بندرعباس- در تمامی نقاط دنیا یکی از جلوه‌های دیدنی در بسیاری از مناطق گردشگری را معمولاً آکواریوم‌های مصنوعی تشکیل می‌دهد که برای سازندگان آن بسیار درآمدزا است.

هرمزگان قطب تولید ماهیان زینتی

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر سری به بازار ماهی‌های زینتی در سراسر کشور بزنید بانام‌ها و ماهی‌هایی مواجه می‌شوید که قیمت آن‌ها شمارا به حیرت وامی‌دارد.

جالب است بدانید سالانه ۲۵۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در ایران تولید می‌شود و به اعتقاد کارشناسان، خلیج‌فارس زیستگاه بیش از ۲۵۰ گونه از ماهیان زینتی است که تاکنون تعداد کمی از آن‌ها شناسایی‌شده است

امپراتور ماهی یکی  از ماهی‌های تزئینی نادر در دنیاست که در آب‌های خلیج‌فارس زیست می‌کند.

ماهیان زینتی که در آبسنگ‌های مرجانی زندگی می‌کنند و از گونه‌های سطح زی هستند، ذخایر فراوان‌تری در خلیج‌فارس دارند.

بیشترین گونه‌های ماهیان زینتی دوشیزه و ملوان ماهیان است و دلقک ماهیان، طوطی ماهیان و جراح ماهیان که با مرجان‌ها و شقایق‌ها همزیستی دارند فراوانی کمتر اما اهمیت اکولوژیکی بیشتری دارند و لذا فرصتی را ایجاد کرده‌اند که از این پتانسیل می‌توان برای رونق تولید و کمک به اقتصاد در استان‌های جنوبی کشور بهره برد.

اشتغال‌زایی در آپارتمان

در سال‌های اخیر با توجه به توسعه آپارتمان‌نشینی و دور افتادن انسان از طبیعت، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که بازار ماهی‌های زینتی رونق گرفته و زمینه‌ساز ایجاد مشاغل مختلف شده است.

امروز شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهرها چندین مغازه به خریدوفروش این آبزیان زینتی اشتغال دارند و سود قابل‌توجهی نیز از این صنعت کسب می‌کنند.

هم‌اینک با افزایش فرهنگ نگهداری آکواریوم و ماهیان زینتی، تقاضا برای تهیه ماهیان زینتی بیشتر شده که این مسئله پرورش این ماهیان را در صورت حمایت‌های بیشتر، به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه کرده است.

از همین رو اجرای طرح‌های پرورش ماهیان زینتی به جهت سهولت تکثیر و عام‌پسندی در صورت حمایت‌های ویژه می‌تواند نقش بسیار ویژه‌ای در جهت رونق اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی داشته باشد

هرمزگان قطب تولید

تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی فرصتی مناسب،مطمئن و زودبازده برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان شیلات و علاقه‌مندان این صنعت است؛ این جمله‌ای است که رئیس اداره توسعه ماهیان دریایی شیلات هرمزگان بر آن تکیه داشته و از آن به‌عنوان یک فرصت یاد می‌کند.

عبدالرسول دریایی بیان می‌کند: هم‌اکنون در استان هرمزگان شش مرکز تولید ماهیان زینتی آب‌شور و شیرین وجود دارد که سال گذشته افزون بر ۷۰۰هزار قطعه بچه ماهی در این مراکز تولیدشده است.

وی ابراز می‌کند: استان هرمزگان در جنوب ایران ازجمله استان‌های مهم و راهبردی در حوزه شیلات است که ظرفیت‌های ویژه‌ای در جهت توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی داشته و همواره طرح‌های این بخش ازجمله پرورش ماهی در قفس و توسعه مزارع پرورش میگو موردتوجه ویژه قرار دارد.
وی یکی از فرصت‌های خوب را حوزه شیلات هرمزگان در جهت اشتغال‌زایی، تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی (آکواریومی) با توجه به ظرفیت‌های موجود در این استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: در این استان سه مرکز در قالب آب‌شور و سه مرکز در قالب آب شیرین در حال فعالیت است و ماهیان زینتی از هرمزگان به سراسر کشور به‌ویژه استان‌های فارس، تهران و اصفهان ارسال می‌شود.

وی یادآور می‌شود: مراکز آب‌شور هرمزگان در سال‌های اخیر موفق به تولید انواع ماهیان زینتی دریایی و انواع دلقک ماهیان شده‌اند که این موفقیت‌ها خودکفایی استان در این حوزه را در پی داشته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.