ماه رمضان در کشورهای مختلف با آداب و رسوم خاصی همراه است که سودانی ها نیز در این ماه مبارک سنت های خاص خود را احیا می کنند.

ماه رمضان در "سودان"؛ نماز جماعت و سفره‌های افطاری پهن شده در خیابان‌ها+تصاویر

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین به نقل از"نون پست"؛  ممکن است که زبان ها، آداب و رسوم، فرهنگ ها و سطوح اجتماعی در کشورهای جهان متفاوت باشد، اما با آمدن ماه مبارک رمضان یک نوع شادی و حس نوع دوستی میان مسلمانان در کشورهای مختلف وجود دارد و هر کشوری بسته به نوع فرهنگ خود، آداب و رسوم خاص خود را در این ماه دارد و آن را به شیوه خود احیا می دارد.

سودان یکی از کشوررهای عربی با اکثریت مسلمان است که هرساله آداب و سنن این ماه را احیا می دارد. ماه رمضان در سودان حال و هوای خاصی دارد. سودانی ها ماه مبارک رمضان را با برگزاری جشن های ویژه آغاز می کنند.

سودان تنها کشوری است که این ماه را با مراسم نظامی متشکل از گروه های موسیقی ارتش و پلیس و نیز جوانان و دیگر شهروندان آغاز می کند؛ به گونه ای که این گروه ها در خیابان ها به حرکت در می آیند و شروع ماه مبارک رمضان را اعلام می کنند.

از جمله آداب و رسوم رمضانی در سودان این است که زنان سودانی تمام ظرف های آشپزخانه خود را به مناسبت آغاز این ماه تعویض و نو می کنند و به محض اعلام آغاز ماه روزه داری چراغ های رنگارنگ مساجد روشن می شوند و این چراغ ها در طول شب های ما مبارک روشن خواهد بود.

سفره های رمضانی در سودان شکلی ساده دارد و از برگ های مستطیل شکل نخل تشکیل می شود. به گونه ای که روزه داران در صف های متقابل می نشینند و هنگام تناول افطار بایکدیگر به گپ و گفت می پردازند که این امر موجب تقویت دوستی و برادری میان آنها می شود.

سفره افطار از مواد غذایی متنوعی مانند خرما، آشی مخصوص به نام "بلیله" متشکل از نخود فرنگی، انواع لوبیا و باقلای پخته شده و خرماست. پس از آن نیز اگر هوا گرم باشد از لیمو و اگر سرد باشد از سوپ استفاده می شود.

فرنی وطعامی به نام "ملاح الروب" متشکل از مخلوط ماست و کمی لوبیای سودانی، از دیگر غذاهایی است که سودانی ها در ماه مبارک رمضان تناول می کنند.

از دیگر آداب و رسوم رمضانی در سودان پهن کردن سفره های افطار در خیابان ها و میدان های عمومی است؛ به گونه ای که هر خانواده ای غذای خود را آورد و در سفر قرار می دهد تا همگان از آن میل کنند و پس از آن نماز جماعت برپا می دارند و بعد از نوشیدن قهوه به خانه های خود باز می گردند.

انتهای پیام/

انتهای یپام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.