خوزستان_ فرهاد ایزدجو گفت: افزایش خروجی آب روستاهای بیشتری را زیر آب می برد و در شرایطی که با ۳۰۰ متر مکعب رفیع زیر آب رفته بود از ما انتظار خروجی هزار متر مکعب را داشتند!

مدیریت آب از نابودی روستا ها در خوزستان جلوگیری کرد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در نشست خبری مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با اصحاب رسانه که امروز ۲۲ اردیبهشت انجام شد فرهاد ایزدجو از انجام اقدامات پس از سیلاب خبر داده و گفت: این نشست از بابت احساس مسئولیت برقرار شده است و با توجه به اینکه این سازمان از اصلی ترین دستگاه های اجرائی است و شرایط کشاورزی در استان مهم و به تبع آن آب اهمیت دارد عنوان کرد: بعد از گذشت سیل در دوره بعد از آن هستیم و ورودی های ما به حالت عادی برگشته اند.

وی با اشاره به اینکه آب  یک موضوع میان بخشی است و دستگاه های زیادی در آن سهم دارند، لایروبی را مختص سدها و رودخانه تقسیم کرده اظهار کرد: در سدها بحث بیشتر بر روی دز است که بیشتر  ۶۰۰ میلیون متر مکعب است و با قیمتهای بین المللی ۵ دلار در هر متر مکعب است و لایروبی نیمی از سد دز حدود ۱ و نیم میلیارد دلار هزینه دارد. 

وی با عنوان این مهم که در طراحی سدها، عمر آنها به  میزان رسوب آن بستگی دارد، اذعان کرد: هر چه آبخیزداری سدها بهتر باشد رسوب کمتر و عمر سد بیشتر است پس ما باید یک حوزه آبریز پایدار ایجاد کنیم که آبخیزداری سد دز ده درصد نتیجه داشته است و آبخیز داری از وظایف سازمان آب و برق نیست.

این مسئول درباره افزایش ارتفاع سد دز ادامه داد: با توجه به اینکه رسوب سد زیاد است یک طرح علاج بخشی  نیز ارائه شد و اگر آبخیز داری انجام شود افزایش ارتفاع نیز محقق می شود.

ایزدجو گفت: بررسی های حیاتی و اولیه نشان می دهد افزایش ارتفاع دز مشکلی ندارد اما در تصمیم نهایی دو موضوع وجود دارد.

وی یکی از این موضوعات را پنل بین المللی برای مطالعات ۶ ماهه را نام برد که اگر به تایید این پنل برسد و سد بختیاری نیز روی شاخه بختیاری انجام شود   وارد مراحل اجرایی می شود.

اعتبارات صرف خشکسالی شد

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان از یک سری موانع برای لایروبی خبر داد و با تاکید بر اینکه لایروبی ها باید همراه با کانالهای سیلاب بر و تغییرات عرض رودخانه ها صورت گیرد، بیان کرد: در محدوده اهواز ۱۰ میلیون متر مکعب به صورت موضعی سطح آب در سیلاب را ۳۰ سانتیمتر پایین می آورد و اگر بخواهیم اثر خوبی داشته باشد باید تا دار الخوین انجام شود که نیاز به سرمایه گذار دارد پیش از این نیز برنامه ریزی برای گرفتن اعتبارات انجام می شد اما اولویت های مهم تری چون خشکسالی را داشتیم و اعتبارات بیشتر در این راه صرف می شد.

ایزدجو تولید برق را از ابتدای سال آبی که از مهر تا اوایل اردیبهشت را در بر می گیرد ۱۱ هزار مگا بایت در ساعت اعلام و در بلند مدت این میزان را ۵ هزار مگابایت در ساعت خوانده که نبست به سال گذشته ۱۸۰ درصد یعنی ۲/۸ برابر افزایش داشته است.
وی میانگین دراز مدت  را نیز ۱۱۰ درصد یا ۲/۱درصد برآورد کرد.

غدیر ۵۲ درصد آب استان را تامین می کند 

ایزدجو یاد آور شد: غدیر ۵۲ درصد آب استان را قرار بوده تامین کند که بسیاری از آنها انجام شده، بعد از آبگیر و تصفیه خانه ها اتمام می یابد البته به دلیل تحریم در بحث فاینانس یک سری مشکلات داریم و باید راه جایگزینی برای آن پیدا کنیم.

وی در رابطه با احداث سدهای جدید سد بالارود و خیر آباد نام برد که بالارود در مرحله آبگیری است اما اعتبار خیر آباد در سال ۹۹  می رسد.

مدیر عامل سازمان آب و برق  سدهای تاخیری را موثر در مهار سیلاب دانست اما برای روی رودخانه های دشت بزرگ اعتباری نگرفته که با توجه به سیلاب اخیر امیدواریم زودتر به بهره برداری برسد، سد تراز نیز که اصلی ترین هدف آن آبرسانی است نیز وجود دارد.

وی گفت: پیش بینی هواشناسی را به دو صورت  نمونه فصلی به صورت کیفی است، پیش بینی بارش ها بین ۳ تا۵ روز است. هواشناسی فروردین را بیشتر از نرمال(ده درصد) اعلام کرده در حالیکه دو برابر نرمال(صد درصد) اتفاق افتاد.

یکی از نگرانی ها این بود که سازمان سدها را خالی نکرده اند ما یک میزان به عنوان استراتژیک داریم و با توجه به گزارش فصلی هواشناسی خشکسالی ها تیر ماه را پیش بینی کرده بودند، بنابراین ۱ و نیم میلیارد متر مکعب ذخیره استراتژیک باید حفظ می کردیم.

وی در پاسخ به تاثیر گذاری تصمیمات دیگر نهادها بروی سازمان آب و برق، تصریح کرد: تصمیم گیری هایی که تبعات اجتماعی دارد شورای تامین نیز باید در کنار تیم فنی باشند تا این تبعات را کاهش دهند، این موضوع در تمام جهان چنین است.

افزایش خروجی روستاهای بیشتری را زیر آب می برد

ایزدجو در پایان با اشاره به این مهم که افزایش خروجی به زیر آب رفتن روستاهای بیشتری منجر می شد، خاطر نشان کرد: خسرج با ۶۰۰ متر مکعب هم با مشکل مواجه است و اگر دبی خروجی در کرخه را به ۶۵۰ متر مکعب می رساندیم روستاهای بیشتری زیر آب می رفت مسلما شورای تامین نمی پذیرد مگر پیش بینی قطعی باشد.

روستای رفیع با ۳۰۰ متر دچار مشکل شد بعد انتظار داشتند از قبل خروجی را به هزار متر مکعب برسانیم.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.