شهرداری مشهد در تصمیمی قابل تامل، به ازای هر شارژ حضوری من کارت مبلغ 2000ریال از شهروندان و زائران دریافت می کند.

خرج تراشی جدید شورای شهر مشهد برای شهروندان/تنبیه 10میلیاردی مشهدیها بخاطراستفاده ازمن کارت

به گزارش قدس آنلاین، شهرداری مشهد در اقدامی جدید و قابل تامل برای هر شارژ من کارت که به صورت حضوری از باجه ها و یا مراکزی نظیر فروشگاه ها و سوپرمارکت ها صورت بگیرد، کارمزد 2000 ریالی را از شهروندان و زائران دریافت می کند.

از این رو علاوه بر افزایش هزینه استفاده از اتوبوس و مترو در سال جاری ، افرادی که سعی داشته باشند از خدمات حمل و نقل عمومی در سطح شهر مشهد استفاده کنند و به دلایلی قادر به شارژ من کارت خود از طریق دستگاه های الکترونیکی نباشند باید به ناچار برای هر مرتبه شارژ، مبلغ 2000 ریال اضافه نیز پرداخت کنند، موضوعی که با گلایه شهروندان و زائران مواجه شده است.

این درحالی است که هیچکدام از نهادهای شهری حاضر به قبول مسوولیت این تصمیم عجیب وغریب نیست و شهرداری و شورا هر کدام دیگری را مسبب این تصمیم عنوان می کنند.

*شورا در بودجه سال جاری این موضوع را تصویب کرده است

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در این باره ادعا دارد که توسعه نقاط شارژ نیاز به ایجاد انگیزش در کاربران شارژ همچون فروشگاه ها و سوپرمارکت ها  دارد.

شهریار آل شیخ در ادامه به قدس آنلاین میگوید:  در حال حاضر بیش از 2هزار نقطه شارژحضوری  من کارت در سطح شهر مشهد وجود دارد که بناداریم انها را تا 5 هزار نقطه نیز افزایش دهیم . از طرفی در بودجه سال جاری مصوب شده است که هزینه کارمزد شارژ حضوری که در باجه ها و مراکز صورت می گیرد، از شهروندان و زائران گرفته شود که این مبلغ به عنوان اجرت و دستمزد کاربر شارژ کننده محسوب می شود .

وی درپاسخ به این سوال که چرا این موضوع در سال های گذشته وجود نداشته است، نیز  افزود: در سال گذشته قابلیت شارژ الکترونیکی به گستردگی امسال  وجود نداشت ولی در حال حاضر شهروندان از طریق دستگاه های الکترونیکی شارژ می توانند بدون پرداخت کارمزد نسبت به شارژ من کارت خود اقدام کنند و  15 درصد شارژ من کارت در سطح شهر مشهد به صورت الکترونیکی صورت می گیرد .

آل شیخ بیان داشت: این دریافت کارمزد از شارژ حضوری ، مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد در بودجه سال 98 را دارا می باشد ، از این جهت تنها شورا می تواند نسبت به لغو ان اقدام کند . از طرفی پیشنهاد لغو این کارمزد نیز از طرف شورا  مطرح شده است که نیاز به بررسی در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه مجموع دریافت این کارمزدهای 2000 ریالی در طول سال در مجموع حدود 10 میلیارد ریال خواهد شد،افزود: حمل و نقل عمومی در سطح شهر مشهد بسیار پر هزینه و گران است و سالانه چندین میلیارد تومان یارانه به این بخش پرداخت می شود، از طرفی اگر این دریافت کارمزد لغو شود، به نحو دیگری باید جبران کاربران شارژ حضوری از جمله فروشگاه ها و مغازه ها تامین شود.

* سیاست تنبیهی نباید در شهرداری و شورای شهر مشهد رواج پیدا کند

اما مجتبی بهاروند،  رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد درباره این موضوع ادعا دارد که  جزو مخالفان این طرح بوده است  و سیاست تنبیهی نباید در شهرداری و شورای شهر وجود داشته باشد .

وی معتقد است که  میزان شارژ بیشتری که در صورت استفاده از روش غیرحضوری به شهروندان تعلق می‌گرفت به دلیل تشویق مردم برای استفاده بیشتر از این روش شارژ، اثر بخشی بیشتری داشت که این موضوع درحال حاضر حذف و به جای آن، کارمزدی برای شارژ حضوری در باجه ها و مراکزدر نظر گرفته شده که به نوعی تنبیهی برای افرادی است که از این روش استفاده می‌کنند.

بهاروند ادامه می دهد:  شاید فردی امکان استفاده از روش الکترونیکی را نداشته باشد و  یا به علت سن و سال بالا یا هر دلیل دیگری نتواند از طریق دستگاههای شارژ الکترونیکی استفاده کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ارائه طرح حذف کارمزد از شارژ حضوری من کارت در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، می گوید: در اولین جلسه کمیسیون، این موضوع را تصویب و ابلاغ خواهیم کرد و به جای آن سیاست‌های تشویقی بیشتری برای شارژ به صورت الکترونیکی مشخص و  ابلاغ خواهیم کرد .

*شهرداری از خود رفع تکلیف می کند

اما نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل عمومی و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در این باره به قدس آنلاین گفت: در آخرین جلسه این کمیسیون که روز شنبه برگزار شد به این موضوع هیچ  اشاره ای نشد.

شهناز رمارم در ادامه افزود: این روز ها شهرداری درپاسخ به هر سوالی صرفا به این جمله که مصوبه شورا دارد بسنده کرده و رفع تکلیف می کند که این گونه پرداختن به مسائل مورد انتقاد شورای اسلامی شهر مشهد می باشد و حتی رئیس شورا نیزدر جلسه شورا به صراحت نسبت به این مسئله انتقاد داشته و اعلام کرد که شهرداری چرا نمیگوید که  دستورالعمل شهردار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.