نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: گناه زمانی به عنوان گناه مورد عتاب قرار می‌گیرد که فرد اراده گناه و معصیت دارد.

گناه زمانی مورد سرزنش الهی قرار می گیرد که فرد اراده گناه و معصیت دارد

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در جلسه تفسیر قرآن در مهدیه مشهدگفت: عدل و عدالت دارای دو تعریف است که یکی قرار دادن هر چیز در جای خودش است و معنای دیگر عدل این است که حق هر کس را به وی بدهیم. اینکه عدل و قسط در کنار یکدیگر آمده از این باب است که سهم هر کس را باید به وی اعطا کرد.

وی تصریح کرد: گناه وقتی گناه است و زمانی به عنوان گناه مورد عتاب قرار می‌گیرد که فرد اراده گناه و معصیت دارد، عقاب در برابر سرکشی در مقابل خداوند و نافرمانی از ذات حق رخ می‌دهد.

آیت الله علم‌الهدی با بیان اینکه استحقاق ثواب نیز در مقابل اراده بندگی و عبودیت خداوند متعال صورت می‌گیرد افزود: انسانی که خدا و معاد را قبول ندارد و به عنوان نوع‌دوستی دست بیچاره‌ای را گرفته استحقاق ثواب ندارد و البته قطعا این عمل دارای اثر طبیعی خواهد بود، اما استحقاق ثواب ندارد، زیرا در مقام عبودیت و بندگی خدا صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: اگر در ارتکاب یک گناه عمد قلبی وجود نداشته باشد خداوند متعال آن را می‌بخشد، گناهی که با اراده صورت می‌گیرد یا به قلب انسان نسبت دارد و نوع دیگری نیز وجود دارد که عمد غیرقلبی است.

امام جمعه مشهدمقدس گفت: قرآن، حجاب را واجب کرده اما برخی به آن توجه نمی‌کنند و تا تذکر می‌دهیم عنوان می‌شود جوان است که این حرف بی‌معناست.

وی ادامه داد: گناه قابل بخشش و عفو خداوند است اما شرک و نفاق قابل بخشش نیست، گناه نداشتن سبب می‌شود انسان مستحق عقاب خداوند نباشد اما برای ثواب باید انسان عمل داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.