرا هدف همه ما هدف مشترکی است که آن مهربانی مردم برای مردم است. باد فرسا با اعلام این خبر که از هنگام افطار امشب، تمام غرفه‌ها به طور رسمی آمادگی پذیرایی و میزبانی از مردم شهرمان را دارد، تأکید می‌کند: برای حمایت و همدلی بیشتر با عزیزان سیل‌زده آق قلا، برنامه‌های جانبی زیادی داریم که در کنار این نمایشگاه برگزار می‌شود.

   سخن آخر

از پارک مینیاتوری که بیرون می‌آیم، می‌دانم این یک فرصت است، برای تقسیم همه مهربانی وعاشقی‌های بسیار. برای همه آن هایی که نگاهشان منتظر ماست.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.