معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از رونمایی از مجموعه نفیس نسخ خطی و مصور شاهنامه فردوسی برای نخستین بار در سه‌شنبه این هفته خبر داد.

رونمایی از مجموعه نسخ خطی و مصور شاهنامه فردوسی

محمدحسین مروج کاشانی/

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از رونمایی از مجموعه نفیس نسخ خطی و مصور شاهنامه فردوسی برای نخستین بار در سه‌شنبه این هفته خبر داد.

مهدی قیصری نیک در این باره به خبرنگار قدس گفت: به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و در هشتمین برنامه از سلسله برنامه‌های سه‌شنبه‌های فرهنگی موزه‌های آستان قدس رضوی و با حضور محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی از 15 کشور، مراسم رونمایی از مجموعه نفیس نسخ خطی و مصور شاهنامه فردوسی در ساختمان گنجینه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری صحن کوثر حرم مطهر امام رضا(ع) انجام خواهد شد.

* وجود 50 نسخه خطی و 120 نسخه چاپ سنگی

وی درباره نسخ خطی و سنگی شاهنامه فردوسی موجود در این سازمان گفت: در گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی، بیش از 100 هزار نسخۀ خطی و مصحف شریف در تمام موضوعات نگهداری می‌شود که از این میان افزون بر 7200 نسخه در موضوع ادبیات است و در این میان نسخه‌های خطی و چاپ سنگی شاهنامه فردوسی از ویژگی خاصی برخوردار است .

این مقام مسئول افزود: حکایت‌های حماسۀ جاویدان حکیم توس الهام‌بخش نقاشان برجسته از زمان سرودن بوده چنان که در آستان قدس رضوی بیش از 50 نسخه خطی و 120 نسخه چاپ سنگی وجود دارد که با مجالس تصویر مینیاتوری زیبایی تزیین شده است و نقاش از مضامین ادبی مایه می‌گیرد و اشخاص و صحنه‌های داستان‌ها را می‌آفریند و موجب تسهیل فهم داستان‌ها برای خوانندگان و حظ بصر می‌شود.

معاون امور موزه‌های این سازمان ادامه داد: بعضی از شاهنامه‌های موجود در این گنجینه، مربوط به قرن دهم تا دورۀ قاجار است که هر کدام به لحاظ ویژگی‌هایی از جمله قدمت، کتابت و تصاویر مندرج در متن و غیره، از نفاست بالایی برخوردار است.

* آشنایی با برخی از نسخ شاهنامه

قیصری نیک در بخش دیگری از سخنانش درباره معرفی برخی از نسخ شاهنامه فردوسی موجود در این سازمان به موارد ذیل به اختصار اشاره کرد:

1- قدیمی‌ترین نسخۀ شاهنامه مربوط به قرن دهم با 549 ورق در 205 سطر کتابت شده و توسط «میرزا رضاخان نائینی» در سال 1311 به آستان قدس رضوی اهدا شده است، اگرچه تاریخ تصریح شده در انتهای کتاب،782 ق. است.

2- نسخه‌ای به کتابت قرن 12قمری که در سال 1386 توسط مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی اهدا شده است.

3- نسخۀ دیگر، دارای 59 مجلس تصویر (مینیاتور) و سرلوح که در سال 1212 کتابت و در سال 1311 توسط «میرزا رضاخان نائینی» وقف آستان قدس رضوی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.