جای برخی از ادارات و نهادهای مهم در شهرستان دورافتاده صالح آباد خالی است و به همین دلیل مردم باید برای کوچک‌ترین کاراداری خود به شهرستان‌های همجوار (تربت‌جام ۱۰۰ کیلومتر، مشهد ۲۰۰ کیلومتر) سفر کرده و هزینه‌های مالی و جانی زیادی را متحمل شوند، این در حالی است که بارها مسئولان استان وشهرستان به مردم این دیار وعده استقرار برخی ادارات و نهادها را در این شهرستان داده‌اند اما دریغ از عمل!

   جای خالی ادارات و نهادها در شهرستان  نوپای صالح آباد

یک شهروند صالح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: جای خالی بسیاری از ادارات و نهادهای مهمی چون نمایندگی بنیاد شهید، حج و زیارت، انتقال خون، تأمین اجتماعی و خدمات درمانی، دفتر سازمان تبلیغات اسلامی، اداره ارشاد و ... در صالح‌آباد بشدت احساس می‌شود و از این بابت مردم مشکلات زیادی دارند. وی افزود: افزون بر این مشکلات، برخی ادارات مستقر در صالح آباد مانند مخابرات، دامپزشکی، منابع طبیعی، ثبت احوال، اداره برق، پست، آبفای روستایی و کمیته امداد مستقل نیست و زیر نظر شهرستان تربت جام اداره می‌شود؛ بنابراین رفت و آمدها و مراجعات مکرر مردمی به مرکز استان و شهرستان آن‌ها را کلافه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان ۵۰ هزار نفری صالح آباد سال‌هاست ماهیت مرکزی خود را همچنان مانند قدیم حفظ کرده؛ بنابراین باید اداراتی که مردم مستقیم  با آن‌ها سروکار دارند دایر شود تا مردم بیش از این دغدغه از کار افتادگی نداشته باشند و نتایج و حلاوت شهرستان شدن را با جان و دل احساس کنند. یک جانباز هم گفت: یکی از نهادهای مهمی که همه مردم از نبود آن درصالح‌آباد گلایه دارند بانک مسکن است به طوری که اگر شهروندی بخواهد در این بانک سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری کند و یا اگر خواست تسهیلات خرید یا ساخت مسکن بگیرد مجبور نباشد برای کوچک‌ترین عملیات بانکی به شهرستان‌های دوردست مراجعه کند.

وی تصریح کرد: در گذشته مسئولان رفع نیمی از مسائل و مشکلات این شهرستان نوپا را در گرو ارتقا به شهرستان می‌دانستند و می‌گفتند صالح آباد که شهرستان شد به طور طبیعی این ادارات و نهادها مستقر و مشکل مردم حل خواهد شد، درحالی که اکنون چند ماه است که از شهرستان شدن صالح آباد می‌گذرد اما استقرار ادارات  همچنان در هاله‌ای از ابهام است. وی تأکید کرد : از مسئولان  شهرستان صالح آباد می‌خواهیم تا نسبت به استقرار ادارات و نهادهایی که در این بخش به طور ثابت مستقر نیستند برای پاسخگویی و رفع مشکلات مردم، قضیه را پیگیری  و خواسته به حق اهالی را به استانداری منعکس کرده تا جلوی بهانه‌ها را گرفته و در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

  پاسخ تأمین اجتماعی به تقاضای مردم 

اما رئیس اداره تأمین اجتماعی شهرستان تربت جام در خصوص وضعیت استقرار اداره و یا نمایندگی این اداره در شهرستان صالح آباد به قدس گفت: مجوز استقرار اداره یا نمایندگی تأمین اجتماعی در یک شهرستان با تهران است و بر همین اساس ما با استان مکاتباتی داشته و داریم و بشدت پیگیر موضوع هستیم ولی امکانش بسیار کم است.

مهدی اعتمادی پور افزود: از آنجایی که اداره ما در شهرستان تربت جام بشدت با کمبود نیرو مواجه است و از سال ۸۸ تاکنون ۱۲ نفر بازنشسته شده و نتوانسته‌ایم جای خالی این نیروها را پرکنیم؛ بنابراین علاقه‌مند هستیم که چنین اتفاقی بیفتد و یک شعبه در صالح‌آباد ایجاد شود، هم کار ما سبک‌تر می‌شود و هم صالح‌آبادی‌ها راحت‌تر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای باخرز و نصرآباد که سال‌هاست شهرستان شده و کارخانجات زیادی هم دارند به علت کم بودن آمار بیمه شده‌ها، هنوز مرکز با استقرار شعبه‌ای از این اداره در آنجا موافقت نکرده و می‌گویند باید حدود ۱۰ هزار بیمه شده در شهرستان باشد در حالی که در صالح آباد این آمار به ۲۰۰۰ نفر هم نمی‌رسد که نه تنها نمایندگی بلکه شعبه اقماری هم فعلاً نمی‌شود ایجاد کرد که کارهای دفترچه‌هایشان را پاسخگو باشد.

وی تأکید کرد : صالح‌آبادی‌ها نباید زیاد نگران باشند چون تنها نیازشان دفترچه است و بیشتر خدمات تأمین اجتماعی الکترونیکی و غیرحضوری شده و اصلاً نیاز نیست به اداره مراجعه کنند، رمز پرداخت به آن‌ها داده‌ایم که با روش اینترنتی فهرست حق بیمه و قبضشان را در منزل پرداخت  و به سایت سازمان مراجعه و تمام خدمات را از آنجا دریافت کنند. وی به بیمه جدیدی اشاره کرد و گفت: اگر دانشجویی از دانشگاه محل تحصیل خود معرفی نامه بیاورد بیمه خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.