ماه رمضان در کشورهای مختلف با آداب و رسوم خاصی همراه است که لبنانی ها نیز در این ماه مبارک سنت های خاص خود را احیا می کنند.

آداب و رسوم رمضانی در لبنان؛ از سنت "سبیانه" تا طبل‌زنی "مسحراتی‌ها"

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین به نقل از وبگاه خبری "نون پست"؛ ممکن است که زبان ها، آداب و رسوم، فرهنگ ها و سطوح اجتماعی در کشورهای جهان متفاوت باشد، اما با آمدن ماه مبارک رمضان یک نوع شادی و حس نوع دوستی میان مسلمانان در کشورهای مختلف وجود دارد و هر کشوری بسته به نوع فرهنگ خود، آداب و رسوم خاص خود را در این ماه دارد و آن را به شیوه خود احیا می دارد.

لبنان یکی از کشورهای عربی است که علی رغم تعدد ادیان در آن، ولی ماه رمضان در این کشور رنگ و بوی خاصی دارد. به گونه ای که تمام لبنانی ها دوشادوش یکدیگر این ماه بزرگ را جشن می گیرند.

اسناد تاریخی تاکید می کنند که در گذشته نیز حاکم لبنان در ماه مبارک رمضان همواره ضیافت افطاری را برپا می داشته و از دولتمردان مسلمان و مسیحی برای حضور در این مراسم دعوت می کرده است.

این سنت تا دوره های اخیر هم ادامه داشته و تعدادی از رؤسای جمهور سابق که مسیحی بودند نیز هر ساله برای تبریک به مسلمانان در مسجد جامع بزرگ "عمری" حضور یافته اند.

از مهم ترین آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در لبنان سنتی معروف به "سیبانه رمضان" است که براساس این عادت قدیمی، مردم لبنان در شامگاه آخرین روز ماه شعبان با حضور در ساحل بیروت و پس از شلیک توپ به نشانه رؤیت هلال ماه مبارک رمضان، با تناول خوردنی ها، نوشیدنی ها و شیرینی های مخصوص آغاز این ماه را جشن می گیرند.

از جمله خوردنی هایی که سفره افطاری وسحری روزه داران لبنانی را مزین می کند می توان به انواع سوپ، فلفل، سیب زمینی سرخ شده، نخود فرنگی با رایحه مخصوص لبنانی، بروکلی با مرغ، کباب، شیر برنج و انواع نوشیدنی و دسر اشاره کرد.

علاوه براین، در هنگامه سحر نیز "مسحراتی ها" با گشت و گذار در کوچه ها و کوبیدن بر طبل های کوچک خود، مردم را برای سحری بیدار می کنند. آنها هنگام طبل زنی این عبارات را تکرار می کنند: : "یا نائم وحّد الدائم"، "یا ناس قوموا علی سحورکم.. جاء رمضان لیزورکم." (ای خفته برخیز و خداوند باقی را عبادت کن. ای مردم برخیزید هنگام سحر است... رمضان به دیدار شما آمده است.)

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.