۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 655994

در بازار سبزیجات هم مانند چیزهای دیگر شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم و گرانی بازار سبزیجات ماه مبارک رمضان را نیز متأثر کرده است.

سـبزی هم اشرافی شد!

به گزارش قدس آنلاین سبزی از دیر باز با برنامه غذایی مردم کشورمان عجین است و رنگ سبز آن زینت بخش سفره هر ایرانی است. اما از آن جایی ‌که روزه‌داری تشنگی بسیاری در پی دارد و چندین سال است که ماه رمضان در فصول گرم قرار گرفته است، این تشنگی ناشی از روزه داری چند برابر می‌شود پس با توجه به آبی که در سبزی وجود دارد و موجب دیرتر تشنه شدن می‌شود در ماه رمضان مورد توجه عده بیشتری قرار می‌گیرد، اما در بازار سبزیجات هم مانند چیزهای دیگر شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم و گرانی بازار سبزیجات ماه مبارک رمضان را نیز متأثر کرده است.

  دغدغه مردم

به گزارش خبرنگارقدس، دغدغه‌ای که بسیاری از شهروندان این روزها در کوچه و بازار با آن درگیر هستند این است که چرا همزمان با ماه رمضان باید نرخ کالاهای مورد نیاز مردم افزایش یابد؟ و چگونه باید از پس افزایش‌ قیمت اقلام سفره سحر و افطار برآییم در حالی که درآمد ما در این ماه هیچ افزایشی نیافته است؟   یکی از شهروندان مشهدی که از گران شدن سبزی خوردن گلایه‌مند است می‌گوید:قیمت سبزی از ابتدای ماه رمضان ۵۰ درصد گران شده است و اکنون برای هربسته سبزی خوردن باید ۱۲۰۰ تومان و برای هر بسته ریحان۲۵۰۰ تومان بپردازیم.

احمدی با انتقاد از این وضعیت می‌گوید: اکثر خانواده‌ها توان خرید اقلامی مانند مرغ، گوشت گوسفند که قیمت آن بیش از۱۰۰ هزار تومان است را ندارند و سفره افطاری بسیار ساده‌ای متشکل از سبزی، پنیر و یا سوپ دارند، حالا با این گرانی همین سفره ساده هم از مردم دریغ شده است.

مرد جوانی هم که برای خرید مایحتاج موردنیاز خانواده‌اش به بازار مراجعه کرده است با انتقاد از گران شدن قیمت پیاز و انواع سبزی مانند ریحان و تربچه، اظهار می‌دارد: با توجه به ثابت بودن درآمد خانوارها افزایش قیمت اقلام سفره افطار فشار مضاعفی را به مردم تحمیل می‌کند.

شریفی با تأکید براینکه داستان به همین جا ختم نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند: اقلامی مانند خیار و گوجه نیز گران شده است. در حالی که دلیل این گران شدن افزایش تقاضا عنوان می‌شود، اما به نظر من این موضوع فقط سوءاستفاده بعضی‌ها از احتیاجات مردم در ماه رمضان است.

 خانم میانسالی هم که برای تهیه سبزی مراجعه کرده است با اشاره به اینکه همه ساله در ماه مبارک رمضان با توجه به افزایش میزان مصرف سبزیجات شاهد گرانی بی ضابطه آن هستیم، تصریح می‌کند: آیا نباید برای این معضل که هر سال تکرار می‌شود و گریبان این محصول پر مصرف را می‌گیرد چاره‌ای اندیشید و با کوتاه کردن دست عده‌ای سودجو که همواره منافع مادی خود را بر هر چیزی ترجیح می‌دهند جلوی این وضعیت را گرفت.

 قاسمی ادامه می‌دهد: سبزی که دیگر محصولی نیست به ارز وابسته باشد که نوسانات آن برقیمتش اثر بگذارد و با کمی تدبیر می‌توان جلوی افزایش بی‌رویه بهایش را گرفت.

  افزایش روز به روز قیمت‌ها

یکی از فروشندگان هم با تأکید براینکه ازچند روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان قیمت‌ها درحال افزایش است، خاطرنشان می‌کند: هر روز که به میدان مراجعه می‌کنیم با قیمت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم، به عنوان نمونه امروز گوجه در میدان با کلی ضایعات کیلویی ۴۳۰۰ تومان عرضه می‌شد در حالی که ما گوجه مرغوب را ۴۵۰۰ تومان می‌فروشیم.

غضنفرشاهدیان می‌افزاید: هم اکنون هر بسته سبزی ۱۰۰۰تومان عرضه می‌شود و ترخون و ریحان هم بسته‌ای ۲۰۰۰تومان به فروش می‌رسد، ضمن اینکه باید بگویم ریحان‌های عرضه شده گلخانه‌ای است و از بوته‌های نیشابور نیست.

  گرانی سبزی به دلیل افزایش تقاضا

در این میان حسین مصدق، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار مشهد با تأیید افزایش قیمت سبزی تصریح می‌کند: هر سال در ماه رمضان به دلیل افزایش مصرف سبزی نرخ سبزی افزایش می‌یابد و امسال هم همین قضیه مصداق دارد و سبزی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گران شده است. وی می‌افزاید: همه ساله در۱۵ روز اول ماه مبارک رمضان به دلیل سه برابر شدن تقاضا، قیمت سبزی گران می‌شود و بعد از آن قیمت‌ها به حالت عادی برمی‌گردد.

مصدق با تأکید براینکه بیش از ۸۰ درصد نیاز سبزی مشهد از نیشابور و بقیه از اطراف مشهد تأمین می‌شود، تصریح می‌کند: به دلیل گرما و احتمال خراب شدن سبزی امکان تأمین سبزی از مناطق دیگر و افزایش عرضه به مناسبت حلول ماه رمضان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر کیلو سبزی فله‌ای درمیادین ۳۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد، خاطرنشان می‌کند: قیمت سبزی به صورت بسته‌ای ۱۰۰۰تومان شده است و ترخون و ریحان نیز بسته‌ای ۱۵۰۰تومان عرضه می‌شود.   مصدق می‌افزاید: براساس قانون نظام صنفی، مغازه‌داران مجاز هستند میوه‌ و اجناس را به صورت دستچین با ٣۵ درصد سود و به صورت درهم با ٢٠ درصد سود به فروش برسانند.

  نظارت اتحادیه بر بازار و رسیدگی به شکایات

 رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار مشهد با تأکید براینکه سه گروه بازرسی از طرف اتحادیه هر روز در حال نظارت و بازرسی هستند و با واحدهای متخلف که فاقد پروانه هستند و یا گران‌فروشی و دیگر تخلفات را انجام می‌دهند، برخورد کرده و به شکایات مردم رسیدگی می‌کنند، تصریح می‌کند: برچسب‌هایی را هم در واحدهای صنفی نصب کرده‌ایم که مردم می‌توانند شکایات خود را به اتحادیه با شماره‌های ۳۷۱۲۵۴۰۳ و ۳۷۱۲۵۴۴۸ اعلام کنند تا اگر مشکلی باشد و به حق مردم اجحافی شده باشد با متخلفان بشدت برخورد کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.