۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 656135

یادداشت

« ادلب» آغازی بر یک پایان

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل سوریه

 در اقدامی که میتوان آن را گامی مهم از سوی دمشق در راستای آزادسازی کامل خاک سوریه از لوث تروریست‌ها تلقی کرد، ارتش این کشور از چند روز پیش با آغاز عملیاتی در شهرک‌های شمال غربی استان حماه و حلب، پس از درگیری با عناصر جبهه النصره و عقب راندن آنها وارد مرزهای اداری جنوب اســتان ادلب شــد.

 ادلب یکی از شهرهای مهم در شــمال باختری سوریه و در ۶۰ کیلومتری شهر حلب واقع شده‌ است. ادلب، آخرین دژ تروریستها پس از آنکه در ۲۹ مارس ۲۰۱۵ به طور کامل از دســت نیروهای ارتش ســوریه خارج شد، به مقری برای حضور معارضان از طیفهای مختلف تبدیل شده است.

 بر اســاس مذاکراتی که در سوچی و آستانه برگزار شد به ترکیه، کشوری که در این مذاکرات به نمایندگی از معارضان حضور داشت، مهلت دو ماهه ای داده شد تا مخالفان را راضی کند ادلب را بدون جنگ و درگیری به دولت ســوریه تحویل دهند.

 اجرایی شدن مفاد این توافق عملاً ۱۰ ماه به درازا انجامیده، اما در این مدت هیچ تحرکی از ســوی آنکارا و معارضان همسو برای تحقق این وعده دیده نشده است.

بر این اساس ارتش سوریه در راستای وظیفه ذاتی‌اش برای حفظ تمامیت ارضی این کشور عملیات پاکسازی این استان از حضور تروریستها را آغاز کرد.

 ترجیح دمشق آن اســت که ادلب در توافق و بدون خونریزی آزاد شود، یا اینکه اگر قرار است جنگی شــود، نبرد محدود باشد، اما مسلماً اگر تروریست‌ها کوتاه نیایند با مشــت آهنین ارتش سوریه مواجه خواهند شد.

 تحولات اخیر تنها آغاز یک رویداد بزرگ است و اما اگر معارضان تسلیم نشوند باید منتظر پاسخ محکم و عملیات گســترده‌تر ارتش سوریه باشند؛ چراکه تحرکات یک سال اخیر ارتش در حومه اســتان ادلب از آمادگی و عزم دولت سوریه برای آزادسازی این منطقه حکایت دارد.

 ترکیه به عنوان حامی معارضان اگرچه تا کنون واکنش قاطعی در مقابل عملیات ارتش ســوریه از خود نشان نداده، اما به‌طور حتم با این عملیات مخالف است.

ترجیح آنکارا آن است که ادلب بدون درگیری حاضر به مصالحه با دولت دمشق شود؛ چراکه آغاز نبرد تبعات گسترده ای از جمله هجوم مهاجران به مرزهای ترکیه را درپی خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.