گیلان- رئیس پارک فنآوری گیلان با اشاره به تحریم های یک جانبه علیه ایران اسلامی گفت: کالا را می توان تحریم کرد اما دانش یک کشور را در هیچ زمانی نمی توان تحریم کرد.

 دانش کشور را نمی توان تحریم کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری گیلان علی باستی با اشاره به نقش مهم شرکت های دانش بنیان در توسعه کشور افزود: شرکت های دانش بنیان، موسسه های کوچک و متوسطی از بخش خصوصی هستند که تجاری سازی ، نوآوری، اختراعات و کاربردی کردن تحقیقات هدف این شرکت هاست.

وی تحقیق و توسعه را هسته مرکزی و فعالیت های شرکت های دانش بنیان عنوان و خاطرنشان کرد: مزیت این شرکت ها، دانش فنی، توانایی علمی پرسنل و ایجاد شرکت هاست.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان بیان داشت: در اقتصاد دانش بنیان ، پایدارترین اقتصادها مربوط به حضور شرکت های دانش بنیانیست که سعی می کنند فعالیت های نوآورانه در شرکت ها را گسترش دهند.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارشی که از طریق پایگاه استناد علم در دنیا اعلام شده؛ ایران به لحاظ تعداد مقالات جایگاه خوبی دارد اما در کنار این مهم، در زمینه تجاری سازی و تبدیل علم علیرغم کارها انجام شده و بهبودها در سال گذشته، جایگاه در خور شأن نیست.

باستی اظهار داشت: البته این تجاری سازی توسط شرکت های کوچک انجام می شود که عموما بیش از ۹۰ درصد اقتصاد بسیاری از کشورها را شامل می شوند و در کشور ما این موسسه های کوچک و متوسط بیش از ۹۶ درصد از کل واحدهای صنعتی کشور هستند.

وی سهم ایران از ارزش افزوده صنعتی این شرکت ها را کمتر از ۲۰ درصد عنوان کرد و با بیان اینکه تحریم ها می تواند اثرات مثبتی بر عملکرد شرکت های دانش بنیان داشته باشد، افزود: افزایش موانع برای واردات محصولات خارجی و ایجاد شرایط مناسب برای موسسه های دانش بنیان داخلی بعنوان نمونه اینکه فناوری تولید این محصولات بومی سازی شود، از اثرات مثبت تحریم ها بر عملکرد شرکت های دانش بنیان است.

رئیس پارک علم و فناوری استان بیان داشت: در صورت برنامه ریزی درست، امکان ایجاد و رشد شرکت های دانش بنیان و در نتیجه جهت گیری اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان و افزایش تولید ناخالص وجود دارد.

به گفته باستی؛ این تحریم ها می تواند موجب محدود شدن فرآیندهای انتقال فناوری و همکاری تجاری با مراکز علمی در جهان نیز باشد که با توجه به رتبه مناسب تولید علم توسط دانشگاه های کشور، این ارتباطات می تواند جایگزین داخلی شود.

وی با بیان اینکه پارک های علمی و فناوری حلقه ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری هستند، تصریح کرد: این پارک ها سازمانی هستند که هدفش افزایش ثروت است که توسط متخصصان حرفه ای مدیریت می شود و جریان دانش و فناوری را بین دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی و شرکت های خصوصی و بازار به حرکت می اندازد.

باستی بیان داشت: ویژگی های پارک علم و فناوری که در راستای رفع نیازهای صنایع مشخصی انجام می شود، رفع مشکل و تنگناهای علمی یک صنعت است؛ به همین خاطر شرکت هایی که در این پارک ها تاسیس می شوند، صنایعی هستند که ارزش افزوده بالایی را تولید می کنند و عمده شبکه سازی که برای شرکت ها و واحدهای فناور در این مجموعه صورت می گیرد، می تواند به اقتصاد دانش بنیان کمک کند.

وی تصریح کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی که توسط رهبری مطرح شده؛ روش مهمی است که می تواند مسیر حرکت اقتصادی کشور را تغییر دهد؛ لازم است توجه داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که کاربرد دانش و اطلاعات در آن اهمیت بالایی دارد و سرمایه گذاری در صنایع با محوریت دانش مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان بیان داشت: به همین دلیل اقتصاد واقعی کشور ما می تواند متشکل از بنگاه های کوچک و متوسطی باشد که برای رسیدن به خوداتکایی و فرهنگ مقاومتی احتیاج به تقویت دارند تا بتوانند ارزش افزوده و ثروت آفرینی کنند.

وی اقتصاد دانش بنیان را از مولفه هایی خواند که باید برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی به اشتراک گذاشته شود و گفت: نقش پارک ها در اجرای اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم است چون دانش به عنوان مجموعه ای از مهارت ها و اطلاعات برخلاف سایر کالای فیزیکی (دارایی مادی متخصصان) ، قابل تحریم نیست.

پارک علم و فناوری استان گیلان دارای ۱۰ مرکز رشد است و افزون بر ۳۰۰ شرکت واحد فناور و هسته فناور در این مجموعه حضور دارند .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.