چند روزی از آغاز ماه مهمانی خدا می‌گذرد. ماهی که روزه‌داری در آن با یاد خدا و توجه به نیازمندان معنا پیدا می‌کند.

سفره‌ای متبرک برای همسایگان بهشت

به گزارش قدس آنلاین، آستان قدس رضوی برای تحقق این منظور و بنا به تغییر و تحولات روز جامعه، در کنار حفظ سنت زیبای پذیرایی از مهمانان امام رئوف، توجه به محرومان و کمک به درماندگان را در اولویت قرار داده است. با تشخیص این موقعیت به دستور تولیت آستان قدس رضوی و در راستای خدمت‌رسانی به هموطنان آسیب‌دیده از سیل، بخشی از افطاری سفره‌های اکرام رضوی به مناطق سیل‌زده کشور اختصاص یافته است. اما بخشی از اطعام این مجموعه در قالب وعده‌های بسته‌بندی شده غذای سبک و گرم و نیز پذیرایی در میهمانسرا ادامه دارد. در این ایام با

خادمان و خادمیاران حرم منور حضرت رضا(ع) همراه می‌شویم تا از کم و کیف اجرای این طرح جدید بیشتر مطلع گردیم.

خدمتی به عشق میهمانان ماه خدا
از طلوع آفتاب تا ساعاتی به افطار، در گرما و با دهان روزه پای دیگ ایستاده‌اند تا به بهترین شکل ممکن به روزه‌داران زائر و مجاور شهر بهشت خدمت کنند. جویای نام‌ و نشان‌شان که می‌شویم خود را خادم افتخاری ثامن الحجج(ع) معرفی می‌کنند. با شور و حالی وصف‌نشدنی بسته‌بندی‌های تبرکی افطاری را دست به دست آماده و مهیای توزیع در حاشیه شهر مشهد می‌کنند. بسته‌های غذا با چند خودرو از میهمانسرا حضرت رضا(ع) در حرم مطهر رضوی راهی مساجدی در گوشه و کنار این شهر می‌شود تا در ماه خدا جمعی از همشهریان امام رئوف(ع) را به وعده‌ای طعام تبرک میهمان کنند.

سفره های نور
مسجد جوادالائمه(ع) در محله حر واقع در شهرک محروم شهید رجایی مشهد یکی از مقاصد این سفرههای بهشتی است. کارت‌های دعوت را شب قبل خادمان رضوی در میان نمازگزاران مسجد توزیع کرده‌اند و بین خرد و کلان، زن و مرد تفاوت نگذاشته‌اند. برای همین چندین کودک و نوجوان در بین صفوف دیده می‌شوند. محمد و دوستش رضا خیلی خوشحالند، این را می توان از شوری که به صف ورود به مسجد انداخته‌اند، فهمید. دلیلش را که جویا میشویم مثل خیلی از اهالی این محلات جواب مشترکی می‌دهند: «چون برای اولین بار است که مهمان غذای حضرت میشویم
از پیرمرد سالخورده عصا به دستی که امروز میهمان سفره حضرت امام الرئوف شده، حس و حال تنعم از غذای حضرت رضا(ع) را می‌پرسیم. در حالی که به زحمت توان حرف زدن دارد می‌گوید: «به طمع یک وعده غذا نیامده‌ام، خوشحالم چون این کارت نشانه نگاه حضرت رضا(ع) به ماست
کمی آن طرف‌تر خانم میانسالی را می‌بینم که برای دریافت غذا متبرک حضرت وارد مسجد می‌شود. او هم دلیل احوالاتش را با اشاره به کودک مریض احوال در آغوشش این طور توصیف می‌کند: «با اینکه مشهدی هستم، اما تا امروز آرزوی یک وعده غذای حضرت به دل‌مان مانده بود. بیشتر غذا را به نیت شفای فرزندم می‌خواهم
هر روز چند ساعتی به افطار، جمعی از خادمیاران مسجد جواد الائمه(ع) برای آماده‌سازی و توزیع بسته‌های غذای گرم تبرکی دست به کار می‌شوند. با پوششی مزین به نام خادمیار رضوی از بقیه قابل تشخیص‌اند. رضا عباسی از کودکی خادم مسجد جوادالائمه(ع) است و حالا در برومندی به عنوان خادم رضوی هم مفتخر شده. نیت خود را از خدمت در حین روزه‌داری، تنها رضای خدا و حضرت رضا(ع) بیان می‌کند و می‌گوید: امیدوارم جوانان بیشتر از این خوان پر برکت روزی بخورند و هدایت شوند و این دست حرکت‌ها تا ظهور امام زمان(عج) تداوم داشته باشد تا به دست خودشان محرومیت را از چهره زمین پاک کنند.

سفره ساده ابوالفضلی‌ها
ساعتی بیشتر تا اذان مغرب نمانده و دیگ سوپ افطاری روزه‌داران مسجد ابولفضلی‌های کوی مصطفی خمینی(ره) روبه راه است. دو سفره در بخش بانوان و آقایان مسجد با چند فلاسک چای، چند بشقاب سبزی و پنیر و خرما پهن شده و چشم به راه روزه‌داران است. مرد جوانی که با لبخند به استقبال مسجدی‌ها می‌رود، متولی و امام جماعت مسجد است.
حجت الاسلام حجت رنگآمیز طوسی با بیان اینکه هر شب ۳۰۰ نفر از سفره افطار ساده حضرت رضا(ع) این مسجد بهره می‌برند، می‌گوید: اقلام مورد نیاز برای این سفره توسط آستان قدس رضوی اهدا شده و به این بهانه مردم محله گرد هم می‌آیند تا ساعتی را در خانه خدا به معاشرت با هم و راز و نیاز مشغول شوند.
وی با برشمردن نکات مثبت اجرای این طرح ادامه می‌دهد: از آنجایی که محور تحقق عدالت در تمدن اسلامی مساجد هستند، باید نقش کانون و محور بودن مساجد در اجتماعات مردم بیش از پیش پر رنگ شود و اجرای چنین طرح‌هایی در مساجد مناطق حاشیه‌نشین شهر اقدامی شایسته در جهت عملی شدن این هدف است. بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، همه اهالی در کنار هم از افطاری متبرک رضوی متنعم شدند.

اطعام محرومان و کمک به سیل‌زدگان؛ اولویت امروز آستان قدس
سید خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با توجه به حذف سفره‌های اکرام رضوی برای صرف بخشی از هزینه آن در مناطق سیل‌زده، درخصوص کیفیت پذیرایی از زائران و مجاوران حرم رضوی طی ماه مبارک رمضان بیان می‌کند: به دستور تولیت آستان قدس رضوی، هر شب از ماه رمضان بیش از ۱۵۰۰ غذای گرم در بین محرومان و مستضعفان حاشیه شهر مشهد توزیع می شود. کارت‌های دعوت در مساجد مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر مشهد توسط خادمان توزیع می‌شود.
وی اضافه می‌کند: علاوه بر این هر شب بیش از ۲ هزار زائر و مجاور از طریق ثبت‌نام در سامانه «نعیم رضوان» مهمان ضیافت افطار در دو میهمانسرای غدیر و حر عاملی حرم مطهر رضوی می‌شوند. همین طور چون روال سال‌های گذشته هر شب بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته افطاری سبک بین صفوف نماز جماعت در صحن‌های آزادی، انقلاب، جمهوری اسلامی، گوهرشاد و رواق‏های حرم مطهر رضوی توزیع می‌شود.
به گفته معاون اماکن متبرکه و زائران آستان قدس رضوی، در دو مهمانسرا ۲۵۰۰ خادم جهت آماده‌سازی افطاری روزهداران مشغول خدمت‌رسانی هستند.

توزیع ۴۵ هزار پرس غذای متبرک تا پایان ماه رمضان
امین بهنام مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان خراسان رضوی نیز در این باره می‌گوید: به همت معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس، سازمان حرم مطهر رضوی و همکاری دفتر نمایندگی آستان قدس در استان خراسان رضوی، در مدت ماه مبارک رمضان به صورت روزانه غذای متبرک حضرت رضا(ع) میان مردم حاشیه شهر مشهد توزیع می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: این بسته‌های غذا در مناطقی نظیر رسالت، طبرسی، شهرک شهید رجایی، شهرک شهید باهنر و گلشهر توزیع می‌شود که طبق پیش بینی‌ها بیش‌از ۴۵ هزار پرس غذای متبرک بین روزه‌داران حاشیه‌نشین شهر توزیع خواهد شد.
بهنام اضافه میکند: همچنین در طول ایام ماه مبارک رمضان هر شب ۵۰۰ پرس حلیم در مناطق حاشیه شهر در میان روزه‌داران توزیع خواهد شد. همچنین حدود ۲ میلیون بسته افطاری سبک به صورت روزانه در ۳۷۵ مسجد حاشیه شهر مشهد مقدس توزیع می‌شود.

منبع:آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.