فعالیت رمضانی بزرگ‌ترین موزه زنده کشورمان با عنوان «صحن نو» روز گذشته در جوار حرم امام رضا(ع) شروع شد.

«صحن نو» خدمت به حافظه تاریخی نسل نو

به گزارش قدس آنلاین دکتر ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس مطرح کشورمان در بازدید از این موزه گفت: در سیر تاریخی کشورمان باید ببینیم ایرانِ پس از اسلام چگونه هویت خودش را بازتولید کرده است. ایرانِ پس از اسلام حتی ایرانِ پیش از اسلام را هم بازتولید کرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بیشترین کتاب‌ها در مورد زرتشت در دو قرن اول هجری نوشته شده است. یعنی اسلام آن قدر معنا ایجاد کرد که زرتشت هم در پناه اسلام بازتولید شد. ایرانی‌ها بالاترین آثار عربی را داشتند و به نوعی عربی را هم بازتولید کردند. در نهایت هم آنچه روی همین محتوای بازتولید شده استوار می‌شود، تمدن اسلامی است.

در «صحن نو» آدم احساس آرامش می‌کند

فیاض در ادامه با اشاره به اینکه امروز هرچه جلوتر می‌رویم انقلاب اسلامی بسیاری از مفاهیم ارزشمند را بیشتر بازتولید می‌کند، گفت: انقلاب اسلامی ایران همه جهان اسلام را متأثر کرد. حتی روی مسیحیت و دینی شدن دنیا تأثیر گذاشت. پس از انقلاب هیچ وقت بازگشت و انحطاط حاکم نبوده است و همیشه رشد داشته‌ایم. این موزه نیز حافظه تاریخی مشهد را برای نسل‌ها بازتولید می‌کند. سقف پوشیده هم دارد که آدم در فضا کاملاً احساس آرامش می‌کند. برای فیلمبردارها و تئاتری‌ها هم خیلی مکان عالی است. زمانی که مشهد دوست داشتنی آمدیم، متن‌های ابتدایی نوشته شده بود که اکنون دیدم همان‌ها چقدر روی اینجا تأثیر گذاشته و پیشرفته شده است.

این جامعه‌شناس کشورمان ادامه داد: اینجا واقعاً همه چیز دقیق ساخته شده. شما اگر یک دوربین بگذارید حس نمی‌کنید کار ساختگی است. لوکیشن واقعاً دقیق است. اگر کسی که هم سن و سال من است بخواهد داستان‌هایی از پیش از انقلاب برای بچه‌اش تعریف کند خیلی این لوکیشن می‌تواند کمک کند. حتی به نظرم باید گردشگرهای خارجی بیایند اینجا را ببینند. ایرانی‌های خارج‌نشین هم که تابستان مشهد می‌آیند باید با خانواده از اینجا بازدید کنند. برای زائران عرب هم که از بعد از عید می‌آیند باید برنامه‌های مفصل در هتل‌ها گذاشت تا بیایند اینجا را از نزدیک ببینند. یقین دارم اینجا می‌تواند در آینده محتوای تولید آثار غیرایرانی را تأمین کند.

اینجا، زائر معرفت پیدا می‌کند

مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینمای کشورمان در بازدید از بزرگ‌ترین موزه زنده کشورمان گفت: من فکر می‌کنم زیارت بامعرفت که می‌گویند، بخش معرفتی‌اش اینجا حاصل می‌شود. مردم باید بدانند زیارت فقط ضریح نیست و زیارت ولایی در عرصه مبارزه با طاغوت رقم می‌خورد. شیعه منتظر، شیعه منفعل نیست. وقتی زائر بیاید گذرگاه تاریخی امام رضا(ع) را در بستر زمانی ببیند و با آن همراه شود، از اینجا که بیرون می‌رود آن وقت خودش را یک شیعه با معرفت ولایی نسبت به اهل بیت(ع) احساس می‌کند. هرچه اینجا غنی‌تر باشد نسبت به تاریخ شیعه، ایران و انقلاب طبیعتاً این معرفت نیز پربارتر می‌شود. برای ما که سن‌مان بالاست قسمت دهه 60 بیشتر نوستالژیک است. چون مخاطبان شما از اقشار مختلف هستند باید جاهای مختلف را سنگ تمام بگذارید تا کاملاً حس سِیر کردن در آن زمان حاصل شود.

صحن نو برای من، تحقق یک رؤیا بود

سیدبشیر حسینی که این روزها همه او را با برنامه عصر جدید می‌شناسند در بازدید از بزرگ‌ترین موزه زنده زیارت کشورمان گفت: آنچه که من در موزه زنده صحن نو دیدم اتفاق بسیار مبارکی است. لحظه شیرینی را سپری کردم و برای من تحقق یک رؤیا بود. در واقع در زمان‌هایی آرزوی این را داشتیم که چنین اتفاقاتی محقق شود که حالا شاهد به ثمر رسیدن همین رؤیاها هستیم. بسیار خوشحالم برای کسانی که نسل دهه 80 و 90 را درمی‌یابند. اینجا نسل جدید می‌فهمند که تاریخ دیگر یک مشت خاطره مرده نیست. در اینجا می‌توانند در کوچه پسکوچه‌های تاریخ زندگی کنند و خود را حاضر و ناظر بر تاریخ ببینند. باید گفت برای درس تاریخ دیگر نمی‌توان تنها به کتاب و متن تکیه کرد، باید کودکانمان را با روش‌های نوین با تاریخ آشنا کرد. 

اینجا، هنر به خوبی به کار گرفته شده است

حجت‌الاسلام نظافت، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) پس از بازدید از بزرگ‌ترین موزه زنده کشورمان در مشهد گفت: موزه زنده صحن نو با استفاده از هنر توانسته است محتوای خوبی را منتقل کند. در این راستا، قصه و داستان قالب بسیار مناسبی برای انتقال ارزش‌هاست. یکی از سختی‌های کار فرهنگی برای نسل جدید این است که زمان شاه و آن دوران جاهلیت را درک نکرده است و اگر کسی نفهمد تاریکی یعنی چه، در واقع نمی‌فهمد نور یعنی چه؟ موزه زیارت کار ارزشمندی است و برای ارتقای آن باید از گروه‌های گوناگون بازخوردگیری شود تا بدانیم تلقی آن‌ها از این موزه چیست؟ این موزه «دیروز» را به نمایش می¬گذارد، چه خوب است که «فردا» را هم در این موزه بتوانیم ببینیم. البته این موزه هنوز قابلیت تکمیل شدن و رشد دارد. ما باید تلاش کنیم تا این مفاهیم را انتقال دهیم. باید این را به مخاطب نوجوان بفهمانیم که گذشته چه بوده است و اکنون کجا ایستاده‌ایم و حالا به او بگوییم که آینده در دستان توست پس آن را بساز.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.